Senioři a bezpečná jízda na dálnicích, připomínky a drobné rady.
Ilustrační foto: pixabay.com

Senioři a bezpečná jízda na dálnicích, připomínky a drobné rady.

2. 11. 2019

Jezdím velmi často, jezdím velmi často i po D1 (Brno – Praha i zpět), bylo tomu tak i tento týden. Mnoho úseků už je opravených, s velmi dobrou kvalitou, nemusíte být ani stavař nebo cestář a poznáte to. Několik úseků se ještě opravuje. Ministerstvo dopravy předpokládá dokončení těchto oprav postupně v r. 2021.

Dálnice D1 z Brna do Ostravy je již z větší části dokončena, nyní je rozestavěno a nebo se již dokončuje několik staveb kolem Přerova a Lipníku nad Bečvou. Po dokončení těchto staveb (postupně do r. 2021) bude tedy přímé dálniční spojení přes celou republiku od Ostravy až do Prahy. Z Brna do Ostravy je dálnice D1 zatím méně zatížená a jede se zde velmi dobře, většinou bez kolon. Samozřejmé je, že kolem Ostravy je provoz velmi hustý. D1 z Ostravy pokračuje přes Bohumín až na polské hranice, kde navazuje na polskou dálnici A1 směr Czestochowa.

Několik úseků mezi Brnem a Prahou a naopak je již i ve 3 pruzích v jednom směru. Náhodou jsem nestál v žádné koloně, v tu moji dobu žádná kolona nebyla, nebyla ani žádná nehoda, jel jsem teď do Prahy a byl jsem v Praze pohodlně za necelé 2 hod., a to při dodržování rychlosti.

Velké množství řidičů nedodržuje rychlost, a to ani v uzavírkách, ani ve volné trase. Týká se to i řidičů kamionů. Nedivím se, že jsou potom takové nehody. V rychlém pruhu jede většina řidičů osobních aut ve skutečnosti kolem „té“ 150 km/hod. a náklaďáky zase jedou kolem 100 km/hod.(podle přesnosti nastavení omezovače).

Předjíždění náklaďáků, to je dnes pro jejich řidiče asi zábavný prvek, aby se bavili při jízdě po dálnici a nenudili se. A Policie nikde. Občas vidíte stát na křižovatce auto Celní správy, ale policejní auta označená či neoznačená nejsou vidět. Jejich neoznačená osobní auta totiž pozná každý kluk z 5. tř. obecné školy, že jsou to auta policejní.

V TV občas proběhne zpráva, že policie používá skrytě autobusy, aby nebyla tak hned prozrazena, a natáčí z autobusů neukázněné řidiče. Jak je to potom s postihy, se už málo kdy v TV shotu dozvíme. Totéž se ukáže v TV jako nahrávka z helikoptéry. A tak se vlastně divím, že je těch nehod „tak málo“.

Působí na mě komicky, když se všeobecně ví to, že se na D1 v uzavírkách měří rychlost úsekovými radary, je na to upozornění přímo na dálnici, radary jsou vidět, ale část řidičů jede rychle – jako by nic. Jsem rád, že peníze za pokuty takto vybírané jdou přímo obcím, a ty zase mohou opravovat svoje komunikace a chodníky. Prostě k těmto řidičům, kteří potom hradí tisícové pokuty, jen říkám: „Komu není z hůry dáno, v apatice nekoupí“.

Mám-li být spravedlivý, musím „kopnout“ i do našich řad – řidičů osobních automobilů, vč. nás seniorů. V dnešní době takřka všechna osobní auta nemají problém dosáhnout rychlosti 150 až 200 km v hodině. Ale málo kdo z řidičů těch menších aut, nebo i starších aut, si neuvědomí, že z rychlosti 150 km/hod. bude potřeba, třeba neočekávaně i zabrzdit – nebo dokonce zastavit. A věřte mně, že „starý favorit“ bude zastavovat daleko hůře než moderní automobil se všemi bezpečnostními prvky. Já mám obavy tedy i z těchto řidičů. U nás seniorů je nutné ještě přičíst prodlevu při brzdění díky naší pomalejší reakci, jinak na nehodu je zaděláno.

