Jak na peníze s Českou bankovní asociací: Kolik nás stojí ZDARMA?
Ilustrace: Česká bankovné asociace

Jak na peníze s Českou bankovní asociací: Kolik nás stojí ZDARMA?

2. 10. 2019

Určitě každého z nás potěší, když něco získá levněji. Rádi při nákupech „šetříme“. A co teprve, když se věci nabízejí zdarma! To je teprve nakupování! A kolik ušetříme!?

Věřte nevěřte, moc toho nebude. Možnost dostat něco za nic totiž způsobí, že i ti z nás, kdo se při nakupování chovají poměrně racionálně, zapomenou nejen myslet, ale i počítat. Přestáváme vidět, co je větší nebo menší, co chceme nebo potřebujeme, a často i kolik toho zvládneme unést. Přestaneme porovnávat a jdeme za nulou jako býk za červeným pláštěm.  

Dobrá, tak si domů odneseme 3 šampóny místo jednoho a k tomu 8 stejně barevných zubních kartáčků a ještě 2 voňavé svíčky navíc. Možná to všechno skutečně i potřebujeme nebo v blízké budoucnosti využijeme. Ale ruku na srdce, je to skutečně to, co používáme, máme rádi, a co bychom si i bez toho nápisu ZADARMO, někdy vůbec koupit chtěli?

S nulou je totiž ta potíž, že ve skutečnosti to není to NIC, které si pod ní v takovou chvíli představujeme.  Když něco v obchodě zdánlivě nic nestojí, tak to znamená, že se toho obchod z nějakého důvodu potřebuje zbavit, a zcela určitě to nedělá úplně zadarmo. Může to být blížící se konec doby trvanlivosti, nebo již trvanlivost prošlá, anebo třeba nízká kvalita. Může to být i proto, že se právě tohle zboží u obchodníků nahromadilo, protože zákazníci si z mnoha různých důvodů právě tuhle značku nebo tenhle výrobek přestali kupovat.

Podobné to je i s nabídkami typu POŠTOVNÉ ZDARMA při nákupu nad….nebo PLATÍ JENOM DNES. Takováhle nula nás přesvědčuje o tom, že ušetříme, když v jeden okamžik utratíme mnohem víc, než jsme si původně představovali. Nákup je pohodlný, rychlý, a ještě k tomu zdarma. V tu chvíli bychom si však vždy měli uvědomit, že zdarma je pouze to doručení. A nejspíš jen ten nejlevnější způsob doručení, který velmi často probíhá právě v době, kdy nejsme doma.

Pokud chceme mít své peníze pod kontrolou, neměli bychom při jakémkoli nakládání s nimi ztrácet pozornost. Nemusíme nutně před každým nápisem ZDARMA zavřít oči nebo se mu vyhýbat obloukem, ale je potřeba se naučit s těmito lacinými triky pracovat.

Zastavit se a položit si otázku PROČ? Co na nás působí a co nás vede k tomu, abychom si odnesli domů právě tuhle čokoládu, když ji vlastně vůbec nemáme rádi. Důvod, který pro takovou nabídku má obchodník, určitě není tím naším důvodem, proč bychom ji měli využít. Pokud ale sami sobě budeme umět přesvědčivě odpovědět na to PROČ, tak proč ne?!

 

Připravila: Česká bankovní asociace

 

 

 

 

 

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 7 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jaroslav Charvát
Já možná řeknu názor, který nebude příliš populární. Já jsem proti všemu co je zadarmo. Např. v MHD my starší důchodci máme dopravu u nás zadarmo. Vyřídíme si průkazku a jezdíme zdarma. velká výhoda. Jen si myslím, že bychom se k tomu lépe chovali, kdybychom alespoň něco platili. Třeba 2 Kč za lístek po celém městě na jednu jízdu. (Mj. byla by to sleva 80%). Totéž se týká žáků, studentů a jejich jízdenek. I tito mladí cestující by si více vážilo toho, co jim stát, vláda, obec dávají. Tak to berou automaticky a samozřejmě, a vůbec si neuvědomují, že ten autobus či vlak musí někdo zaplatit. Že ten autobus stojí třeba 2,000 mil. Kč - nebo i víc, že ten řidič musí brát plat, že ten autobus, aby jel potřebuje naftu nebo pneu, atd. To je jen jeden příklad a takových je v té naší ekonomice mnoho.
Lenka Kočandrlová
Rozhodně se nenechám nachytat na nějaké trapné slevy.Zjistila jsem,že často dvě menší balení stojí méně,než jedno velké,někde dají drze ceduli zlevněno na něco,co stojí už asi 5 let ty samé peníze,jen aby někoho nachytali.Např. čokoláda stojí 9,90 a oni ji dají jako levnější za 9,90!!! Fakt vtipné. Kde jsou ty časy,kdy člověk např.vystřihoval kuponky z kávy a pak mu přišel ubrus,hrnky....Jo to bylo,když ptáčky lapali,nyní není kam jinam nakupovat,než do velkých marketů a tam už ceny narostly do výšin a nádavkem máme jen fronty u pokladen!
Danuše Stočesová
Často doplňuji svůj šatník při slevách na jaře a na podzim. Další sezónu pak věci použiji. Občas si ale koupím i dražší věc, která se mi líbí. Pro mne to znamená vyvážení vzhledu. Líbí se mi, když jsou lidé nápaditě a vkusně oblečeni. Dávám ale přednost jiným hodnotám.......
Zdenka Soukupová
Těmto "zdarma-akcím" nevěřím. Žádný obchodník není tak velkorysý, aby něco zdarma rozdával.
Věra Ježková
„Nechci slevu zadarmo“ je skvělý výrok. Na slevy se nachytat nenechávám. Pouze někdy koupím v akci nějaké potraviny, které kupuji běžně.
Marie Doušová
Vždy si řeknu,no to určitě, ale také někdy naletím na poštovné zdarma. Jak říká Hana R. "Nechci slevu zadarmo"...........
Dana Puchalská
Obchod je obchod a ne dobročinné počínání.
Hana Rypáčková
Neříká se nadarmo : " Nechci slevu zadarmo."