Motoristické desatero
Ilustrační foto :pixabay. com

Motoristické desatero

16. 3. 2020

Ať je nám dvacet roků nebo devadesát roků, tak bychom si měli zopakovat motoristické desatero. Platí v každém politickém režimu, platí stejně jak pro řidičky, tak i řidiče, platí pro řidiče osobáků, nebo náklaďáků a mnohé platí i pro motocyklisty. Platí i pro nás seniory, kteří ujedou třeba jen pár tisíc km za rok.

Přikázání první:

Nikdy nesedej k řízení dopravního prostředku pod vlivem alkoholu nebo drog, nesedej ani tehdy, když je nebezpečí zbytkového alkoholu, třeba po prohýřené noci, a ty chceš ráno odjet. Alkohol a drogy jsou přátelé vrahů na silnici. Nesmíš řídit ani pod vlivem zakázaných léků, nebo pokud se cítíš unaven.

Přikázání druhé:

Jestliže jsi svědkem nebo dokonce účastníkem dopravní nehody, nesmíš nikdy od nehody odjet. Zabezpeč místo nehody, poskytni první pomoc účastníkům dopravní nehody a zavolej urychleně 112, setrvej na místě do příjezdu Policie. 

Přikázání třetí:

Při řízení motorového vozidla se plně věnuj řízení, neposílej nikomu SMS, nehraj si s elektronickými přístroji ve voze. Telefonuj výjimečně a stručně, jen pokud máš handsfree. Malé děti patří zásadně na předepsanou sedačku. Ve většině států EU i u nás se jezdí vpravo. Nekuř ve vozidle, je to dobré nejen pro tvoje zdraví, ale i pro zdraví ostatních spolucestujících i dětí! 

Přikázání čtvrté:

Před jízdou zkontroluj vozidlo, zda odpovídá technickým požadavkům na provoz po pozemních komunikacích. Dělej pravidelné servisní prohlídky vozidla v odborném servisu. Zkontroluj, zda máš všechny doklady nutné a opravňující tě řídit a provozovat vozidlo. Zkontroluj, zda máš brýle, pokud je potřebuješ, také vč. brýlí náhradních. Zkontroluj zda máš sebou svoje léky, které musíš denně pravidelně brát i během cesty.

Přikázání páté:

Kontroluj pravidelně lékárničku a povinnou výbavu vozidla. Opakuj si pravidelně základy první pomoci, pro případnou účast a pomoc při dopravní nehodě. Zopakuj si pravidelně vyhlášku o provozu na pozemních komunikacích, zopakuj si dopravní značky dle vyhlášky. Dámy k řízení vozidla nejsou vhodné boty s vysokým podpatkem, ale pohodlné s nízkým podpatkem. Řízení bez bot – bosou nohou – je také nevhodné. Výstražné vesty voz sebou nejen pro sebe, ale pro všechny členy posádky vozu. (V Rakousku je to dokonce zákonná povinnost).

Přikázání šesté:

Zimní pneumatiky osazuj již v polovině října a přezouvej zpět zase až v druhé polovině dubna (povinnost je od 1. 11. jednoho roku do 31. 3. dalšího roku – tedy přes zimní období), sleduj teplotu a vývoj počasí před jízdou a během jízdy, jak v letním, tak v zimním období. V zimě nejezdi se zamrzlými skly a sněhovou vrstvou na autě. Kontroluj pravidelně tlak v pneumatikách.

Přikázání sedmé:

Věnuj maximální pozornost správnému osvětlení vozidla během jízdy. Bez výhrady musí všichni ve vozidle používat bezpečností pásy, motocyklisté zase helmy. Udržuj klimatizaci vozu v perfektním i čistém stavu. Zkontroluj stav pohonných hmot.

Přikázání osmé:

Dodržuj bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tuto vzdálenost prodlužuj, pokud je zhoršený stav povrchu vozovky jako, sníh, déšť, náledí, vyjeté koleje, závěje, technický stav komunikace, apod. Tuto vzdálenost prodlužuj i ty, jako senior, již máme pomalejší reakce, a tak je u nás vhodný větší odstup od vozidla před námi.

Přikázání deváté:

Dodržuj předepsanou rychlost, zvyš pozornost v nebezpečných místech, jeď pomaleji v okolí škol, se zvýšeným pohybem chodců, u zastávek hromadné dopravy, dávej přednost na přechodech pro chodce a k chodcům se chovej galantně.

Přikázání desáté:

Při dlouhých jízdách nezapomeň na pravidelné přestávky, protažení těla, drobnou zábavu pro děti, malé občerstvení a hlavně během jízdy pravidelně pij nealkoholické nápoje. Před jízdou moc nejez, plný žaludek odkrevňuje mozek. Nejsi-li zvyklý na dlouhé jízdy, tím opatrněji jeď a tím více se věnuj řízení při dlouhé cestě vozem, tím více dělej přestávky, třeba cestou na dovolenou.

 

Bezpečnost silničního provozu a pravidlo šťastného návratu nám musí pořád připomínat skutečnost, že sedíme za volantem nebo řídítky motocyklu. Nejsme závodníci! Mohl bych vyjmenovat další a další body, ale myslím si, že těchto deset bodů – deset přikázání pro nás motoristy - je těch nejzákladnějších.

 

Zpracováno na základě dlouholetých zkušeností nás řidičů!

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Soňa Prachfeldová
Myslím, že tohle vše se snažím dodržet, jen vesty ještě přikoupit. Také jsem dostala pozvánku na Jedu s dobou. Až se situace uklidní , pojedu.
Jaroslav Charvát
Pí Kosťunová, bohužel je to i moje zkušenost. Navíc mnozí řidiči vám chtějí (a nevím proč) dokázat, že to jejich auto taky rychle jede, a vlezou vám do díry před vámi. Máte pravdu a děkuji za názor.
ivana kosťunová
Jsou to užitečné rady, ale přikázání osmé je velmi obtížné dodržet. Jedete-li v koloně, a vytvoříte si větší odstup, okamžitě se vám do mezery někdo nacpe. Takže nezbývá, než spoléhat na dobré brzdy a rychlou reakci.

Zpět na homepage Zpět na článek