Turistika ve švýcarských Alpách

1. 5. 2015

Máme rádi turistiku. Nejen po naší zemi, ale i za hranicemi, vysoko v horách i u moře. Všude si najdeme nějakou zajímavou cestičku.

Poznávat alpskou přírodu a horské velikány jsme se před pár lety vydali koncem srpna do Švýcarska. Cesta autobusem z Prahy přes noc rychle utekla a my se ráno probrali u Ženevského jezera v lázeňském středisku Montreux. Po krásné promenádě plné květin jsme došli k jednomu z nejzachovalejších evropských středověkých vodních hradů z 13. století, hradu Chillon. Poloha hradu byla velmi významná, protože kdo tento hrad vlastnil, ovládal i cestu kolem Ženevského jezera a vybíral mýtné. K večeru jsme pak dorazili na místo ubytování do městečka Saas Grund.

Druhý den ráno jsme vyjeli lanovkou na Eggishorn do 2.926 m, kde se před námi objevil Aletschský ledovec, největší alpský ledovec, dlouhý 23 kilometrů. Z mezistanice jsme si udělali túru směrem k autobusu a pozorovali okolní čtyřtisícovky. Při návratu nás čekalo první koupání v termálu Brigerbad.

Nádherný byl také výlet vláčkem nejprve do Zermattu, nejbohatší obce Švýcarska, kam je zakázán vjezd automobilů. Dalším vláčkem a lanovkami pak na vyhlídku Gornergrat ve výšce 3089 m, kde se nabízí panoramatický pohled na 29 čtyřtisícových vrcholů. Také se nám podařilo přes ostražitost majitele vyfotit místního bernardýna. V minulosti vybudovali mniši v průsmyku Svatého Bernarda útočiště pro poutníky a pro práci v horách vyšlechtili psí plemeno bernardýnů, typické pro Švýcarsko. Zpět jsme sestupovali k další mezistanici kolem jezera Riffelsee, kde se na hladině odrážel Matterhorn, který se tyčí do výšky 4478 m, a pozorovali hráče terénního golfu.

Krásná byla cesta systémem dvou lanovek a panoramatickým vláčkem k přehradě Emosson, kde jsme se zase kochali pohledem na nejvyšší evropskou horu, francouzský Mont Blanc s výškou 4810 m. Následovalo koupání v termálu Saillon.

Další den pobytu jsme vyjeli z městečka Saas Fee lanovkou a alpským metrem do výšky 3500 m s fantastickým výhledem na ledovec Allalin vysoký 4027 m. Je zde panoramatická restaurace nebo vyhlídková plošina, odkud můžete sledovat ledovec a okolní vrcholy. Také jsme navštívili ledovcovou jeskyni, snad největší na světě, se sílou ledu až 10 metrů. Zde jsme se dozvěděli, že existuje křehký tvor, ledovcová blecha, který z povrchu zemského mizí stejně rychle jako pevninské ledovce. Přežije při 10 -15 stupních pod nulou, teploty nad 12°C jsou smrtící, optimální teplota pro život tohoto tvora je kolem nuly.

Zpět ze Saas Fee jsme do místa ubytování klesali Kapličkovou cestou a těšili se na večeři. Celý pobyt nám snídaně, denní balíčky a večeře připravoval mladý český kuchař Petr, prý se učil u pana Pohlreicha. Jídlo bylo výborné. Také jsme zašli do místní restaurace na tradiční švýcarskou specialitu raclette, původně horské jídlo švýcarských pastýřů. V podstatě jde o rozpouštějící se sýr, který se ve stádiu rozpouštění maže na horké brambory.

V údolí Val d´Herens se před námi zase tyčily do výšky 10 -15 metrů Zemní pyramidy Euseigne, pozůstatek doby ledové, které protíná silnice.Tyto rulové bloky s průměrem téměř tří metrů vznikly pod tlakem ledovcových mas při ústupu Herenského ledovce. Tajemná byla i projížďka na lodičkách na největším podzemním jezeře v Evropě St. Leonard. Naše další termální koupání pod vrcholy hor bylo v největších alpských lázních Leukerbad, kde bylo až 10 termálních bazénů.

V den odjezdu domů jsme se loučili procházkou po okolí městečka Saas Grund a Saas Almagell. Všude za okny a na zahradách nádherně kvetly muškáty a další alpské květy. Prostě nádhera. Den a zájezd jsme zakončili posledním koupáním v termálu Ovronnaz a vyrazili na cestu domů, kam jsme dojeli v ranních hodinách.

