Senioři a bezpečná jízda na dálnicích, připomínky a drobné rady.
Ilustrační foto: pixabay.com

Senioři a bezpečná jízda na dálnicích, připomínky a drobné rady.

2. 11. 2019

Jezdím velmi často, jezdím velmi často i po D1 (Brno – Praha i zpět), bylo tomu tak i tento týden. Mnoho úseků už je opravených, s velmi dobrou kvalitou, nemusíte být ani stavař nebo cestář a poznáte to. Několik úseků se ještě opravuje. Ministerstvo dopravy předpokládá dokončení těchto oprav postupně v r. 2021.

Dálnice D1 z Brna do Ostravy je již z větší části dokončena, nyní je rozestavěno a nebo se již dokončuje několik staveb kolem Přerova a Lipníku nad Bečvou. Po dokončení těchto staveb (postupně do r. 2021) bude tedy přímé dálniční spojení přes celou republiku od Ostravy až do Prahy. Z Brna do Ostravy je dálnice D1 zatím méně zatížená a jede se zde velmi dobře, většinou bez kolon. Samozřejmé je, že kolem Ostravy je provoz velmi hustý. D1 z Ostravy pokračuje přes Bohumín až na polské hranice, kde navazuje na polskou dálnici A1 směr Czestochowa.

Několik úseků mezi Brnem a Prahou a naopak je již i ve 3 pruzích v jednom směru. Náhodou jsem nestál v žádné koloně, v tu moji dobu žádná kolona nebyla, nebyla ani žádná nehoda, jel jsem teď do Prahy a byl jsem v Praze pohodlně za necelé 2 hod., a to při dodržování rychlosti.

Velké množství řidičů nedodržuje rychlost, a to ani v uzavírkách, ani ve volné trase. Týká se to i řidičů kamionů. Nedivím se, že jsou potom takové nehody. V rychlém pruhu jede většina řidičů osobních aut ve skutečnosti kolem „té“ 150 km/hod. a náklaďáky zase jedou kolem 100 km/hod.(podle přesnosti nastavení omezovače).

Předjíždění náklaďáků, to je dnes pro jejich řidiče asi zábavný prvek, aby se bavili při jízdě po dálnici a nenudili se. A Policie nikde. Občas vidíte stát na křižovatce auto Celní správy, ale policejní auta označená či neoznačená nejsou vidět. Jejich neoznačená osobní auta totiž pozná každý kluk z 5. tř. obecné školy, že jsou to auta policejní.

V TV občas proběhne zpráva, že policie používá skrytě autobusy, aby nebyla tak hned prozrazena, a natáčí z autobusů neukázněné řidiče. Jak je to potom s postihy, se už málo kdy v TV shotu dozvíme. Totéž se ukáže v TV jako nahrávka z helikoptéry. A tak se vlastně divím, že je těch nehod „tak málo“.

Působí na mě komicky, když se všeobecně ví to, že se na D1 v uzavírkách měří rychlost úsekovými radary, je na to upozornění přímo na dálnici, radary jsou vidět, ale část řidičů jede rychle – jako by nic. Jsem rád, že peníze za pokuty takto vybírané jdou přímo obcím, a ty zase mohou opravovat svoje komunikace a chodníky. Prostě k těmto řidičům, kteří potom hradí tisícové pokuty, jen říkám: „Komu není z hůry dáno, v apatice nekoupí“.

Mám-li být spravedlivý, musím „kopnout“ i do našich řad – řidičů osobních automobilů, vč. nás seniorů. V dnešní době takřka všechna osobní auta nemají problém dosáhnout rychlosti 150 až 200 km v hodině. Ale málo kdo z řidičů těch menších aut, nebo i starších aut, si neuvědomí, že z rychlosti 150 km/hod. bude potřeba, třeba neočekávaně i zabrzdit – nebo dokonce zastavit. A věřte mně, že „starý favorit“ bude zastavovat daleko hůře než moderní automobil se všemi bezpečnostními prvky. Já mám obavy tedy i z těchto řidičů. U nás seniorů je nutné ještě přičíst prodlevu při brzdění díky naší pomalejší reakci, jinak na nehodu je zaděláno.

