"Byla to pro nás samozřejmost. Ale je to i podmínka pro to, abychom mohli úspěšně nastartovat naše služby ve chvíli, kdy bude zase možné cestovat bez omezení. Důvěra klientů je nejdůležitější," říká v rozhovoru pro portál i60 spolumajitel a ředitel cestovní kanceláře Delfin travel Tomáš Hubka.
Co v současné době dělá majitel a ředitel největší cestovky pro seniory? Trháte si vlasy po loňské koronavirové sezóně?
Vzhledem k tomu, že je to již takřka rok, kdy začal Covid velmi významně zasahovat do našeho podnikání, tak máme chmury naštěstí již za sebou. S mou ženou jsme si srovnali životní priority a učinili závěr: současná situace je pro naše podnikání špatná, na stranu druhou dobrá pro rodinu. Takže si mnohem více užíváme našich dvou dětí a rodinných aktivit. Avšak stále nás cestování a náš obor baví, takže s kolegy doděláváme nový web, rezervační systém a stále připravujeme nové zájezdy. Konkrétně to bude turistika na Gran Canarii, Mallorce, Ibize, Formenteře. Takže je nač se těšit.
Když loni v únoru začala postupovat pandemie po Evropě, tušil jste, že je vaše podnikání ohroženo?
V prvních okamžicích samozřejmě ne. Avšak po uzavření hranic a zrušení drtivé většiny letů, jsme museli stornovat velké množství parádních zájezdů do exotiky a následně i jarní charterové lety a zájezdy po Evropě. To již bylo evidentní, že to bude vše, jen ne legrace a navíc, že to jen tak neskončí.
Jak konkrétně vypadalo jednání s vašimi spolupracujícími hotely? Bylo těžké stornovat objednávky?
Tím, že jsme všichni na stejné lodi a s většinou dodavatelů spolupracujeme řadu let, tak takřka vždy byla dohoda možná k oboustranné spokojenosti. Nejnáročnější jednání probíhala s Madagaskarem, Bali a Izraelci, ale ve finále i zde jsme se dokázali domluvit. Avšak lví podíl na úspěchu mají kolegové, kteří v tomto ohledu odvedli skvělou práci a za to jim patří velký dík.
Předpokládám, že jste museli osekat náklady, abyste udržel firmu…
Přesně tak. Firmu jsme museli nastavit do předpokladu dlouhodobého vývoje. A sic nám to bylo a je nesmírně líto, museli jsme se s řadou kolegů rozloučit. Věříme však, že tak, jak se bude situace zlepšovat, tak se s řadou z nich opět setkáme na pracovním poli a budeme pokračovat, kde jsme skončili. Jinak máme štěstí, co se týče nájmů kanceláří. Pan majitel nám od samotného začátku pomáhá a vychází vstříc, jak může. Takže závěrem: firmu jsme nastavili tak, aby ve zdraví přežila do doby, kdy zase cestování bude přáno.
V červnu v Česku situace zlepšila a vláda uvolnila protiepidemiologická opatření, uskutečnily se nějaké zájezdy v září a v říjnu?
Září a říjen pro nás byly vcelku úspěšné měsíce. Podařilo se nám vypravit několik plných letadel na Sardinii, Ischii a do Kalábrie. Dále jsme měli řadu především aktivních a poznávacích zájezdů na Menorce, Mar Menoru, Albánii a dalších koutech Evropy a světa. Hodně klientů nám po zájezdech psalo, že jsou rádi, že napříč všemu vycestovali, že to byla paráda.
Jak reagují na současnou situaci vaši stálí klienti?
Těší nás, že reagují s pochopením, cestovat chtějí a na cesty se těší. Samozřejmě jsou všichni, včetně nás, obezřetní. Dotazují se na rizika a především pak "co kdyby"… Na řadu otázek se nadá odpovědět. To teprve ukáže čas. Zde musím zase pochválit mé kolegyně na prodejně, které se s neskutečnou trpělivostí věnují každému klientovi.
V této době jste mívali již velkou část zájezdů na následující rok vyprodánu. Jak je to letos, objednávají lidé zájezdy na léto či podzim?
Letos je situace diametrálně odlišná od let minulých. Vše koresponduje s aktuálním vývojem u nás a ve světě. Lidé rezervují, avšak s rozmyslem. Na stranu druhou je stále a pořád vidět, jak se lidé na cestování těší. Hodně komunikují a dotazují se. Pevně věříme, že od dubna bude lépe, že letos na jaře se již naši klienti budou moci podívat do řady destinací.
Za jakých podmínek lze u vás nyní zájezd objednat – jak se změnily podmínky, konkrétně storna zájezdů?
Klienti nyní využívají 4 výhody, které usnadňují rezervaci a eliminují rizika spojená s koupí zájezdu. Garantujeme všem vrácení peněz v případě, že se zájezd neuskuteční, klienti nyní zaplatí za zájezd pouze minimální zálohu od 990 Kč, u zájezdů zakoupených do 31. března bude možné bezplatně změnit rezervace 60 až 7 pracovních dnů před odletem dle typu zájezdu a nabízíme rozšířené pojištění s připojištěním "pandemie/ Covid". Ale především je to individuální přístup ze strany prodejního oddělení, které každému jednomu klientovi rádo vysvětlí situaci a nalezne pro něj nejlepší možnosti. Ostatně, tento přístup u nás klienti vždy oceňovali.
Myslíte si, že bude podmínkou pro výjezd do zahraničí certifikát o očkování? Nebudou tyto certifikáty požadovat letecké společnosti či zahraniční hotely?
Pravděpodobně v budoucnu něco jako cestovní očkovací průkaz bude, ale kdy to bude, si netroufnu predikovat. Vše bude záviset na rychlosti a účinnosti očkování. To je však teprve na začátku. Věřím, že se vše v této souvislosti pořádně rozeběhne a napomůže to k celkovému uklidnění a navracení se k normálu.
Zaměřujete se na seniory, tedy skupinu, která je nejohroženější skupinou z hlediska onemocnění nemocí covid-19. Považujete to nyní za handicap ve vašem podnikání?
Určitě ne. Z reakce našich klientů necítíme žádná omezení či větší míru strachu z cestování. Jen se vše děje s větším rozmyslem a zvážením rizik.
Ve vaší nabídce se začaly objevovat zájezdy po Česku. Reagovali jste na epidemiologickou situaci ve světě, anebo budete pokračovat v nabídce českých zájezdů i poté, co se situace uklidní?
Když se zavřely hranice, tak jsme si sedli a přemýšleli, co dál. Z toho pak vzešla strategie připravit zájezdy po Česku a do okolních zemích autobusem. Někteří z nás si splnili sen a připravili zájezd do svého rodiště či míst, které máme rádi. Je to prostě tak, že nás to baví a Česko mělo úspěch, takže zůstane v nabídce a budeme ho rozvíjet. Nejúspěšnější zájezdy po Česku jsou Jizerské a Krušné hory a z lázní Mariánské a Františkovy.
Když se ještě vrátím na začátek – přinesla něco koronavirová pandemie pozitivního pro vás osobně? Měl jste třeba více času na rodinu?
O rodině jsem se již zmínil, ale myslím, že nás rádoby vyspělou společnost současná situace donutila zastavit se a dala nám prostor přemýšlet. Přál bych si, aby cestování ubralo na konzumu a abychom si více vážili a užili míst, do kterých cestujeme. Přál bych si, aby cestovatel byl pro destinaci vítaným hostem a přínosem a ne zátěží.