Řídíte bezpečně? Zopakujte si hlavní zásady
Pro bezpečnou jízdu je důležité správně se připoutat.

Řídíte bezpečně? Zopakujte si hlavní zásady

29. 12. 2018

Víte, že pátek je nejnebezpečnějším dnem na českých silnicích? Jen v loňském roce se podle statistik stalo v pátek více než 17 000 dopravních nehod, což bylo zhruba o 5000 více než v roce 2011.

Právě rostoucí počet nehod, ale i počtu zraněných a úmrtí byl důvodem spuštění projektu Bezpečný pátek společnosti ŠKODA AUTO.

Jeho cílem je motivovat řidiče, aby ještě více dbali na bezpečí na cestách - věnovali dostatečnou pozornost při řízení a nezapomínali na důležité bezpečnostní zásady jako je správné nastavení sedadel a bezpečnostních pásů. Jaká to jsou?

Začněme u nastavení výšky sedadla. Platí, že mezi hlavou a stropem má zůstat mezera velká minimálně pro zaťatou pěst. Mnoho lidí také zapomíná na seřízení hlavové opěrky, která je důležitá pro ochranu krční páteře. Horní hrana opěrky by měla být ve stejně výšce jako vrchol hlavy. Vzdálenost sedadla řidiče od pedálů nastavte tak, aby při prošlápnutí pedálů byly nohy stále pokrčené v kolenou. Volant byste měli držet v poloze tři čtvrtě na tři, která zajišťuje nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry a správné rozbalení airbagu.

Poté je na řadě správné poutání. Pokud má vůz výškově nastavitelné pásy, upravte jejich výšku tak, aby pás přesně přiléhal k tělu. Bezpečnostní pás veďte přes pánevní kosti, ne přes břicho. Nahoře má pás procházet přes rameno, nikoli přes krk.

Patek_grafika.png

V zimních měsících dbejte na to, aby pásy nevedly přes tlusté vrstvy oblečení ale vždy například pod rozepnutou bundou. Jedině tak využijete naplno účinnost pásů. Ta je nižší i v případě, kdy nejsou pásy dostatečně dotažené nebo jsou překřížené. Vyvarujte se vedení pásu přes holou pokožku, při nárazu by totiž mohlo dojít k jejímu popálení. Vyndejte z kapes všechny tvrdé a ostré předměty, jež se v případě nehody stávají potenciální hrozbou. Trochu jiná pravidla platí pro poutání těhotných žen.

Rozhodně není pravda, že by nastávající maminky měly jezdit nepřipoutané. Naopak, správné poutání je v tomto případě důležité dvojnásob. Pás by měl vždy vést pod břichem, mezi prsy a přes střed ramene. Upnutí musí být pohodlné – ani těsné, ani příliš volné. Ke spolehlivé fixaci spodní části pásu pod břichem slouží pomůcka BeSafe Pregnant, která zamezí vysunutí automobilového pásu vzhůru do oblasti břicha.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat také dětem a domácím mazlíčkům. Dítě v autě patří do dětské autosedačky. Platí to pro malé cestující, jejichž hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm. A ačkoliv si to moc lidí neuvědomuje, připoutaný by měl být za jízdy i pes nebo jiné zvíře. Nepřipoutaný domácí mazlíček může svým pohybem polekat řidiče a v případě nehody může zranit sebe i ostatní cestující. Pro malá a střední zvířata je nejlepší box, který je vhodné umístit do zavazadelníku a zajistit proti pohybu. Box musí být dostatečně velký, aby si mohlo zvíře pohodlně lehnout. Dalším způsobem poutání psů je postroj, který se připoutá klasickým bezpečnostním pásem. Možné je také umístit zvíře do zavazadlového prostoru. Zde je nutná síť nebo mříž, která zajistí bezpečnost posádky uvnitř vozu. Například velkému psovi je vhodné pořídit speciální klec.