Další nešvar na našich silnicích a zvlášť dálnicích, je jízda bez dodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Řidiče auta (často v létě i motocyklisty) takto jedoucího a nalepeného mně na „zadek“, tak toho „nenávidím“. A není na to asi lék. Jen policie a pokuty. Jinak když musíte náhle zabrzdit, tak existuje reálný předpoklad, že vám za vámi jedoucí auto nebo motocykl skončí v kufru. Jeden můj kolega mně jednou poradil – když je to motocykl, tak já si ostřiknu přední sklo, voda odletí na brýle motocyklistovi, on méně vidí a musí přibrzdit. Toto není moc férové a je to určitý nebezpečný hazard. Já to řeším raději tak, že prvně pustím 4 blinkry, abych za mnou jedoucího řidiče na to upozornil, ale to moc, musím se přiznat, nepomáhá. Více pomáhá položit (ale jen skutečně položit - nebrzdit) nohu na brzdový pedál, rozsvítí se okamžitě brzdová světla, a řidič ve velké většině zpomalí. A když už si vůbec nevím rady, tak bezpečně zpomalím já, aby mě ten „závodník za mnou“ mohl předjet. Řeknu si jen: „kam ty doletíš, tam já taky dojedu“. Vždyť my – dámy a pánové – jsme již v důchodu a spěch nám nesvědčí!

Dodržení bezpečné vzdálenosti je velmi důležité za špatného počasí, za deště, mlhy, sněžení, v noci atd. Vím, že je tady každá rada drahá. Vím, že v Rakousku probíhá velká policejní akce na dodržení bezpečné vzdálenosti s velkými pokutami. I u nás se již objevují velké bílé šipky přímo namalované na silnici (V16 – bezpečný odstup) a doplněné svislou dopravní značkou (IP 32 bezpečný odstup), které vás upozorňují na dodržení bezpečné vzdálenosti. Je to ale zatím, bohužel, jen velmi sporadicky.

V posledních létech se zvýšil počet řidičů, kteří nechtěně jedou na dálnici v protisměru. A toto se, bohužel, v mnoha případech týká i nás seniorů. Zde je jednoduchá pomoc – věnovat maximální pozornost nájezdu na dálnici, pečlivě sledovat směrové značení a to, že odbočujeme a najíždíme tím správným směrem. ŘSD a Policie nyní přistupují k postupnému označení křižovatek na dálnicích, a to přímo na jejich nájezdy velkou žlutou svislou dopravní značkou s kryptogramem roztažené ruky s prsty „ STOP PROTISMĚR“. Např. jízda v protisměru v Německu nebo v Rakousku je chápána jako velmi vážný dopravní přestupek. Jízda v protisměru mívá při nehodě velmi fatální následky nejen pro „hříšníka“, ale i pro ostatní účastníky dálničního provozu. Kolegové, seniorky a senioři, věnujte tomu pozornost.

Přichází zima, stavby na silnicích a dálnicích se nyní omezí, skončí mnoho uzavírek, a bude se nám jezdit po stavební stránce na silnicích a dálnicích několik měsíců klidněji. V březnu (možná už v únoru) příštího roku to ale zase začne. Správný hospodář by se měl starat o svůj majetek. Musím říct, že pracovníci krajů i Ministerstva dopravy z minulých let si vytvořili na opravách silnic, dálnic, mostů a místních komunikací dost velký dluh v jejich technickém stavu. Teď se to dohání. Otravuje to nás řidiči mladé i staré, osobních aut i náklaďáků. Ale tato omezení nám přinesou lepší stav komunikací.

Prosím, ještě jedna zásada, kterou musíme dodržovat při jízdě autem. Necítím-li se dobře, třeba jen mě bolí hlava, ozvalo se revma v rameni, cítím, že mně buší nějak divně srdíčko, nebo na mě leze chřipka, apod., tak prosím odložte cestu, počkejte, až vám bude dobře. Drobné neduhy u nás seniorů nás skutečně při jízdě autem mohou negativně ovlivnit.

A my muži, prosím, dejte si také pozor na zbytkový alkohol. Včera jsme poseděli s kamarády večer v hospodě a řešili jsme důležité téma „vládní krizi ve Španělsku“, padlo pár piv a možná i slivovička, tak ráno můžeme mít v sobě ještě zbytkový alkohol, tak nemůžeme sednout za volant. Věřte, je to riziko. Kamarádi senioři - POZOR na to!

A na závěr ještě vtip, ať to odlehčíme: Povídá řidič náklaďáku cestářovi: vy teda máte ty silnice rozbité! Cestář zvedne hlavu od lopaty a odpoví na to: kdybyste nám po nich nejezdili, tak by nebyly rozbité.

            Šťastnou cestu a šťastný návrat – doma na nás čeká rodina nebo přátelé nebo i vaši drobní mazlíčci

Hodnocení:
(5 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Pořiďte svému mazlíkovi kvalitní krmivo. Konzervy Brit Mono Protein jsou vhodné pro psy s citlivým zažíváním, alergiemi a potravinovou intolerancí. Více zde.

produkt týdne.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

TÉMATA