Máme krásné vzpomínky a také plno fotografií, o které se s vámi ráda podělím.

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Eva Mužíková
Švýcarsko jsem si vždy přála procestovat, ale nikdy jsem neměla příležitost. Díky Jiřinko za takové nádherné přiblížení...
Dana Kolářová
Ráda jsem si přečetla o Švýcarsku a prohlédla krásnou přírodu na krásných fotografiích.
Jiřina Votavová
Všem děkuji a jsem moc ráda, že se vám můj článek a fotografie líbily a že jste si některé i zavzpomínaly na svůj pobyt ve Švýcarsku. :-)
Alena Tollarová
Tak tenhle výlet bych si rozhodně také dala líbit. Muselo to být nádherné. Já jsem do Švýcarska "nahlédla" dvakrát, ale v těchto místech jsem nebyla. Jinak mě ale Švýcarsko uchvátilo.
Naděžda Špásová
Moc hezky napsané a pěkné fotky. Švýcarsko je krásné a pro milovníky hor ideální. Byla jsem tam jen jednou, krátce po revoluci a zážitků bylo plno. Za pár dní jsme toho docela dost stihli. Když se nám po cestě z hor rozbily brzdy u autobusu a řidiči to opravovali sami, tak to bylo dost divoký. Jinak to ale bylo moc hezké.
Libuše Křapová
Musela to být nádhera :-))
Hana Šorejsová
Švýcarsko je krásné a Vy jste to paní Jiřino hezky popsala. Výlet do Zermattu známe. Procestovali jsme Švýcarsko a mně se vždy líbilo u jezer. Bodamské, Zuryšské, Lucernské, Ženevské, Lago Maggiore v Tessinu je nádhera.
Zuzana Pivcová
Ve Švýcarsku jsem byla krátce a do hor jsem se nedostala. Ráda jsem si přečetla Vaše vyprávění, které kromě vzpomínek obsahuje i řadu faktických informací. Fascinoval mě poznatek o ledovcové bleše. :-)
Jaroslava Handlová
Švýcarsko bylo mým snem. V totalitní době jsme neúspěšně opakovaně žádali s manželem o devizový příslib. Povedlo se to až po třetí za vydatné pomoci mého tehdejšího šéfa. Jeli jsme jen dva se Škodou 100. Naše děti (11 a 12 let) s námi tehdy úřady nepustily. Byl to nezapomenutelně krásný okruh a tehdy jsme cestou oslavili 20. výročí naší svatby (r.1985). V té době jsem bohužel fotila jen černobíle, ovšem ve své paměti to mám uloženo v těch nejlepších barvách. Vaše nádherné fotky mně oživily hezké vzpomínky.
Hana Rypáčková
Krásné fotky.Moc ráda jsem se zase do těch končin s tebou podívala....Švýcarsko je má jednička....
Květoslava HOUDKOVÁ
Rodiny dětí věděly o mé touze: vidět Švédsko nebo Švýcarsko. K 50. naroz. jsem dostala 2 odlišné dárky: 1) Rodina dcery mi koupila zájezd "Křížem krážem Švýcarskem". Ubytováni jsme byli v horském hotelu a denně-paprskovitě-projížděli celou zemí. Nádhera Alp - Zermatt, Matterhorn,Ženevské jezero atd. (fotky mám také, ale neumím je poslat). A tak aspoň 1 neobvyklý zážitek: Přijeli jsme do obce pod Alpami, kde byl "Model Švýcarska". Velehory-na ně stoupaly malé lanovky, dole jezdily vláčky přesné švýcarské železnice, památkové stavby atd. - prostě krása! A stačilo se trochu zaklonit - a nad tou krásnou se tyčily- až nad mraky- mohutné štíty skutečných Alp !! 2) Rodina syna mi po návratu darovala svůj dárek: v košíčku - s růžovou mašlí na krku - štěně /fenku SABINU (střední špic). Prožily jsme spolu 14,5 krásných roků - a protože jsem si ji dobře vychovala, projezdily jsme spolu ČR ( díky CK, která umožňuje mnoho pobytů s pejskem - a senioři už za psa neplatí!! )
Alena Vávrová
Detailní popis výletu a krásné fotky - dík, že jste se s námi o krásu velehor podělila.
Olga Štolbová
Jiřinko, nádhera. Fotky i povídání úžasné, jako bych tam byla, díky...****