Mladý český vědec objevil,
jak opravovat „nemocnou“ DNA

Mladý český vědec objevil,
jak opravovat „nemocnou“ DNA

14. 2. 2013

Lékaři možná získají nový nástroj při hledání účinnější léčby dědičných nádorů prsu a vaječníků. Mladý český vědec Michal Zimmermann objevil genetický faktor rozhodující o způsobu opravy poškozené DNA. Výsledky výzkumu zveřejnil vědecký časopis Science.

Zimmermann objevu dosáhl v laboratoři americké Rockefellerovy univerzity, kam se dostal při doktorském studiu. Jeho výzkum sledoval chování nádorových buněk u dědičné rakoviny prsu a vaječníků při léčbě chemoterapeutiky. Léky u nádorových buněk cíleně vyvolávají poškození DNA tazvaným dvouřetězcovým zlomem. Při léčbě dochází k přerušení obou řetězců šroubovice DNA.

Působením chemoterapeutika nádorové buňky hynou a nádor tudíž ustupuje. Pokud ovšem buňky nádoru najdou cestu, jak zlomy opravit do původního, tedy nežadoucího stavu, nádor získá rezistenci k léčbě. A právě gen Rif1, který Zimmermann objevil, rozhoduje o typu opravy DNA, a tím ovlivňuje úspěšnost léčby.

Objev funkce genu Rif1 otevírá nové možnosti pro klinický výzkum rakovinných onemocnění prsu a vaječníků, ale také vyšší šance pro optimální prognózu a cílenou individuální léčbu. Zdá se, že sledování mutací genu Rif1 v dědičných nádorech prsu a vaječníků mohou lékaři v budoucnu využít při volbě efektivní terapie. Tuto hypotézu musejí nyní vědci ověřit na myších a později také u onkologických pacientů.

„Náš výzkum byl doposud ryze základní,“ vysvětlil Zimmermann. „Nepracovali jsme přímo s buňkami nádorů, ale s geneticky upravenými myšími buněčnými liniemi.“

výzkum