Na co si dát v létě pozor při sportu?
www.pixabay.com

Na co si dát v létě pozor při sportu?

13. 8. 2019

Pokud jste se rozhodli začít se víc hýbat – ať už kvůli lepší kondici nebo štíhlejší postavě, léto je rozhodně nejvhodnější doba. Jen pozor na některá rizika, která sportování v teplém a slunečném počasí přináší.

Podle výsledků loňské mezinárodní studie Eurobarometr se 60 % obyvatel České republiky nevěnuje žádné pohybové aktivitě a pravidelně sportuje jen 5 procent. Přitom podle lékařů neexistuje lepší prevence nemocí. Je zvláštní, že dodnes někteří lidé nevědí, že jedině tehdy, když je tělo pravidelně v pohybu, mohou správně fungovat všechny metabolické procesy a kardiovaskulární systém. Na co si ale dát pozor při letním sportování? 

  1. Raději si přivstaňte

Nejen začínající sportovci by se měli vyhýbat zvýšené fyzické námaze v době, kdy teploty stoupají ke třicítce. „Určitě není vhodné domluvit si volejbal nebo tenis kolem poledne. Doporučuji ranní, případně večerní hodiny. V létě bývá po ránu velmi příjemné počasí a většina z nás má alespoň trochu volnější režim. Také pro vysoce výkonnostní aerobní aktivity je ráno ideální,“ radí Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness. 

  1. Nevynechejte strečink

Před jakýmkoli sportem se rozhodně nezapomeňte pořádně protáhnout, a to platí v každém období roku. U běhu by to měla být alespoň několikaminutová běžecká abeceda (několik cviků, které tvoří základ správné techniky běhání) a základní dynamický strečink. Protažením snížíte riziko natažení nebo dokonce natržení svalu na minimum. 

  1. Nepodceňte sluneční paprsky

Sluníčko může být při sportování záludné. Pokud je to možné, trénujte raději ve stínu. Důležité je chránit si hlavně hlavu. Proto je základem prodyšná kšiltovka, nejlépe s ochranou krku, a natření odkryté pokožky přípravkem s dostatečným ochranným faktorem. Nezbytné jsou i sluneční brýle s UV faktorem, které dobře drží na obličeji, s pohodlnými širšími stranicemi, které nepropouštějí světlo ani ze stran. Také funkční oblečení přispěje k tomu, že se při intenzivnějším pohybu budete cítit pohodlně a komfortně. 

  1. Vodu vždy s sebou!

„Když se tělo potí, dochází k vyšší ztrátě tekutin a krev se stává hustší, což znamená větší námahu pro srdce. Proto je nutné mít stále možnost tekutiny doplňovat. Vzít si lahev s pitím na kolo není problém, při běhání sice trochu překáží, ale buď si zvyknete držet anatomicky tvarovanou sportovní lahev v ruce, anebo si ji dáte do ledvinky upevněné v pase. A čeká-li vás utkání v beachvolejbalu, je minimálně litrová lahev s vodou v batohu nutností,“ doporučuje Jana Havrdová s tím, že na delší trasy při jakémkoliv sportu bychom si s sebou měli vzít kromě tekutin také nějakou energetickou svačinku. 

  1. Nepřepalte začátek

Vždy musíte odhadnout své síly a podat takový sportovní výkon, který zvládnete a na jaký jste připraveni. Hlavně začínajícím běžcům Jana Havrdová doporučuje začít s menší zátěží a kratší trasou než to takzvaně napálit z nuly do ostrého sprintování. Skvělý je i indiánský běh, kdy se střídá běh s chůzí. A pro lidi, kteří chtějí jezdit na kole, ale nemají potřebnou kondici, jsou vítanou pomocí elektrokola. Zkrátka, zásada příjemného a bezpečného sportování zní – nepřetížit se.

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.