Dálnice roku 2020 v ČR, co nás čeká a asi nemine.
Ilustrační foto: pixabay.com

Dálnice roku 2020 v ČR, co nás čeká a asi nemine.

12. 3. 2020

Jestliže vám chci něco psát o dálnicích roku 2020, napadá mě fejeton Jana Nerudy „Kam s ním“. Pevně věřím, že většina z vás tento fejeton zná. Tady je ale otázka tato: Kam s ním, kam s tím problémem výstavby a oprav dálnic a silnic. Dlouho dobu se tomu po revoluci jednotlivé vlády vůbec nevěnovaly, řešily jiné, prý důležitější úkoly. A dnes jsme tam, kde jsme nikdy nechtěli být.

Takhle ale nemůžeme uvažovat o dálniční síti naší republiky. Posledních pracovních 30 roků jsem se motal po dálnicích prakticky po celé Evropě. Jednodušší je napsat, kde jsem nebyl: Pobaltské státy, Finsko, Království V. Británie a Severního Irska, Moldávie. Ty problémy, které proděláváme nyní my, prodělávají a prodělaly všechny státy naší Evropy, ať již ty bohatší nebo i ty chudší. Někde to bylo lepší a někde zase horší. Tak třeba rekonstrukce dálnice A1 Linz – Salzburg, ta se opravovala a rozšiřovala v 90. letech mnoho a mnoho roků.

Letos nás doma čeká na D1 mezi Prahou a Brnem opravit asi 71 km (7 úseků), a pro rok 2021 bude zbývat dokončit již jen 3 úseky mezi Brnem a Prahou. A D1 v tomto úseku by měla být ve stavebně velmi slušném stavu.

Páni řidiči, prosím, ozbrojte se velkou trpělivostí, opravy dálnice a její rozšíření se dělá jako celková modernizace, opravují se mosty, křižovatky, opravuje se také řada odpočívek a čerpacích stanic. Modernizuje se kabeláž na dálnici, optické kabely, kanalizace atd., vše pro zajištění bezpečnosti silničního provozu. Na opravě D1 se podílejí všechny velké české stavební firmy. Samozřejmě u tak velkých – miliardových – staveb může dojít k nepředvídaným situacím. Přísně se kontroluje technologie stavebních prací a bezpečnost práce na stavbách. Ne všechny technologie jdou provádět i ve večerních či nočních hodinách, jsou zase stavební práce, které potřebují tzv. technologickou přestávku. (Stejně jako když doma zabetonujete plochu na dvoře, musíte počkat, až beton zatvrdne a to trvá až 21 nebo 28 dnů jak u vás na dvoře, tak na dálnici.)

Trvá ne příliš dobrý vztah mezi řidiči kamionů a řidiči osobních aut, při jízdě na dálnici. Položme si ruku na srdce, obě skupiny na tom mají svůj podíl. Mnozí řidiči osobních aut jezdí frajersky, nedodržují bezpečnou vzdálenost, předjíždějí na dálnici zprava, někdy i tzv. vybržďují kamiony. A kamioňáci, ti zase předjíždějí jeden druhého velmi pomalou rychlostí, pomalu se vracejí zpět do svého pruhu, předjíždějí tam, kde je to dopravní značkou zakázáno, atd., atd.

Dálnice je postavena pro všechny účastníky silničního provozu. Takže, musíme tam spolu jezdit, musíme tam spolu žít. Zkusme to. Buďme k sobě tolerantní, ale neomlouvejme hrubé přestupky. Při opravě dálnic jsou osazovány v opravovaných úsecích úsekové radary na měření rychlosti. Jak řidiči osobáků, tak kamioňáci často překračují povolené rychlosti. Jsou to za rok miliony a miliony pokut. Řeknete si, proč. Jízda v opravovaném úseku je nebezpečná, vyžaduje mimořádnou pozornost, tak proč tady nedodržovat vyhlášku o silničním provozu, proč nedodržovat rychlost, proč zde předjíždět, ano, je těch proč hodně, ano jsou zatím dopravní nehody, jsou za tím životy lidí.

Kolegové senioři, než vyjede na D1 Praha – Brno, prosím, prostudujte si mapu, kde se úseky již opravují, a podívejte se doma cvičně na objížďkovou trasu toho či onoho opravovaného úseku. Může dojít k nehodě v daném úseku nebo k technologicky vynucené přestávce, a Policie vás pošle po nějaké objížďkové trase. Potom je dobré, abyste byli zorientováni v daném úseku D1 a věděli asi tak, kde se nacházíte. Jistě, že GPS ve vozidle vám moc pomůže, ale přece jen, v klidu obývacího pokoje je větší klid, nikdo vás nehoní, máte čas si to vše „proštudovat“, už ty mozky ani oči nemáme jako mladíci a něco nám může chvíli trvat.

Poslouchal jsem ve sdělovacích prostředcích ŘSD a pana ministra dopravy a dávají nám záruky, že budou plnit termíny v r. 2020. Práce rekonstrukční na D1 tedy postupně začínají již v těchto dnech a předpokládá se jejich ukončení na listopad 2020. Musíme si ještě připomenout, že na dálnicích v ČR probíhají i další údržbové práce, a to nejen povrchu vozovky, ale jejího příslušenství, sečení trávy, údržba zeleně, údržba odvodnění, údržba vodorovného a svislého dopravního značení, atd. I zde může dojít ke krátkodobým technologickým uzavírkám.

Páni řidiči a vážené dámy, řidičky, ozbrojte se letos ještě velkou trpělivostí, odměnou vám bude dálnice ve vzorném stavu. Stát vynaloží na tyto stavby letos více jak 100 mld. Kč

Na jízdu po dálnici potřebujete dálniční známku, je k dostání na poštách, benzinových čerpacích stanicích. Od příštího roku bude změna, už bychom měli používat elektronické dálniční známky, tak jako na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku atd. Je to jednodušší a praktičtější systém.

Pamatujme si vždy, my motoristé musíme myslet především na bezpečnost silničního a dálničního provozu.

 

Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
PRODUKT TÝDNE

Pořiďte svému mazlíkovi kvalitní krmivo. Konzervy Brit Mono Protein jsou vhodné pro psy s citlivým zažíváním, alergiemi a potravinovou intolerancí. Více zde.

produkt týdne.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

TÉMATA