Talent Alfréda Radoka nemohl
kvůli době naplno vyniknout

Talent Alfréda Radoka nemohl
kvůli době naplno vyniknout

17. 12. 2014

Režisér Alfréd Radok patřil k nejvýraznějším osobnostem českého poválečného divadla, do jeho kariéry ale opakovaně zasáhla politická situace, která jeho talentu neumožnila prosadit se naplno. Radok, od jehož narození uplyne 17. listopadu 100 let, musel několikrát odejít z Národního divadla, s nepřízní se potýkaly i jeho filmy. Po srpnu 1968 zamířil do emigrace, zemřel v roce 1976 ve Vídni při přípravách na inscenaci Havlových aktovek v Burgtheateru. 

„Byl velmi talentovaný v mnoha oblastech, ale scházel mu talent jediný: talent ke kariéře,“ napsal o Radokovi, který s profesionálním divadlem začal u E. F. Buriana v roce 1940, teatrolog Vladmír Just. „Radok se nedokázal přizpůsobovat, byl svůj a neuměl být jiným. Jeho pokusy sebe sama a svou práci obhájit různými taktickými manévry byly spíš dojemné než úspěšné,“ charakterizoval Radoka Václav Havel, který mu asistoval v Městských divadlech pražských (MDP). 

Důkazů o tom, že se Radok nedokázal přizpůsobit dobovému vkusu nebo politicky podmíněným požadavkům, lze nalézt nespočet. Například během poválečného působení ve Velké opeře 5. května neváhal sáhnout k radikálním úpravám klasických děl, což vyvolalo řadu nesouhlasných reakcí. Ani v Národním divadle, kam ze zrušené scény odešel, to Radok neměl snadné. Kvůli roztržce s šéfem činohry Jindřichem Honzlem, jenž Radoka dokonce označil za nepřítele socialismu, zamířil koncem 40. let na Barrandov. 

Laterna Magika ohromila Expo

Pozornost vzbudil talentovaný režisér už filmovou prvotinou Daleká cesta o pronásledování Židů z roku 1948, ve které se vypořádal i s vlastními zážitky. Radok měl po otci židovský původ, jeho příbuzní zahynuli v Terezíně a on sám byl koncem války deportován do pracovního tábora. Film, kombinující hrané a dokumentární záběry a pracující s alegoriemi a symboly, získal řadu ocenění v zahraničí, v poúnorovém Československu byl ale promítán jen krátce na venkově, než byl úplně zakázán. 

Podle dobových svědectví stáli za zákazem i někteří Radokovi kolegové z filmových studií (i Otakar Vávra). Druhý Radokův film, satirický Divotvorný klobouk podle Klicperovy hry (1952), vůbec nebyl schválen k promítání a Radok musel ateliéry opustit. Nakrátko se uchytil u zájezdového Vesnického divadla, "poslední štace, kde už mu nikdo nebude závidět", než se mohl v půli 50. let vrátit do Národního divadla. V roce 1956 ještě natočil třetí celovečerní film, Dědeček automobil. 

Během druhého angažmá v ND režíroval například Nezvalův titul Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou, ale i dodnes připomínanou inscenaci Osbornova Komika s Ladislavem Peškem v hlavní roli (1957). Koncem 50. let pak spolu s dlouholetým spolupracovníkem, scénografem Josefem Svobodou, a svým bratrem, scenáristou a dramaturgem Emilem, připravil Alfréd Radok projekt Laterny magiky, který měl obrovský úspěch na Světové výstavě Expo 1958 v Bruselu. 

Po skončení Expa byla Laterna magika přenesena do Prahy, Radok u ní ale dlouho nezůstal. Jím připravený nový program nazvaný Variace byl ještě před uvedením zakázán a režisér si na přelomu 50. a 60. let hledal nové angažmá. Zakotvil v MDP vedených Otou Ornestem, kde vytvořil řadu ceněných inscenací, včetně jeho vlastní úpravy Hry o lásce a smrti Romaina Rollanda (1964). V roce 1966 se pak Radok, který se začal prosazovat i v cizině, znovu vrátil do Národního divadla. 

Rok 1968 rozhodl o emigraci

Zde stihl do srpna 1968 vytvořit tři inscenace, po invazi vojsk Varšavské smlouvy ale raději zvolil emigraci. „Prostě jsme se sbalili a odjeli. Hned týden po okupaci. Táta věděl, že by už nesnesl další vyhazovy,“ vzpomínal Radokův syn David, dnes také uznávaný divadelní a operní režisér. Přes Německo zamířil Radok s manželkou (a spolupracovnicí) Marií a dvěma dětmi do Švédska. První čtyři roky měl oficiálně v ND neplacené volno, pak jej ale komunistický režim prohlásil za emigranta a odsoudil. 

V exilu Radok působil v göteborském divadle Folkteater, kromě toho nastudoval i několik her v Německu, Belgii a Norsku. Na jaře 1976 pak připravoval ve Vídni inscenaci aktovek svého bývalého asistenta Havla, tehdy ale dostal pátý infarkt a 22. dubna 1976 zemřel.

Na památku režiséra, který v roce 1991 dostal in memoriam Řád T. G. Masaryka, byly od roku 1993 udělovány nejlepším českým inscenacím a tvůrcům Ceny Alfréda Radoka. Letos byly ale pod tímto jménem předány asi naposled, v létě totiž nadační fond cen oznámil, že s oceněním končí. 

režiséři
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.