Motoristické vteřiny – Babí léto

Motoristické vteřiny – Babí léto

19. 9. 2020

Motoristické vteřiny – Babí léto

Vlastně se mně ten název i to období „Babí léto“ velmi líbí. A když toto období vyjde počasím, tak se mně toto období líbí dvojnásob. Zdá se, že letos by nám to Babí léto mohlo vyjít. Pozor – nechvalme dne před večerem. Tak ještě počkám. Babí léto bývá charakterizováno obdobím suchého počasí, bývá málo větrno, ale zase bývá slunné a přes den velmi teplé počasí. Noci už jsou ale výrazně chladnější. Obyčejně začíná v druhé polovině září a končívá kolem poloviny října. Někdy se toto krásné období neobjeví vůbec nebo jen na pár dnů. Prý nejdelší bylo v r. 1959. Nepamatuji si to. Někde se říká Svatováclavské léto, někde Mariánské léto, v Kanadě říkají Indiánské léto

Babí léto, to je anonce na přicházející podzim. Proto prosím opusťme romantiku zbarvených listnatých lesů, romantiku rybníků, nad kterými se zvedá pára či mlha, romantiku houbaření a romantiku úklidu doma nebo na chatě zahradu. Kamarád, myslivec, už byl se svojí vnučkou včera poslouchat troubení jelenů, říje začíná

To spadané listí a ty mlhy nad rybníkem nebo potokem, však pro nás řidičky a řidiče, důchodkyně a důchodce, nesmí být romantické. Musí to být zdvižený ukazovák – POZOR, POZOR – něco se děje. Ano, spadané listí na silnici klouže, zvláště pokud je vlhké deštěm nebo mlhou. Snižte rychlost, nevíte, co pod tím listím je, může tam být výtluk nebo větev, tedy jeďte opatrně.

Mlha je zrádná jako taková celá a všude. Jak přijíždíme do mlhy, rozsvítíme světla potkávací, a to v té poloze, aby vám svítila i světla obrysová zadní. Moderní vozidla to provedou za vás automaticky, ale vy si to raději překontrolujte, aby vaše vozidlo bylo správně osvětleno. Světla pro denní svícení, u mnoha typů vozidel nezapínají zadní obrysová světla. Je-li mlha silná – rozsviťte i zadní mlhové světlo, případně přední mlhovky, pokud je máte na vozidle. Snižte rychlost, jeďte jen tam, kam vidíte, a upravte (snižte) rychlost. Pokud vidím jen těch 30 až 40 metrů, tak jedu rychlostí jen do těch 30 km/hod.

Dávejte také pozor na teplotu venku. Už se může stát, že mlha může na silnici namrzat, především v ranních hodinách.

Bláto na silnici v tomto období je časté více jak jindy. Podzim je často vlhký a zemědělci i stavbaři ze svých pozemků často vyvezou bláto na silnici a to klouže.

Myslete již nyní, prosím, na dolití do ostřikovače nemrznoucí kapalinu. Ne, není to brzo, ranní mrazíky jsou třeba jen kolem -3°C, ale voda z ostřikovače již při tomto mrazíku namrzá na okně auta.

Prosím, nevyjíždějte s autem, pokud máte zamlžená nebo zarosená nebo zamrzlá okna. Všechna okna musí být řádně průhledná. Na podzim je to obzvlášť důležité, protože mnohdy nevíte, jestli je venku mlha nebo vy máte zamlžená skla oken svého vozu.

Díky moderní konstrukci motorů osobních aut řada řidičů a řidiček (zvláště těch mladších) přijde ráno k autu stojícímu venku na ulici, nastartuje a hned plný plyn, a jedeme, a co to dá. Co životní prostředí? Řada řidičů už dnes neví, co je to sytič – tento sytič nám většinou se studeným motorem takové raketové starty neumožňoval. Ano, moderní palivové a vstřikovací systémy udrží studený motor takto velmi namáhaný, v chodu. Ale motor tím velmi trpí, zhoršuje se dlouhodobě jeho životnost, velmi se nám opotřebovávají kluzné části motoru, roste spotřeba PHM i oleje. Proto, prosím, je tato zásada v tomto chladném období: když přijdu k autu, v klidu nastartuji a nechám pár minut běžet motor na volnoběh, pustím klimatizaci, pokud nemáte automatickou klimatizaci, očistím okna, dám tašky do vozu, případně posadím děti do sedačky. Mezitím se motor krásně zahřál (chce to skutečně jen pár minut) a vy vyjíždíte, vidíte ven. A hlavně, plný plyn na rozjezd zásadně nepoužívám. Nejedeme přece závody F1, ale vezu dítě do školky nebo jedeme na nákup.

Při příjezdu na parkoviště či do garáže, v klidu zastavím na správném místě, nechám ještě jednu až dvě minuty běžet motor na volnoběh, vše si nachystám k vystoupení a teprve potom motor vypnu. Motor se zklidní, steče olej ze stěn nejen motoru, ale i převodovky atd. Zmenší se ihned tlak motorového oleje v chladiči oleje, který má dnes velká část moderních aut. Toto je další dlouhodobá ochrana motoru.

Vážené řidičky a řidiči, moji kolegové, že to všechno víte? Že jsem to nemusel opakovat? Že jsem tím opakováním opravdu již trapný? Možná pro někoho ano, ale kdyby si to jen jeden řidič či řidička vzali k srdci, tyto moje připomínky, budu rád.

A pomůžeme tím nejen pohodové jízdě, bezpečnosti silničního provozu, ale i ochraně životního prostředí.

P.S.

Prosím, objednejte se v pneuservisu na II. polovinu října na výměnu pneu a to letní uschovat a namontovat zimní. Pokud však nejezdíte celoročně na zimních gumách nebo nepoužívate celoroční pneu. Teď vám dají termín, který si řeknete.

 

Hodnocení:
(5 b. / 2 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
ivana kosťunová
Tak tohle jsem opravdu nevěděla, mé technické znalosti jsou mizivé. Vždy jsem se snažila nenechat běžet motor naprázdno- kvůli úspoře benzinu.

Zpět na homepage Zpět na článek
Zavřít reklamu