Další nešvar na našich silnicích a zvlášť dálnicích, je jízda bez dodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Řidiče auta (často v létě i motocyklisty) takto jedoucího a nalepeného mně na „zadek“, tak toho „nenávidím“. A není na to asi lék. Jen policie a pokuty. Jinak když musíte náhle zabrzdit, tak existuje reálný předpoklad, že vám za vámi jedoucí auto nebo motocykl skončí v kufru. Jeden můj kolega mně jednou poradil – když je to motocykl, tak já si ostřiknu přední sklo, voda odletí na brýle motocyklistovi, on méně vidí a musí přibrzdit. Toto není moc férové a je to určitý nebezpečný hazard. Já to řeším raději tak, že prvně pustím 4 blinkry, abych za mnou jedoucího řidiče na to upozornil, ale to moc, musím se přiznat, nepomáhá. Více pomáhá položit (ale jen skutečně položit - nebrzdit) nohu na brzdový pedál, rozsvítí se okamžitě brzdová světla, a řidič ve velké většině zpomalí. A když už si vůbec nevím rady, tak bezpečně zpomalím já, aby mě ten „závodník za mnou“ mohl předjet. Řeknu si jen: „kam ty doletíš, tam já taky dojedu“. Vždyť my – dámy a pánové – jsme již v důchodu a spěch nám nesvědčí!

Dodržení bezpečné vzdálenosti je velmi důležité za špatného počasí, za deště, mlhy, sněžení, v noci atd. Vím, že je tady každá rada drahá. Vím, že v Rakousku probíhá velká policejní akce na dodržení bezpečné vzdálenosti s velkými pokutami. I u nás se již objevují velké bílé šipky přímo namalované na silnici (V16 – bezpečný odstup) a doplněné svislou dopravní značkou (IP 32 bezpečný odstup), které vás upozorňují na dodržení bezpečné vzdálenosti. Je to ale zatím, bohužel, jen velmi sporadicky.

V posledních létech se zvýšil počet řidičů, kteří nechtěně jedou na dálnici v protisměru. A toto se, bohužel, v mnoha případech týká i nás seniorů. Zde je jednoduchá pomoc – věnovat maximální pozornost nájezdu na dálnici, pečlivě sledovat směrové značení a to, že odbočujeme a najíždíme tím správným směrem. ŘSD a Policie nyní přistupují k postupnému označení křižovatek na dálnicích, a to přímo na jejich nájezdy velkou žlutou svislou dopravní značkou s kryptogramem roztažené ruky s prsty „ STOP PROTISMĚR“. Např. jízda v protisměru v Německu nebo v Rakousku je chápána jako velmi vážný dopravní přestupek. Jízda v protisměru mívá při nehodě velmi fatální následky nejen pro „hříšníka“, ale i pro ostatní účastníky dálničního provozu. Kolegové, seniorky a senioři, věnujte tomu pozornost.

Přichází zima, stavby na silnicích a dálnicích se nyní omezí, skončí mnoho uzavírek, a bude se nám jezdit po stavební stránce na silnicích a dálnicích několik měsíců klidněji. V březnu (možná už v únoru) příštího roku to ale zase začne. Správný hospodář by se měl starat o svůj majetek. Musím říct, že pracovníci krajů i Ministerstva dopravy z minulých let si vytvořili na opravách silnic, dálnic, mostů a místních komunikací dost velký dluh v jejich technickém stavu. Teď se to dohání. Otravuje to nás řidiči mladé i staré, osobních aut i náklaďáků. Ale tato omezení nám přinesou lepší stav komunikací.

Prosím, ještě jedna zásada, kterou musíme dodržovat při jízdě autem. Necítím-li se dobře, třeba jen mě bolí hlava, ozvalo se revma v rameni, cítím, že mně buší nějak divně srdíčko, nebo na mě leze chřipka, apod., tak prosím odložte cestu, počkejte, až vám bude dobře. Drobné neduhy u nás seniorů nás skutečně při jízdě autem mohou negativně ovlivnit.

A my muži, prosím, dejte si také pozor na zbytkový alkohol. Včera jsme poseděli s kamarády večer v hospodě a řešili jsme důležité téma „vládní krizi ve Španělsku“, padlo pár piv a možná i slivovička, tak ráno můžeme mít v sobě ještě zbytkový alkohol, tak nemůžeme sednout za volant. Věřte, je to riziko. Kamarádi senioři - POZOR na to!

A na závěr ještě vtip, ať to odlehčíme: Povídá řidič náklaďáku cestářovi: vy teda máte ty silnice rozbité! Cestář zvedne hlavu od lopaty a odpoví na to: kdybyste nám po nich nejezdili, tak by nebyly rozbité.

