Radkin Honzák: Závist, škodolibost a pohrdání
Ilustrace: John Melhuish Strudwick - Sudičky

Radkin Honzák: Závist, škodolibost a pohrdání

21. 4. 2020

Klótó, Lachesis a Atropos byly tři antické sudičky, kterým se říkalo moiry a snad ani Zeus se nemohl vzepřít jejich vůli. Ta první spřádala nit života, ta druhá ji soukala a Atropos v dané chvíli přestřihla.

Jelikož se jednalo o jednu nit, nemohly se od sebe moc vzdálit (ačkoliv tenkrát neexistovaly výjezdní doložky, které v naprosté většině uděleny nebyly, neexistovaly v té době koronavirové zábrany, ale na druhé straně nebylo tehdy dost cestovních kanceláří). Ani Čechov své tři sestry nerozdělil a ty sedíce na kufrech skandovaly svorně: Do Moskvy, do Moskvy!

Závist, škodolibost a pohrdání jsou propojeny jednou pupeční šňůrou a dokonce při magnetickém zobrazení závisti můžeme dost přesně odhadnout, jak velká bude škodolibost, až objekt naší závisti se ocitne v blátě. Závist je bolest, pohrdání je sehraná role vítěze, ne vždy prožitá, a škodolibost (v mezinárodním slovníku zvítězilo německé Schadenfreude, které dokonce má tak silnou pozici, že v některých jazycích – zejména odborných – nemá překlad do jazyka rodného) je radostný prožitek, za který se plno lidí dodatečně stydí (a to je stejně nesmyslné, jako stydět se za slzy nebo za smích).

S odvahou hraničící s drzostí převyprávím zde z paměti vylovený epigram Jana Nerudy:

                                                          Já, když se Prahou sem tam drožkou drdám
                                                              Já, těmi, kteří chodí pěšky, nepohrdám.
                                                                A když jda pěšky ty v té drožce vidím, 
                                                                    já jim to ale vůbec nezávidím.

To je postoj, který je nad věcí a svědčí o vysoké emoční inteligenci; lidé trpící závistí jsou na druhém konci tohoto spektra. Zajímavé je, že výzkumy provedené na těch, co nešťastně uvízli v pavučinách sociálních sítí, ukazují, že víc si tam lidé závidí zážitky (třeba tu projížďku drožkou) než hmotné zisky. Závist je bolest a v mozku se promítá do těchtýž míst, jako psychická komponenta zranění (gyrus cinguli), zatímco škodolibost rozsvítí to místo, které se obecně nazývá „jádro odměny“.

Závist je pojímána jako sociální emoce, která nás žene na sociálním žebříčku k postupu výš, Jsou takoví, kteří vidí „pozitivní“ závist vedoucí k napravení chyb a zlepšení chvalitebných vlastností, a „negativní“ závist, která netouží po ničem jiném, než vidět objekt své závislosti ponížen, zničen, udupán. jakkoliv to zní hezky, co se týče mozkové práce, tyto dva typy se neliší a jejich společným jmenovatelem je bolest.

Člověk je bytost hedonistická a všechny nectnosti, dříve trefně nazývané hlavními hříchy,  jimiž může tyhle choutky naplnit, jsou zabaleny a tedy částečně skryty v líbivé embaláži, závist ale společensky ceněna není. Čím dříve se jí zbavíme, tím dříve se sice zbavíme také zlomyslného potěšení z toho, jak si jiný nabije hubu, ale tím blíž budeme mít k dosažení duševního míru a pohody.

 

psychika
Hodnocení:
(4.6 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 13. týden

Na Zelený čtvrtek začíná na státních hradech a zámcích turistická sezona. Tak si vyzkoušíme vaše znalosti na téma "České hrady a zámky."

AKTUÁLNÍ ANKETA

Provedli jste nějaké úpravy svého bytu či domu na stáří? (sprchový kout místo vany, bezpečnostní madla, bezbariérové prahy apod.)

Ano, úpravy bytu jsem (jsme provedli)

29%

Ano, ale zatím jen částečně

15%

Nevím, jaké úpravy by to měly být

11%

Ne, ale zvažujeme to

13%

Ne, o žádných úpravách neuvažuji

17%

Ne, protože na to nemám peníze

15%