Motoristé (malé jarní připomenutí)
Ilustrační foto: pixabay.com

Motoristé (malé jarní připomenutí)

7. 3. 2020

Nevím, jestli ten název mého malého připomenutí „Motoristé, …(malé jarní připomenutí)“ je správný, jestli vystihuje tu změnu – zima/léto. My sice k tomu létu jedeme přes takové prach sakra období, takovou malou objížďkou, a to je přes jaro. Jaro často neví, jestli má být ještě trošku zimou, nebo jestli má být už trošku létem. Meteorologické jaro začalo již 1. března a astronomické jaro letos začíná 20. března.

A taky váhám, jestli bych neměl těch pár řádků rozdělit na dvě části: ta první část by byla pro ty, co pamatují ještě sytiče při startování motoru, duše v pneumatikách, servis každých 5000 km, diagonální pneu, obyčejné žárovky s vlákny, benzin za 2,- Kčs / litr, atd. Ta druhá škatulka by byla pro ty mladší, nebo i mlaďochy, co mají skořápku motoristickou ještě na zadku, kteří ráno nastartují a jedou hned stovkou (zahřívání motoru jim nic neříká), auta mají osazeny senzory na hlídání všeho, a řeknou brrr, to auto snad nemá ani vyhřívaný volant, a tlak v pneumatikách, co to je, to mně snad hlídá počítač,…

Já to tedy zjednoduším, napíši to universálně, i když toto slovo a jeho význam nemám zrovna v lásce.

Tak tedy se vraťme, taková je to „potvůrka“, to jaro. Meruňky rozkvetou a potom přijdou zmrzlí muži a je po úrodě. Nebo je dlouho zima a včelky ne a ne pořádně létat, a tak se málo zase opyluje. A tato „potvůrka“ se také k nám, motoristům, tak chová. Proto výrazně pro nás motoristy platí zásada: „První vlaštovka jaro nedělá“. Ale paní zima nám to náledí a mráz ještě může pěkně ukázat. Pokud píši „motoristé“, myslím tím řidiče a vlastníky automobilů osobních. Nejsem motocyklista, (kdysi v mládí jsem tím také plně žil), tak vám, kamarádům na motorkách, prosím radit nemohu.

Velikonoce jsou letos cca v polovině dubna, to už by mohlo být hezky. Takže vyměníme zimní pneumatiky za letní, a ty letní by měly mít min 1,6 mm vzorek (říká vyhláška pro os.auta) – raději podle mě více, tak kolem min. 2 mm. Povinnost používat zimní pneu dle zákona je 31. březen. Podívejte se, prosím, také jak jsou vaše pneu již staré – týden a rok výroby je na boku pneumatiky. Neměla by být starší jak 4 roky. Potom se změní již charakteristika materiálu, z kterého je pneumatika vyrobena a může být i nebezpečná. Nezapomeňte nahustit i pátou pneu v kufru. Máte-li celoroční pneumatiky, tak nemusíte nic měnit. Najezdíte-li se svým vozem za rok méně jak 10 tis. km, tak doporučuji jezdit celoročně na zimních pneumatikách. Vyplatí se to. Zimní pneu před uložením prohlédněte, vytáhněte kamínky, nebo i odstraňte případně (v servisu) hřebíky, ať jste na další zimu opět připravení. Já dávám letní pneu většinou až po 25. dubnu, tedy po Velikonocích.

Pokud už jste v pneuservisu, nechte si také letní pneumatiky  před osazením vyvážit, a nastavit předepsaný tlak. Většina pneuservisů dělá také kontrolu tlumičů pérování. A zde to platí obdobně jako u pneumatik. Starší tlumiče mohou zhoršovat svoji účinnost, takže stojí to za kontrolu, případně za výměnu tlumičů. Já mám zásadu vyměnit vždy všechny tlumiče, i když je jen jeden špatný. Zlepší to výrazně kvalitu jízdy. Seřízení přední nápravy vozu je již po zimě dnes samozřejmostí.

Kontrola baterie i její nabití je také součástí kontroly celého vozu i na jaře. Moderní baterie jsou už tzv. bezúdržbové. Doporučuji s sebou vozit prodlužovací startovací kabely i v létě. Baterie vám totiž může „kleknout“ i v parném létě.

