Proč komerce ničí televizní pořady?
FOTO: Stream ČT24

Proč komerce ničí televizní pořady?

20. 12. 2015

Už jsme tady na chatu i60 diskutovali vícekrát o upadající úrovni české veřejnoprávní televize, které většina domácností přispívá každý měsíc koncesionářským poplatkem 135 Kč. To je za jeden rok 1620 Kč. V roce 2012 platilo televizní poplatky údajně 3 miliony a 603 tisíc lidí a firem. Oproti předchozímu roku ubylo 18 000 evidovaných přijímačů a vznikla tak ztráta přibližně 22 miliónů korun. Od roku 2009 se stále snižuje počet plátců televizních poplatků.  Každý rok má Česká televize rozpočet přibližně kolem 7 miliard korun. Proto se snaží doplnit vedení České televize doplnit chybějící finanční prostředky i z jiných zdrojů. Například k řadě pořadů mohou diváci zasílat SMS se zvýšenou cenou např. při hlasování ve Stardance nebo v dalších soutěžích - Toulavá kamera, Objektiv a mnohých dalších.

Zakázaná reklama a sponzoring

I když se postupem času podařilo vytlačit klasickou reklamu z veřejnoprávní televize, tak se obcházením zákona vrací zpět v podobě tzv.sponzoringu, kdy se na obrazovce uvádí, které firmy a společnosti sponzorují jednotlivé pořady. V roce 2011 byla Česká televize varována, že vysílala reklamní bloky, i když zákon o omezení reklamy už vstoupil v platnost. Bohužel obcházení řady zákonů se v České republice v mnoha případech toleruje. Proto můžeme sledovat např. při taneční soutěži Stardance jméno velké banky, která pořad sponzoruje. Moderátorka Kostková vždy slovně zmiňuje firmu vyrábějící bižuterii pro tanečníky. Do toho se přidává na obrazovce jméno sponzorující plynárny a navíc i výrobce celosvětového alkoholického nápoje. Spektrum sponzorů je široké, ale peníze ze sponzoringu vedení televize pochopitelně vítá.

Znehodnocení úrovně pořadů

Bývalý generální ředitel české TV Nova  Dvořák se stal po výběrovém řízení generálním ředitelem České televize a přinesl si z komerční televize řadu návyků, které uplatňuje nevhodně i ve veřejnoprávní televizi.  Osobně se mi nelíbí neustálé vnucování nahrávek již odvysílaných pořadů České televize nahraných na DVD. Například velmi rozsáhlý a pro zákazníky finančně náročný seriál " Vyprávěj ". Nedovedu si představit, že takové "dílo" by si někdo pouštěl za dlouhých zimních večerů.

Konkrétní případ znehodnocení tanečního pořadu Stardance je vidět, když se podle podivných pravidel hodnocení započítává pořadí v hlasování diváků pomocí SMS stejně jako pořadí odborné poroty. Proto je jen pro nezasvěcené překvapením, že do finále soutěže postoupil komik Lukáš Pavlásek, který se pohybuje po parketu velmi neobratně a vzbuzuje útrpnost poroty i většiny diváků. Když vypadl jeden z favoritů soutěže Leoš Mareš se skvělou profesionální tanečnicí, tak neovládl své emoce a rozplakal se zklamáním. Pak se rychle uklidnil a pohotově zhodnotil svůj neúspěch: "Ostatní dnes tančili lépe než my. A Lukáš Pavlásek byl vtipnější!"  Další týden byl vyřazen skvělý tanečník Patrik Banga s partnerkou.

Bude zajímavé v sobotu večer vidět, jak soutěž Stardance skončí. Jestli zvítězí skutečně nejlepší pár, nebo nastane hlasovací fiasko, když televize chce získávat statisíce korun na přilepšenou za drahé SMS. Sice byl zakoupen již hotový formát pořadu z Velké Británie, ale je bohužel komerčně deformovaný.

Stejné to bylo v nedávném pořadu Superstar na komerční televizi TV Nova, kde dokonce ve finále neměla odborná porota žádný vliv na výsledek. A tak rozhodly jen peníze za zaslané SMS. To bylo velmi smutné, když byla vyřazena skvělá absolventka konzervatoře s hlasem podobným Whitney Houston. Rozhoduje bohužel především zisk.

 

Hodnocení:
(3.8 b. / 13 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.