Zimní pneumatiky, upřesnění několika pravidel jejich použití
IIlustrační foto: pixabay.com

Zimní pneumatiky, upřesnění několika pravidel jejich použití

8. 10. 2019

Nastal měsíc říjen, měsíc, kdy obvykle bývá sychravější počasí, přichází mlhy, teplota se pomalu, ale jistě snižuje, nejsou neobvyklé ani ranní přízemní mrazíky. V horských oblastech je tu už předvoj zimy a už někdy sněží a mrzne.

Chtěl bych zopakovat několik pravidel používání pneumatik v letním a zimním období na osobních autech. Od 1. listopadu musí být při zhoršené sjízdnosti použity zimní pneumatiky, a to až do následujícího 31. března – tak říká vyhláška.

Dále jsou některé zvláště nebezpečné komunikace určené Ministerstvem dopravy, kde se osazuje dopravní značka C15a „zimní výbava“, která určuje použití zimních pneumatik za jakékoliv sjízdnosti daného úseku, za jakéhokoliv počasí. Datem osazení této značky musí řidiči tuto značku respektovat. Obyčejně se tyto značky osazují na silnice a dálnice ve II. polovině měsíce října a odstraňují se v dubnu následujícího roku. Je ještě jedna dopravní značka v zimě používaná a to C5a „sněhové řetězy“ a C5b „sněhové řetězy – konec“. Tyto značky se osazují v zimě tam, kde je díky sněhu či náledí nutné i krátkodobě použít sněhové řetězy. Podotýkám, že v Česku je zakázáno používání řetězů na čisté – holé vozovce tedy bez vrstvy ledu či sněhu. (Řetězy si ale vyzkoušejte na vaše auto nasadit zkušebně nejdříve doma v garáži v teple a suchu, ve sněhu a vánici na silnici by vám to mohlo dělat problémy.) Ve Skandinávii se osvědčily a hojně v zimě používají pneumatiky s hřeby, tyto pneumatiky s hřeby jsou u nás zakázány.

Zimní pneumatiky nesmí mít nižší vzorek jak 4 mm. Nové zimní pneumatiky mají obyčejně vzorek 9 až 10 mm. Musí být označeny na běhounu písmeny M a S (např. M+S, M/S, MS apod.) někteří výrobci ještě doplňují pneumatiky značkou sněhové vločky.

Letní pneumatiky nesmí mít vzorek nižší jak 1,6 mm. Nové letní pneumatiky mají obvykle vzorek kolem 6 až 7 mm.

Neopomeňte při změně pneumatik léto – zima a naopak, tyto pneumatiky si nechat před nasazením na vůz vždy vyvážit. Šetříte nejen pneu a nápravy, ale vaše jízda bude příjemná bez kmitajících se kol a kmitajícího se volantu.

Dále je nutné i v zimě pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách, a to vždy před jízdou, a udržovat ho na předepsané hodnotě, dle určení výrobce auta. Je nutné si uvědomit, že s poklesem teploty venku, klesá i tlak v pneumatice. Proto této kontrole věnujte maximální pozornost. Podhuštěná i přehuštěná pneumatika je zvláště v zimě velké riziko.

Dle mé zkušenosti by neměly být pneumatiky starší jak 4 až 5 roků. Dochází totiž ke stárnutí materiálů, z kterých jsou vyrobeny, začínají se na nich objevovat drobné vlasové trhlinky a pneumatika přestává být plastická, pružná, prostě stárne. Je potom daleko větší nebezpečí prasknutí takové staré pneumatiky při najetí na kámen, na obrubník, na uliční vpusť apod.

Jestliže řidič najezdí s vozidlem ročně jen 8 až 10 000 km, doporučuji celoročně používat jen zimní pneumatiky. Při tomto průjezdu km za rok zimní pneumatiky totiž zestárnou dříve, než se ojedou a není ekonomické na těch pár km měnit je za letní a naopak. Je velmi výhodné mít osazené zimní pneu na discích a měnit tak jen celá kola, nedoporučuji stále přezouvat na jedny disky střídavě zimní a letní pneu, může snadno, při častějším přezouvání pneu na disku, dojít k poškození pneumatiky.

Mnoho z nás se rozhoduje v březnu či v dubnu, po zimě, že se již vyplatí tzv. dojet zimní pneumatiky v jarních měsících, protože mají vzorek ještě kolem 4 mm a na další zimu už by nebyly vhodné. Tady musím upozornit na vyhlášku, která ukládá i pro zimní pneumatiky i používané v létě vzorek min. 4 mm. Takže pokud vám vzorek klesne pod 4 mm na zimních pneumatikách, nesmíte na nich jezdit ať je léto nebo zima.

Přeji vám všem starším i novým řidičům mnoho šťastných km v zimě i v létě a dodržujme prosím všichni pravidlo „šťastného návratu“.

Doplňte ve svém autě ještě nemrznoucí kapalinu do ostřikovače, zkontrolujte kvalitu chladicí kapaliny v chladícím sytému auta a v jeho topení či klimatizaci, desinfikujte a vyčistěte klimatizaci a její filtry, přidejte do auta smetáček na sníh a škrabku na led. Rezervní láhev nemrznoucí směsi do ostřikovačů na delší cesty uložená v kufru se vám jistě vyplatí. Ruční spray na odmrazení skel a zámků je v zimě taky dobrá věc do auta. A pokud do kufru auta přibalíte řetězy a malou lopatku (takovou tu vojenskou skládací), pro“strýčka příhody“, máte s sebou již vše.

A teď již jen romantika, zasněžená krajina, posypaná silnice a námrazou ojínělé stromy, sluncem zalitá krajina a venku-8°C. Můžeme se pustit klidně opatrnou jízdou na cesty a jet třeba na zimní víkend na Šumavu, nebo jen do vedlejší vesnice k tetě pro vajíčka.

A zapomeňte na to, že se v zimě posílníte štamprličkou slivovice před jízdou. Opilý řidič, veselý řidič, ale krutý vrah.  

Hodnocení:
(5.2 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
TÉMATA
PRODUKT TÝDNE

Kočičí jídelníček by měl být pestrý, chutný a zdraví prospěšný. Lahodná Brit Care kapsička poslouží jako kompletní krmivo nebo jako doplněk k suchému krmivu pro zvýšení rozmanitosti a chuti. Více zde.

BCC_pouch2.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.