Máte-li na voze ještě vláknové žárovky (staršího typu), prosím i ty zkontrolujte jak ve světlometech, tak také v zadních skupinových svítilnách. I tyto žárovky stárnou, i žárovky typu „H“. Když si moc nejste jisti, jestli H žárovka dostatečně svítí, tak stačí např. v levém světlometu žárovku vyměnit, a po zapnutí předních světlometů potom ihned poznáte, jestli svítí stejně nebo je tam rozdíl proti staré žárovce v pravém světlometu. Pro osvětlení auta a pro celkově dobrý chod elektroinstalace ve vašem voze je důležité řádné uzemnění, tak, aby „kostra“ skutečně byla kostrou, aby nebylo špatné připojení na kostru, nebo je to zkorodováno či uvolněno. Moderní žárovky Xenonové nebo LED, prosím, to nechte na odborný servis. Je také dobré si nechat v servisu zkontrolovat seřízení světlometů, pokud nemáte již plně automatické seřizování světlometů moderních vozů.

Doplnění nebo výměna olejů, filtrů vzduchu apod. je po zimě samozřejmé. Stejně jako umytí celého vozu vč. podvozku, od zbytků zimních posypů silnic, drtí nebo soli.

Je dobré se věnovat i vnitřku vozu – kabině. Kontrola koberečků, kontrola toho, zda vám někde nezatéká do vozu, vnitřní řádné očistění skel oken je také velmi důležité. Celková čistota ve voze je zvýšení požitku z jízdy. Nechte vůz vhodným způsobem vyvětrat a vysušit, jak bude jarní sluníčko.

Postupně již přestáváme lít také nemrznoucí směs do ostřikovačů, a jak se venku otepluje, tak doléváme nádržku ostřikovačů destilovanou vodou, případně letní směsí, je jasné, že podle toho, jaký je vývoj teplot venku.

Prosím překontrolujte vizuálně, zda někde neteče chladič, topení, nebo pryžové hadice s chladící kapalnou v motoru. I malá kapka na hadici vám může udělat na malém výletě velké problémy.

Pokud máte v autě klimatizaci, tak po zimě prosím, nechte v servisu tuto klimatizaci překontrolovat a desinfikovat (mělo by se to dělat 2 x ročně). Po zimě je dobré také promazat panty dveří, zkontrolovat, jak vám zabírá (tradiční) ruční brzda (nemáte-li na voze ruční brzdu elektronickou), zda nepotřebuje „poštelovat“ nebo promazat bowden/lanko ruční brzdy.

To jsou základní, nebo snad nejzákladnější úkoly pro nás řidiče. Je jisté, že pokud máte na jaře najeto tolik km, že jedete s vozem na celkovou prohlídku do servisu, to vše můžete spojit v jedno.

Máte-li novější - modernější vozidlo, se kterým pravidelně navštěvujete servis, většina těchto úkonů odpadá, udělá vám to automaticky servis. Vím ale, že u nás jezdí mnoho z nás seniorů s vozy starými třeba deset i patnáct roků, a tam je potom potřeba té péče o takové auto více. Zkontrolujte prosím lékárničku a povinnou výbavu k vozu.

Kolegové a kolegyně, prosím, také si překontrolujte, kde vozíte „papíry“ od auta, zda je máte v pořádku, zda máte platnou Zelenou kartu u sebe, a zda máte platné potvrzení od lékaře, že jste schopni řídit, zda máte u sebe druhou část dálniční známky, taky pro kontrolu. Jsou to sice maličkosti, ale důležité. Překontrolujte si, kdy potřebuje váš vůz technickou prohlídku. Opakování našich povinností, to je matka moudrosti.

A pokuste se prosím, zalistovat ve své paměti, jak dobře znáte vyhlášku o silničním provozu, jak znáte dopravní značky, i ty nové, atd., a hlavně se to doučte. Jsou tam zajímavé věci.

Držme se zásady „Pravidla šťastného návratu“, proto dobrá údržba vozu je jedním se základních kamenů naší bezpečné jízdy.

Hodnocení:
(5.2 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Pořiďte svému mazlíkovi kvalitní krmivo. Konzervy Brit Mono Protein jsou vhodné pro psy s citlivým zažíváním, alergiemi a potravinovou intolerancí. Více zde.

produkt týdne.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

TÉMATA
AKTUÁLNÍ ANKETA

Budete letos hlídat vnoučata více než v předchozích letech? (Vzhledem k omezenému cestování do zahraničí)?

Ano, budu mít vnoučata na delší dobu než loni

25%

Ještě nevím

21%

Ne, bude to přibližně stejné jako v předchozích letech

27%

Vnoučata o prázdninách už delší dobu nehlídám

27%