            Šťastnou cestu a šťastný návrat – doma na nás čeká rodina nebo přátelé nebo i vaši drobní mazlíčci

Hodnocení:
(5 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Soňa Prachfeldová
Už i průjezdy městy na i vesnicemi jsou hrozné.
Petr Dvořák
D1 coby mlýnek na maso. Kde jsou ty velkolepé plány z doby někdy cca před 8 a ž 10 roky, že celá D1 bude třípruhová? Vím kde plány jsou, napsat to nelze, neprošlo by to. Kromě několika vycmrndlých úseků, nejvíc jich je před Prahou, zůstalo u dvoupruhové, již dnes nedostačující bídy a žvanění. Pamatuji, jak asi před pětadvaceti lety nabízeli Izraelci, že nám dálnici Praha-Brno-Bratislava a Brno-Ostrava postaví do pěti let třípruhovou a zcela zdarma. Chtěli jen na třicet let možnost vybírat mýtné. Třicet let bude skoro pryč, pořádnou dálnici nikde nevidím a před námi je tak akorát arbitráž s jakousi dříve bezvýznamnou firmou Kapsch.
Jaroslav Charvát
Libore, někde to popisuješ trošku hororově. Ty jako zkušený řidič máš asi obavy o nás starší. Ale dálnice je pořád nejbezpečnější silnicí, pokud jde o počet dopravních nehod, tak také o celkový počet smrtelných nehod. Děkuji ti za doplnění, vynikající, a našim starším kolegům a sobě budeme držet palce s přáním šťastného návratu.
Libor Ptáček
Po D1 jsem musel jezdit dost často, většinou dvakrát až třikrát týdně. Někdy se povedlo a bylo to rychlejší a kratší, ale když se nepovedlo tak i několik hodin zdržení. Příjemci nákladu to dle vlastních zkušeností už tolerovali. Na té dálnici je obrovský problém sledovat provoz před sebou, což bylo vidět z letošních záznamů nehod, a to je před nehodou včas zastavit. I když se to povede, může vás zezadu někdo slisovat. Jedna účetní od Rumburku se mne ptala kudy do Brna, prý tam pojede na Velikonoce. Tak jsem jí řekl: Po D1 nikdy. Lepší je projet přes M.B. do Kolína, Havlobrodu, Jihlavy, tunelem a vlevo po 602ojce, to je stará brněnská, kolem skutečných Devíti křížů. Můžete vyjet těsně před Brnem nebo pod Brnem na Vídeňské. Má to mnoho výhod a jedninou nevýhodu, je to delší na kilometry a čas, proto že se vine souběžně s dálnicí z obou stran. Ale, jedete hezkou krajinou, žádná tlačenice, po cestě lesy, běžné hospody a obchody za normální ceny a neničí vás TIRáci, ti tam nesmějí, většinou zákaz nad 12 tun. Když to bouchne na dálnici, máte problém i na několik hodin, a tady se dá otočit na nájezdu na pole a kus se vrátit. Už jako neřidič, nechal jsem toho, sleduji ucpávky na dálnici a jsem rád že sedím u televize a ne u volantu. Tak že máte volbu, buď jdete na výlet, nebo služebně a rychle i s tímto rizikem.
Soňa Prachfeldová
Díky za dobré rady, blázna také nechám raději předjet a dálnici kvůli prodlevám už nemusím.
Libor Ptáček
Ivano, a to v Německu, když se před tebe někdo nacpe, dostaneš flastr ty proto že nedodržuješ bezpečnou vzdálenost.
Libor Farský
Velmi užitečný článek.
Eva Mužíková
Dobré rady, ale já je nevyužiji. Na dálnici jsem nikdy neřídila a určitě řídit nebudu... bále bych se toho provozu strašně, nemám na to...
Dana Puchalská
Ano, někdy je řízení auta pěkný adrenalin. Já řídit neumím, ale často žasnu, jako spolujezdec, co někteří řidiči dokáží. A řídiči kamiónů jsou kapitola sama pro sebe.
ivana kosťunová
Tak s dodržováním bezpečné vzdálenosti mám velký problém. Já se o to snažím, ale do mé bezpečné vzdálenosti od jedoucího vozidla mi občas vjíždějí - já jim říkám notoričtí předjížděči. To jsou řidiči, kteří předjíždějí vždy a všude, třeba i v zatáčce před horizontem. Tím se moje bezpečná jízda mění v nebezpečnou. :))