Motoristické vteřiny – 2/21 - Jak (ne)porušovat BESIP v zimě

Motoristické vteřiny – 2/21 - Jak (ne)porušovat BESIP v zimě

11. 1. 2021

Tak je tady, ta naše paní Zima. Zatím na nás ty svoje rohy, paní Zima, moc nevystrčila, ale člověk nikdy neví, kdy se srazí teplá fronta se studenou nad Azory a u nás napadne třeba metr sněhu. Náledí a větrů jsme si již užili, ale mrazů a sněhu zatím skoro nic – pohoda.

Začnu naší doprovodnou fotografií. Takto oblečená, drahá slečno nebo drahá paní, do auta nesmíte vlézt. Kapuce natažená na hlavě, značně ovlivňuje vaši viditelnost do stran a do zpětného zrcátka, omezuje i sluch ve vozidle. Silné rukavice vám neumožňují ovládat přístroje, silná teplá bunda vás ve voze celkově omezuje v pohybu. Telefon je nutno odložit a nejlépe nepoužívat nebo jen přes hands free. Ano, do hor je toto asi vhodné oblečení, do auta nikoliv. Batoh do auta na zádech - prosím NIKDY, omezuje vás, škrtí, nemáte přirozenou polohu pro reakci bezpečnostních pásů, atd. NE a NIKDY. Batoh na zadní sedadlo nebo do kufru - nejlepší.

Když v zimě přijdu k autu a parkuji venku, auto je většinou omrzlé. Chci ráno odjet, tak odemknu a nastartuji, vezmu škrabku a očistím všechna skla a zrcátka, dobrý výhled je velmi nutný. Smetákem ze střechy, kapoty a kufru odstraním sníh. Po těchto pár minutkách sednu do vozu, který je již nastartován, zapnu vyhřívání předního a zadního okna, zrcátek, mého předního sedadla a volantu, a když je vše v pořádku, tak mohu vyjet.

V zimě se do auta oblékáme cibulovitě, tj. po vrstvách, abychom mohli pohodlně jednotlivé vrstvy odkládat, jak se zahřeje auto, nebo se změní počasí. Pokud řídíte, nikdy si nesvlékejte ten svetr během jízdy. V klidu zastavte, třeba u benzinky, vystupte z vozu, sundejte si bundu či svetr, v pohodě. Žádné nebezpečí dopravní nehody, než kdybychom si svlékali ten svetr během jízdy. To je nebezpečné. Prosím nejezděte v zimě navlečení v teplých a těžkých bundách či kabátech, a k tomu ještě šálu a čepici. Rukavice palčáky nejsou také vhodné. Bundu nebo kabát určitě hned odložte na zadní sedadlo, neboť vůz se vám brzo zahřeje, a pár minut ve svetru není pro vás na závadu. Šála ani čepice vám nesmí bránit ve výhledu. Některé dámy nosí přes ramena větší teplejší šátek na svetr. Ideální, nestudí vás ze začátku opěradlo sedadla, a takový šátek v ničem nebrání. Pokud už používáte rukavice do vozu (to spíše dívky a dámy), tak jen velmi jemné (jelenice), autorukavice.

Boty jsou na zimu velmi důležité, musí vás chránit před vodou, mrazem, sněhem a nesmí vám však bránit při ovládání pedálů. Proto v zimě do auta dvoje boty. Na jízdu a potom venku na chození. Neexistuje, že by řídil někdo auto a měl obuté lyžařské boty. Prosím to ne! To je podobný hřích jako řídit auto v dámských lodičkách s vysokým podpatkem. Vysoký podpatek je sice sexy, ale nepatří za volant. Lyžáky sice sexy nejsou, ale o to jsou nebezpečnější na řízení auta, tak také nepatří za volant.

Prosím, je nutné velmi bedlivě sledovat v zimě, během jízdy autem, teplotu venku. Dnešní vozidla jsou osazena dobrými teploměry i dalšími senzory a upozorní vás na nebezpečí při změně počasí. První varování bývá rozsvícená vločka na přístrojové desce. Prosím, velmi často dochází v zimě ke změně počasí v ranních hodinách tak cca od 5.00 do 7.00 hod., tj. když vychází slunce a rozednívá se – tak se obyčejně ochladí a voda na vozovce často namrzne. Stejný jev, ze zkušeností cestářů, se děje odpoledne, tak mezi třetí odpolední až šestou hodinou podvečerní. Také voda ráda na silnici zmrzne v náledí, když zapadá slunce a stmívá se…

Prosím, pokud jedete na delší výlet nebo máte před sebou delší trasu, nezapomeňte vzít si s sebou na cestu jídlo a pití, není žádná ostuda si s sebou vzít termosku s teplým čajem nebo kávou. Naopak, nevíte, co vás potká, nějaká nehoda, kolona apod., třeba na dvě až tři hodiny zdržení. Malá svačinka potom velmi potěší. Vždy berte s sebou náhradní boty, jedny se promáčí ve sněhu, druhé suché na vás čekají ve voze.

