Motoristické vteřiny – něco o benzinu, naftě a elektro automobilech

Motoristické vteřiny – něco o benzinu, naftě a elektro automobilech

25. 7. 2020

Asi jste si, drazí motorističtí přátelé, senioři, povšimli toho, že začínáme být masírováni čím dál tím více novináři, a rádo by i některou odbornou veřejností – v propagaci elektromobilů. Nejen to, ale před dvěma roky byla velká averze k naftovým motorům a evropské automobilky se předháněly, kdo dřív přestane dodávat naftové motory. Taktně mlčel jen Volkswagen, který byl ponořen až po uši v aféře s falšováním čistoty činnosti diesel motorů a jejich výfukových plynů. Vše je ale nakonec jinak. Všechno usnulo.

Benzin i nafta šplhají po cenové tyči opět vesele nahoru. Mnohý motorista si jistě povzdechl – to byla cena, když tady řádil koronavir. On sice řádí dál, ale benzin a nafta jdou nahoru. Nejde ale nahoru cena ropy. Tak proč?  Je to opět příklad, že ekonomové a odborníci v tomto směru si zdůvodní vše. Jednou za to může Trump, jindy zase Putin, potom nějaký paša, či jiný oligarcha s ručníkem na hlavě. Ty, občane a motoristo malé České republiky, plať. Sice odborník řekl v TV, že cena PHM letos neporoste, ale ráno tankujete a ejhle, o padoš na litr dražší. Asi ten super odborník v TV, ani nepovažuje padoš za litr za zdražení. Já ano.

Také jste si povšimli jistě toho, že některá města zavedla do svých center přísná opatření se zákazem vjezdu aut se znečisťujícími motory, neboli musíte mět ekologickou zelenou známku. Jsem rád, že zatím je to především jen na západ od naší hranice a v Česku se přešlapuje. Znamenalo by to, že starší Škodovka by nesměla do daného centra města, protože by její výfukové plyny neodpovídaly příslušným normám EU. Jinak velká pokuta. Z pohledu ochrany životního prostředí je to jistě záslužný čin. Proč v centrech dýchat špatný vzduch.

Elektromobily jsou dosud hlavně rozšiřované jako různé hybridy a s těmito nebo i jinými názvy, mají nevýhodu, že ujedou na baterii většinou jen tak cca do 50 km. Většinou se baterie dobíjí další jízdou. Je to dost či nikoliv těchto 50 km bez kouření z výfuku? Asi je to málo na celodenní popojíždění po městě. Navíc je zde Nerudova otázka – kde dobíjet – neboli kam s ním (s tím automobilem), když potřebuji dobít. Má to sto odpovědí, ale žádná není reálná. Dobíjecí stanice jsou drahé a je jich velmi málo. U nás u Kauflandu jsou dvě nová dobíjecí místa, parkovacích míst je asi 100. Čili skoro nula, nula, nic. Tyto auta – hybridy sice mají velmi dobré výkony obou motorů – spalovacího i elektromotoru, ale jsou velmi drahé. Proti běžnému autu, tak asi o 300 tis. i více, jsou dražší. Proč mám já dát za auto o 300 tisíc víc, ptám se ctěných národohospodářů, zelených, apod., když to pro mě nemá prakticky žádný efekt. Že takto moc moje auto nekouří? Ano, to je pravda, ale jeli jste někdy za naloženým náklaďákem do kopce a všimli jste si, jak ten kouří, a nikomu, a nikomu to vůbec nevadí.

V Holandsku – je to zkušenost z mé rodiny – si synovec koupil na jaře nové VOLVO XC 90 hybrid. Byl skutečně dražší asi o 400 tis. Kč v přepočtu, proti běžnému autu. Prodejna s ním hned sepsala žádost na jejich Finanční správu, tuto žádost doložila potvrzením o zvýšené ceně a synovcovi za dva týdny přišlo zpět těchto 400 tis. Kč, jako podpora státu ke zlepšení životního prostředí. Ihned a automaticky, žádná jiná potvrzení ani doklady. Tak to je podpora státu, já bych potom o tom také uvažoval.  A jistě nejsem sám.

Nechci zde brojit proti tomu co je čistší, jestli benzinový nebo naftový motor. Na to jsou odborníci. Já celý život mám benzinové motory a to z mnoha a mnoha i jiných důvodů.

Mluvíme-li ale o elektromobilech, tak dokud se také u nás nevyřeší jejich cena (auto TESLA dobře vybavené nové, ta levnější tak do 1,5 mil. Kč, ta dražší přes dva miliony Kč) a dojezd (Tesla kolem 400 km) a nabíjení, většinou dobíjení asi hodinu a celkové nabití i několik hodin. Tak toto vše mně prosím nevyhovuje. Nelze to vůbec cenově porovnat třeba s Octavii. Nelze porovnat ani starost o dobíjení, a pro mě, kdy za den najedu i 1000 km, tak dojezd zásadně nevyhovuje. A tak bych mohl pokračovat…

Ano, je zde určitá začáteční cesta – malé elektromobily (jako je např. auto Škoda Go CITY), jako druhé auto do rodiny, dojezd 350 až 400 km, pro ženu, na nákupy, vozit děti do školy a do pionýra, ale trvale se vracet domů a doma ihned „šup a strčit do zásuvky“. Tyto elektromobily by byly velmi vhodné i pro nás důchodce – ale v ceně řekněme do 200 tis. Kč. Tato malá auta nemusí jezdit přece rychlostí 220 km/hod. Nemusí mít ani žádnou mimořádnou výbavu, jen tu nejnutnější, a kdo chce něco navíc, ať si připlatí. Toto by mohl být začátek automobilové elektro evoluce! E-on by měl každému zaplatit doma dobíjecí stanici, a je vše připraveno. Dukovany i Temelín to utáhnou.

Takže co na závěr, oprašujme i nadále naše benzinové nebo naftové miláčky, ať nám dlouho slouží. Vidíte, že Volkswagen přežil i takovou aféru, jako je falšování kvality výfukových plynů, a nedělejte si s tím zatím starosti. Víte – k tomu průšvihu v automobilce Volkswagen se hodí toto přísloví – Komu Pán Bůh, tomu všichni svatí.

Dodržujme zásadu bezpečné jízdy a šťastného návratu domů, my motoristé. Nepodléhejme módním směrům, počkejme si, až bude elektromobil prodáván jako konfekce, v dobré kvalitě, v dostupných cenách a bez angažmá lobbistů.

Můj příběh
Hodnocení:
(5.2 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Zavřít reklamu