Motoristické vteřiny – investiční výstavba a opravy silnic a dálnic
Ilustrační foto :pixabay. com

Motoristické vteřiny – investiční výstavba a opravy silnic a dálnic

23. 5. 2020

Všichni sledujeme, jak se naše vláda a ministerstva vyrovnávají nebo nevyrovnávají s nastoupenou krizí. A týká se to i nás motoristů. Potřebujeme nutně výstavbu a opravy silnic a dálnic. V ČR je asi 1 300 km dálnic a dále asi 5 800 km silnic I. tříd – obojí ve správě ŘSD Praha, a dále asi 50 000 km silnic II. a III. tříd ve správě jednotlivých krajů (údaje k 1. 1. 2020). Obce a města mají ve správě další desetitisíce kilometrů místních komunikací.

Všichni sledujeme, jak nenápadně a potichu roste nezaměstnanost, jak některé podniky i malé firmy mají ekonomické problémy, jiné zase mají zakázky a nemají dostatek pracovních sil, další mají obojí, a to jak zakázky, tak pracovní síly, ale nemají provozní prostředky a banky se třeba cukají s přislíbeným úvěrem. Tak bych mohl pokračovat, pokračovat ze všech pohledů plusů i mínusů.

Jednou z priorit vlády je udržet vývoj investiční výstavby, a to především v terciární sféře. Sem patří také výstavba a opravy silnic a dálnic.

Byl jsem opět v minulých dnech na Plzeňsku – tedy z Brna po D1, pak kolem Prahy okruhem po D0 a pokračoval jsem po D5…. Zpět obdobně. Moje cesta, asi 800 km, vcelku plynulá, na stavbách na D1 se pracovalo. Vezměte si, že průměrný opravovaný úsek na D1 je dlouhý asi 10 až 15 km. Takže, když dodržíte 80 km/hod., tak takový jeden úsek projedete tak za deset až patnáct minut, při dodržení předepsané rychlosti. Za těchto pár minut nemůžete postřehnout, zda ten či onen dělník pracuje rychle nebo pomalu, dobře či špatně. Zda ta či ona firma má dosti strojů na dané stavbě, nebo zda se zde teď momentálně nepracuje proto, že je předepsaná technologická přestávka.

Současný plán opravy D1 je takový, že se má opravit letos asi 80 km dálnice D1, tedy v roce 2020, a zbývající dva úseky by přešly dle dosavadních plánů na rok 2021, a to cca 20 kilometrů. Tím, závěrem roku 2021, by měla být celá trasa D1, z Prahy do Brna, již celá zrekonstruována a v moderních parametrech.

V těchto rekonstruovaných úsecích jsou největší problémy s dopravní nehodovostí nebo s odstavenými porouchanými vozidly. Vznikají proto potom velké kolony. Je nutné, aby řidiči jezdili obezřetně, předepsanou povolenou rychlostí, žádné závody, žádné nepovolené předjíždění. Platí zde pravidlo - pomalu, ale jistě. Ve velké většině je max. rychlost stanovena na 80 km/hod., někde, kde to umožnil stav komunikace, i na 100 km/hod. Většina opravovaných úseků na D1 má měření rychlosti radarem – tzv. úsekové. Pokuty pak vybírají příslušná města nebo obce, v jejichž katastru k přestupku došlo.

Pracuje se a buduje dopravní infrastruktura v celé naší vlasti. Je rozestavěna velká křižovatka v Brně v Pisárkách, pro dořešení dopravní situace velkého městského okruhu u tunelu Pisárky a napojení směr Bystrc, včetně tramvajového tunelu směr centrum Brno. Ano, "brněnská šalina" asi za dva roky pojede tunelem.

Řeší se celá řada oprav a obchvatů silnic prvních tříd, např. oprava mostu u Nových Mlýnů, stavby v okolí Liberce, pokračuje D55 u Otrokovic, řeší se pokračování D1 u Lipníku nad Bečvou, atd., atd. Celkem letos kolem 100 mld. Kč.

Za opravy a údržbu silnic II. a III. tříd plně nesou odpovědnost kraje. I zde je připraven balík akcí - staveb, s podporou vlády v mnoha miliardách, na letošní rok.

Jak se zachovají obce a města při opravách místních komunikací letos? Toť otázka. Obce jistě stojí nemalé prostředky ten náš boj s koronavirem, počkejme na konečná rozhodnutí zastupitelstev pro letošní rok.

Zdá se vám to málo peněz do výstavby a oprav silnic a dálnic. Já bych neřekl. Musíme také zvážit, kolik oprav a objížděk naše síť unese, kolik zvládneme objížděk apod. Kéž by se nám podařilo splnit letošní plán.

Přes všechny ty miliardové stavby je zde však jeden fenomén, fenomén, který v bezpečnosti silničního provozu tvoříme my řidiči, řidiči osobáků, náklaďáků, kamioňáci a motocyklisté, i cyklisté, my chodci na přechodech, my maminky s kočárky na přechodech, které tak rády strčí nejdříve kočárek do vozovky a pak se teprve podívají, jestli náhodou něco nejede. Fenomén našeho osobního přístupu všech občanů k bezpečnosti silničního provozu. Dávejte tedy pozor, prosím, dávejte maximální pozor, prosím, dnes i zítra a denně.

Na koronavir zatím, do poloviny května 2020, zemřelo v naší republice asi 300 lidí. Při dopravních nehodách je to kolem 500 lidí za rok. Nerozšiřujme tato statistická čísla.

Držme se opět zásady šťastného návratu.

Děkuji vám za bezpečnou jízdu.

Hodnocení:
(5.2 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
ivana kosťunová
Jenom malá připomínka- ty časté uzávěrky, objížďky, a podobně zrovna k plynulosti provozu moc neprospívají :))
Zuzana Pivcová
Vzhledem k tomu, že nejsem motoristka, dostanu se na naše silnice minimálně. Stačí mi výjezd na jih na začátku prázdnin, to je vždy horor. Když ve Vašich článcích čtu, na co všechno by měl motorista myslet před a během jízdy, jsem opravdu ráda, že tohle jde mimo mě. Snad, když s někým jedu, máme nad sebou "anděla strážného". Víc pro to ze své pozice nemůžu udělat.
Dana Puchalská
Bezpečnost na silnicích je věc ošemetná. Občas nadělá víc škod než užitku motorista, co se vleče jako "šnečí kolona" . A nikdy nepustí ani omylem vůbec nikoho před sebe a jede stále uprostřed dvou pruhů. To je potom každá rada drahá.

Zpět na homepage Zpět na článek
Zavřít reklamu