Bolí vás záda? A sedíte správně?
Ilustrační foto: ingimage.com

Bolí vás záda? A sedíte správně?

5. 7. 2017

S bolestmi zad se někdy v životě setká osmdesát procent lidí. Jsou častou příčinou pracovní neschopnosti či výpadku z mnoha aktivit. Zkrátka, dovedou ze života udělat pořádné trápení.  

Většina lidí je řeší polykáním prášků proti bolesti a návštěvami lékařů, kde podstoupí řadu vyšetření na nejmodernějších přístrojích. V očekávání, že jim lékaři oznámí jednoznačnou diagnózu a předají jim recept na ještě silnější léky. Jenže v mnoha případech ani supermoderní technika skutečnou příčinu neodhalí. Přesněji neodhalí jednoznačnou příčinu ani neukáže jednoznačnou cestu, jak postupovat při léčení. Mnohdy ani polykání prášků ani operace nepřinese očekávanou úlevu.

Ale statistiky ukazují velmi zajímavou věc. Skutečnými zdravotními obtížemi je způsobena asi jen čtvrtina ze všech případů, kdy si pacienti stěžují na bolesti zad. Zbytek, tedy tři čtvrtiny jsou zaviněny špatnými životními návyky. A jedním z nich je způsob, jakým lidé sedí. Sezení totiž vyplňuje velkou část našeho života, ať už pracujeme v kanceláři nebo jsme v penzi a sedíme u televizí, u počítačů, v kavárnách, při povídání s přáteli na zahradách.

„Nejhorší se sedět dlouhodobě v jedné pozici,“ říká lékařka Michaela Tomanová z Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí, která je specialistka na tento problém. „Velmi důležitá je častá změna pozice, aby nedošlo k přetěžování svalových skupin. Proto je vhodné sezení prokládat úlevovými polohami, ve kterých je sed uvolněný bez většího zatížení svalstva. Pokud sedíte vzpřímeně, je důležité, aby záda měla pevnou oporu,“ vysvětluje.

Bolesti zad způsobené častým sezením jsou běžnější, než si myslíme. Jenže si často nechceme přiznat, že si za ně můžeme sami. „Otec má čím dál větší potíže se zády, ale když ho upozorním, že tráví denně doma až šest hodin u televize nebo u počítače, rozzlobí se,“ vypráví Alena. Jejímu otci je přes šedesát a stále pracuje jako účetní. Takže sedí v kanceláři. Když přijde domů, věnuje se svému koníčku, filatelii. Takže sedí u počítače a vyhledává zajímavé známky, píše si s dalšími filatelisty. A pak si zapne televizi. „Sedí u ní zhroucený na sedačce a pak na ní usne. Máma ho pravidelně nachází ve dvě, ve tři ráno schouleného, spícího na sedačce u hrající televize. A on si nedá říct, že má bolesti zad z toho. Nechce to slyšet, raději chodí po různých lékařích, zobe prášky a stěžuje si, že zdravotnictví nestojí za nic, protože mu nikdo nedokáže pomoct,“ zlobí se Alena.

Podobné případy jsou časté. Kdo z těch, kteří většinu dne stráví sezením, každou hodinu vstane a zacvičí si? Kdo vědomě mění způsob sezení? Kdo je ochoten investovat do opravdu kvalitní židle? „Ideální je využít každý reklamní spot v televizi jako přestávku k protáhnutí se, cvičení nebo jen procházce po bytě či domě. Vhodné jsou také krátké cviky s pohyby a tlakem proti stolu nebo židli,“ doporučuje doktorka Tomanová, jak si s bolestmi zad mají poradit televizní maniaci. A její další doporučení: Výplň sedačky nemá být příliš měkká.

„Mysleli jsme si s manželem, že už s vybavením bytu vystačíme do konce života. Rozhodně jsme neměli v úmyslu kupovat nový nábytek, ale bolesti zad nás k tomu donutily,“ vypráví sedmdesátiletá Věra. „Měli jsme starou koženou sedačku, která pořád vypadala dobře, ale byla už tak prosezená, že jsme z ní pomalu nebyli schopni vstát. Vždycky jsme do ní zapadli při večerních zprávách a zvedli se někdy kolem jedenácté. Pak mi došlo, že naše bolesti zad souvisí právě s tím, že trávíme hodiny každý večer rozvalení, pokroucení, zhroucení. Nechali jsme si poradit, koupili vyšší a tvrdší sedačku a bolesti zad jsou mnohem menší. Také jsem začala cvičit jednoduché cviky na protahování. Došlo mi, že jsem do sebe zbytečně cpala prášky proti bolesti,“ vysvětluje.

Takže počítejme s tím, že bolesti zad potkají někdy v životě téměř každého. Počítejme však i s tím, že ne vždy se jedná o vážný problém končící na operačním stole. Protože mnohdy je právě na nás, zda ho dokážeme zarazit už v počátku. Třeba právě tím, že nebudeme líní vstát od televize a během reklamy se trochu protáhnout nebo udělat pár dřepů.

Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
ivana kosťunová
Vhodné je cvičit a posilovat zádové a břišní svalstvo. Pak se páteř nehroutí :))
Karel Hyndrák
Začněte kouřit! Každou hodinu vás abstinenční příznaky vyženou na balkon, či na zahradu. K počítači kolečkové křeslo alespoň za 5 000 Kč s bederní opěrkou a pod něj plastovou desku 1,5 x 1,5 m (furt je nějaký pohyb). Mám taky takový náramek (Health Sports Bracelet ) spojený s mobilem aplikací GetFit2.0, který má hodiny a krokoměr a pokud sedím, tak každou půlhodinu zavrní:"Pohni kostrou slone"! Vhodný je taky pes, či nějaký aktivní životní partner, udržující člověka v poklusu.