V zimě často doplňujte palivo do nádrže tak, abyste jezdili s co největší zásobou. Budete-li někde stát v koloně, čekat na vyšetření nehody, apod., tak pustíte motor a budete si topit, auto v zimě velmi rychle vychladne a spotřebovává motorové palivo.

Nebudeme mluvit o pneumatikách, ty máte vyměněny za zimní nebo univerzální, v ostřikovači máte určitě nemrznoucí směs, stejně jako v chladicím systému máte také zimní, nemrznoucí směs. Pokud máte klimatizaci, ne plně automatickou, staršího typu, nezapomeňte tuto jednou za měsíc ve vhodném, počasí zapnout, asi na 15 až 30 minut – při jízdě. Jsou tam těsnění mezi jednotlivými díly, která mohou vyschnout, a pak po delší době nepoužívání klimatizace vám mohou nastat problémy,…

Jedete-li do hor a předpokládáte větší množství sněhu, tak menší lopatka a sněhové řetězy s sebou jsou nezbytné. A naučte se doma v garáži tyto řetězy nasazovat. Není to zase tak jednoduché, jak se povídá, a systém „učit se, učit se, a učit se – není zas tak špatný.

Jedete čtyři kamarádi, nebo známí, společně na týden nebo dva na hory, to chce větší množství zavazadel a k tomu ještě lyže. Zvažte, jestli jet ve voze i s přáteli, jestli nebudete včetně kufrů namačkáni. Zda by nebylo lepší jet dvěma vozy. Nezapomeňte, že přeplněný a přeložený vůz se chová na sněhu či ledu zcela jinak než na suché vozovce.

Tato následující věta platí v zimě stokrát. V zimě vždy přizpůsobte vaši jízdu stavu vozovky, náledí, sníh, zima, mlha a mráz. Nezapomeňte také, že pokud sněhový pluh odstraní sníh ze silnice, tak vždy se vozovka sněhovou hrázkou v krajnici zúží. A to už na 7,5 m široké silnici nejméně o metr. Najednou jede proti vám autobus nebo náklaďák s kládami, a hle, vy se nemůžete šířkou na tu silnici vejít. Musíte brzdit, zpomalit, a najednou cítíte, že pod sněhem je led a už vám vůz klouže. Proto pomalu a opatrně.

Vozidlům silniční údržby dávejte dle možnosti přednost, sněhové pluhy jsou velké a těžké, sypače zase musí posypat km silnice nejen vám ale i na dalších trasách. Je to jakési řidičské gentlemanství. 

Nezapomeňte prosím, že silnice mimo les může být vymrzlá suchá, a najedete do lesního úseku a je tam břečka, nebo ujetý sníh, nebo i náledí. Proto opatrně.

Jak se dělá zimní údržba silnic, dálnic a místních komunikací - Dnes používají v zásadě dva druhy posypu komunikací v zimě. Posyp chemický (včetně kropení solankou) a posyp inertní, tedy posyp pískem, drtí apod.

Dnešní je strojní vybavení všech při zimní údržbě silnic, je na velmi dobré úrovni, ale zimní údržba probíhá podle důležitosti, a tato důležitost je dána plánem zimní údržby na dané období v daném regionu.

Vždy se ale pamatujte, že na sněhu a ledu se nedělají žádné prudké pohyby volantem, jede se plynule, spíše pomaleji, brzdí se velmi opatrně a s předstihem, i když máte ABS a další vymoženosti brzdných systémů, jezdí se světly tak, abyste viděli a byli vidět. V zimě se nespěchá, neboť kam ty doletíš, tam já bezpečně a v klidu za pět minut dojedu taky.

Nakonec se zmíním o tzv. černém náledí v zimě. Tvoří se na vozovce s jinak perfektním povrchem v tenké vrstvě, na podkladu z asfaltobetonu nebo cementobetonu. Vznikne velmi tenká vrstva ledu, třeba jen v oblouku, nebo na mostech, na křižovatce nebo v lese, nebo pod stromy a to obyčejně v krátkých úsecích a to cca 200 m nebo i méně. Většinou to nepoznáte, až zjistíte, že vozidlo je neovladatelné, nereaguje na brzdy, volant jde super lehce a vy už se motáte dokola. Nohu z plynu a velmi a velmi jemně brzdit (pokud to jde). Snad nikoho nepotkáte, anebo nespadnete do příkopu. Zažil jsem to dvakrát, neočekávaně, večer náhle jasno a -1°C, jinak kolem suchá vozovka, a proč tam zrovna klouzala, to do dnes nevím. Náledí jen tak 1 až 3 mm silné a to asi v kratší délce. Auto bylo neovladatelné. Přede mnou jel do služby bachař z blízké věznice, také několik smyků, a tak jsme mu zajišťovali potom vytáhnutí z příkopu traktorem.

Prosím a jaký závěr – jezděme opatrně, věnujme se řízení, nespěchejme. Zima má na nás mnoho a mnoho nástrah, povšiml jsem si jen několika.

Držme pravidlo šťastného návratu i v zimě.

Můj příběh
Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

AKTUÁLNÍ ANKETA