Na správné nastavení sedadel a bezpečné poutání se můžete podívat také zde:

 

 

Více informací o projektu Bezpečný pátek najdete zde: https://www.bezpecnypatek.cz/

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Ke stažení
SKO_BP_infography_v1.pdf
TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jaroslav Charvát
Bezpečná jízda autem není jen seřízení sedadla, použití pásů, atd.…. Myslím, že používání pásů je již takovou samozřejmostí, že je jen málo seniorů – řidičů, kteří tato základní pravidla neuznávají a nedodržují. Řidiči senioři se však většinou, ne vlastní vinou, řadí mezi řidiče „sváteční“ tj. klobouk a za zadním oknem plato vajec. V mém mládí jsme začínali jezdit s pomalými auty (rychlá nebyla), nebyla auta 4x4, auta neměla ABS, ESC,…. max. rychlost auta byla snad jen pár km nad stovku, atd. Myslím, že to byla ta nejlepší škola pro nás začínající řidiče. Zimní údržba silnic nebyla tak kvalitní a rozsáhlá jako dnes, jezdilo se více na sněhu i ledu, byly převážně posypy pískem, drtí, škvárou, byly závěje, soli se používalo výrazně méně. Dnes vyjedu z Brna v 6.00 hod. a musím být v Praze už v 8.00 hod. Zapomínám, že není červenec, ale leden, zapomínám, že je velký provoz, a o tom, že by to mohlo třeba na mostech klouzat, nějak nepřemýšlím. Že to klouže v zimě častěji třeba v lesním úseku, nebo pod většími stromy u silnice, snad tuší z mladších řidičů jen málo kdo, že je v poledne nad nulou a večer se ochladí a tekoucí voda po silnici tedy zmrzne a je tu nebezpečné náledí, s tím je třeba počítat. Nechci v tom výčtu nebezpečí dál pokračovat. Nová auta jedou bez problémů rychlostí 200 km/hod., prodejci aut se chvástají, jak je jejich auto bezpečné, jak zastaví před překážkou, jak má kvalitní tempomat a ty brzdy, ty jsou super. Neříkají ale u toho, že k tomu všemu ještě potřebujeme rozumného člověka – řidiče, aby to vše, v tom svém autě uměl bezpečně užívat. Řidič typu „mistr světa“ si ale myslí, že pří jízdě může telefonovat, psát SMS, hrát si s GPS, možná se posílit alkoholem, nebo trošku drogovat pro lepší náladu. Zeptejte se mladých řidičů na nějaké základní technické otázky kolem auta, asi zapláčete, brzdy a jejich obložení – co to je, kapalina v chladiči – o co jde, tlak v pneu – byl jsem v servisu před 2 měsíci, tak co?, jízda se studeným motorem – co to je za problém,…???? Nechci dělat z řidičů údržbáře, na to je servis, nechci dělat z řidičů víkendové oprašovače aut a zapálence do svého auta, tak jak to bylo třeba před 30 až 40 roky. Jen si myslím, že základní technické znalosti by mělo být jedním z bodů „desatera“ bezpečné jízdy. Jen si myslím, že když je v létě dlouhou dobu sucho a potom přijde náhlá bouřka, nebo jen déšť, tak silnice kloužou skoro jako v zimě. „Film“ s gumy a prachu a olejů a nafty, který je na vozovce v souvislosti s vodou klouže, než se tento „film“ ojede a umyje chvíli trvá, jen si myslím, že podhuštěná pneu je nebezpečná, že obroušené destičky brzd jsou velmi nebezpečné,… A tak bych mohl pokračovat dál, byl by to článek na mnoho stran. Chci jen říci na závěr, pomalejší rozumná jízda s očima a rozumem na stopkách, umět číst počasí, umět číst silnici, sbírat zkušeností, to je základem pro každého začínajícího řidiče, ať je mu 20 roků nebo 60. Věřte mně to, mám za sebou více jak 2,6 mil. km bez nehody po celé Evropě, na silnici je nutné předvídat, pozorovat provoz a okolí, sledovat počasí, GPS musí být nastavený před jízdou, je přece jen náš rádce – nesmí nám přikazovat. Schválně jsem se nezmínil o rozdílech mezi řidiči a řidičkami, to je samostatná kapitola, ve které my muži asi nevyhráváme, ale to snad někdy příště.
Svatava Páleníková
Užitečný článek. Také znám rodinu, kde došlo k tragédii právě kvůli nezapnutým pásům.
Hana Rypáčková
Poutáme se vžfy, jen někdy při nečekaném převozu psů nemáme je v přenosce...
Dana Puchalská
Naše auto při nezapnutí bezpečnostních pásů u řidiče nepříjemně hvízdá. Děkuji výrobci auta za to. Patří mezi jedno z nejbezpečnějších.Kdybychom je neměli, tak nevím nevím. Už do nás dvakrát nabouralo auto a kromě plechů, které opravil servis, se nám nic nestalo. Pouze velký šok pro nás oba.
Antonín Vácha
Kvůli nezapnutým pásům zemřel při autonehodě můj dobrý kamarád. Od té doby vtloukám rodině do hlavy, jak je důležité se v autě připoutat. Vnuci to dost často nedělají.