Koronavir versus školství
Ilustrační foto :pixabay. com

Koronavir versus školství

20. 5. 2020

Říkáte si – do čeho chce ten člověk zase „kecat“. Máte pravdu, já nejsem a nebyl jsem nikdy učitelem, přednášel jsem sice kdysi, kdysi na vysoké některé odborné předměty a měl specializované přednášky, ale to při svém zaměstnání – bez jakékoliv odborné pedagogické přípravy. Nemohu radit panu ministrovi školství. Nemám na to vzdělání a asi ani dosti rozumu. Jen mám možná na některé věci jiný pohled, pohled z praxe.

Jsem kolega vás seniorů. Zdá se, že ten náš jarní úhlavní nepřítel – koronavir – ustupuje konečně někam do pozadí. Vědci se sice tiše přou, jestli se náhodou na podzim, nebo za rok, nebo nevím kdy, znovu neobjeví a nezaklepe na dveře našich domovů a nemocnic. To asi nikdo neví. Nejsem proti epidemiologům názoru, že možná by bylo lepší větší „promoření“.

Mně ale přijdou divná některá opatření a stanoviska, pokud jde o školství. Musím říct, že toto není jen můj názor, ale setkávám se s podobnými názory mezi spoluobčany dnes a denně.       

Když otevíráme školy a začínáme už učit na základních školách, proč to zase nějak dělíme či půlíme? Proč dobrovolnost a nikoliv povinnost? Nebylo by lepší dát třeba žákům nyní méně hodin (třeba jen čtyři hod. denně), ale zavézt již pravidelnou školní docházku pro všechny - třeba i na II. směny. Už vůbec by se nic nestalo, kdyby prázdniny byly třeba až od 15. 7., a děti tak dohnaly, alespoň částečně, co teď ztratily. Toto se týká i škol středních a učilišť.

Nepřijde mně příliš fair play, že prý nebude možno letos propadnout, nebo neuspět u maturity. Jak se na to mají dívat ti studenti, kteří vloni neuspěli, nebo museli opakovat? Nechci utínání hlav u maturity – naopak, ale tak jednoduché opatření vidím proti ostatním „jako podpásovku“.

A co, kdyby škola, tedy nový školní rok, začala třeba již kolem 20. 8. – tj. 5 týdnů prázdnin by dětem jistě stačilo. Rodiče by mohli zase řádně pracovat a vrátit tak státu to, co jim v různých úlevách dal.

Říkáte si, že jsem se zbláznil. Já jen nevím, jak učitelé a celkově školství vysvětlí výpadky ve vzdělání, když se dva měsíce během školního roku neučí. A TV pořady jako Učitelka apod. jsou jen drobným opakováním, nenahradí to řádnou školní docházku. No, jsme u toho slova – řádná školní docházka, vždyť to je jeden ze základních elementů, které si dětí musí dostat do hlavy, pravidelnost ve školní docházce, plnění úkolů, vlastní odpovědnost, atd, To je za základní školní výchova.

Víte, já jsem nikdy nepatřil mezi ty, kteří podporovali každý den dětem odpoledne zařídit nějakou činnost – pondělí balet, úterý němčina, ve středu kreslení a ve čtvrtek plavání nebo fotbal. Kde a kdy mají školní dítka normální svoje volno? I toto je ten druhý mantinel, ale opačný, přetížené dítě nebo děti.

Vím, že tyto moje řádky jsou vytím šakala na poušti, ale i takové jsou názory mezi normálními občany. Dnes slyšíte, že v zemědělství nejsou pracovní síly, tam či onde ve fabrice jedou omezeně, neboť třeba Ukrajinci a další ze zahraničí,  jsou ještě doma a nepracují v ČR. Což tak učni a středoškoláci i vysokoškoláci na nějakou tu brigádu, když už nechodí do školy. My jsme běžně jezdili na chmelové brigády, na brambory, já jako stavař jsem zase byl několikrát na brigádě na stavbách spolu s ostatními spolužáky. Věřte, prosím, že praxe a manuální práce, je velmi dobrá škola. Pomůže nejen studentovi, ale i národnímu hospodářství. Brigáda je placená, ne zadarmo! Nebo do lesa sázet stromky? Tam je potřeba tisíce rukou. Ale tímto směrem „naše moderní školství“ asi neumí dnes již vůbec myslet. Škoda.

Tak dejme dětem další dva měsíce prázdnin, ještě jim dejme slevu na autobus a na vlak, ruka páně nechť se otevře, výhoda z říše snů: u maturity nelze propadnout (co se budu učit), matematiku jako povinný předmět maturitní jsme dočasně zrušili. (Za socializmu se v souvislosti s pobytem vojsk Varšavské smlouvy na našem území – kdo si to ještě pamatuje – říkala tato hádanka: „Co je to dočasně?“ Odpověď byla:“Dočasně je o jeden rok méně jako věčně“.)

Vážené ministerstvo školství – je takové staré české přísloví – stromek musíš ohýbat v mládí, nikoliv až ve stáří, to ho již neohneš. A druhé přísloví – co se v mládí naučíš, ve stáří jako bys našel.

Mám strach, že budoucí personalisté ve firmách a na úřadech zavedou v osobních dotaznících další novou kolonku:“Máte maturitu v r. 2020? Pokud odpovíte ano, tak je to stejné, jako byste maturitu neměl nebo neměla.

Škoda!

Už dnes často padá otázka u personálních manažerů – vy máte vystudovanou právnickou fakultu? A kde prosím – v Plzni?

Hodnocení:
(5.2 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage
TÉMATA
PRODUKT TÝDNE

Kočičí jídelníček by měl být pestrý, chutný a zdraví prospěšný. Lahodná Brit Care kapsička poslouží jako kompletní krmivo nebo jako doplněk k suchému krmivu pro zvýšení rozmanitosti a chuti. Více zde.

BCC_pouch2.jpg

 

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Bude podle vás Roman Prymula lepším ministrem zdravotnictví než Adam Vojtěch?

Rozhodně ano

43%

Myslím, že ano, Adam Vojtěch byl opravdu slabý

18%

Nevím, to se uvidí

18%

Myslím, že ne, Vojtěch nebyl špatným ministrem

7%

Rozhodně ne,

14%