Motoristické vteřiny – prší, prší, jen se lije…

Motoristické vteřiny – prší, prší, jen se lije…

19. 10. 2020

Prší, prší, jen se lije, kam koníčky pojedeme, pojedeme na luka, až kukačka zakuká…tak jsme se to kdysi, ano kdysi učili v mateřské školce. Dnes se to mezi řidiči smrsklo pouze ve slova „…a zase lije a lije…“ Nechci použít slova jednoho venkovana, kterého hraje v jednom filmu pan Kemr, a použije to, co se na českém venkově běžně říká ..a chč….

Pro nás řidiče déšť znamená zdvižený prst. Dovolte mně proto, prosím, abych si s vámi zopakoval několik pravidel bezpečné jízdy za deště, ať je to v létě nebo na podzim, v zimě nebo na jaře.

Pneumatiky. Nechci se tím nyní zabývat, ale považuji za samozřejmost, že vaše letní gumy mají min. 1,6 mm, já doporučuji min. kolem 2,00 mm a zimní gumy min. 4,00 mm. Žlábky v pneumatikách odvádějí vodu, a je-li výška dezénu dostatečná, tak předcházíte aquaplaningu. Nyní již všichni měníme letní gumy asi na zimní gumy, nebo používáme celoroční, universální.

Kontrola stěračů a kontrola náplně v ostřikovači stěračů, případně světlometů. Prosím před jízdou, v klidu v garáži. Toto udělejte vždy a pravidelně a na podzim již dolévejte nemrznoucí směs do ostřikovačů, aby vám směs nenamrzala potom při jízdě na skle.

Zapnu obrysová a potkávací světla, pokud PC se senzory ve vozidle je nezapíná automaticky. Musí vám svítit za deště světla obrysová a potkávací přední i zadní. Aby vaše vozidlo bylo vidět i zezadu. Nejste-li si jist o svém vozidle, jak je to seřízeno, tak to vyzkoušejte, třeba v tmavých podzemních garážích. Světla by vám automat měl ihned v jedné setině sekundy rozsvítit, pokud najedete do tmavého místa…V prudkém dešti, mlze a za sněžení, zapnu i světla mlhová, jeli to nutné. Na dálnici se za deště i drobného za vámi vytváří při rychlé jízdě vír, a není proto vidět zadní část vašeho vozidla, ani nejsou vidět vaše obrysová světla. Proto rozsvítíme zadní mlhovku a necháme ji svítit, pokud se jízdní podmínky nezmění.

Začíná pršet, nebo déšť je zatím velmi jemný, nebo jen mlha, která se sráží v kapky, a před tím nepršelo. Na vozovce, nebo chcete-li na silnici či dálnici se vytvoří jemná kluzká vrstva, vytvořená z vody z deště, prachu, z obroušených pneumatik, jemným blátíčkem ze staveb a polí a lesů. Tato vrstva, než se ojede a oprší, tak několik minut dosti klouže. Takže snížím rychlost, tak abych ovládal dobře své vozidlo.

Prší, déšť je intenzivní nebo i dokonce bouřka. Snížíme rychlost – doporučuje se např. na silnici snížit na 60 až 80 km/hod. a na dálnici jet max. kolem 100 km/hod. Při velmi silném dešti a silném větru raději najděte vhodné místo a na těch par minut, než se to přežene, zastavte a počkejte.

Prosím vyhýbejte se velkým kalužím, dále se vyhýbejte vodě ve vyjetých kolejích na vozovce, hrozí nebezpečí aquaplaningu, potom asi smyk. Jen nejmodernější vozidla vás varují před aquaplaningem, nebo vaše vozidlo z něho dokážou alespoň částečně dostat. Aquaplaning je velmi nebezpečný, pneumatika se nedotýká vozovky, ale vrstvy vody mezi pneumatikou a vozovkou. Vozidlo se stává neovladatelným.

Při delší jízdě na silnici nebo dálnici, pokud nebudete občas brzdit a prší, tak na brzdových kotoučích a brzdových destičkách vašich brzd, se vytvoří jemný film, který několik okamžiků brání intenzivnímu brzdění, pokud sešlápnete brzdový pedál. V zimě k tomuto filmu ještě přičtěte posypovou sůl. Takže pomoc je jednoduchá, občas sešlápnout jemně nebo velmi jemně brzdový pedál, aby se tento film obrousil. Opatrně při brzdění na okolí a provoz před vámi a za vámi.

V dešti se velmi snadno zapotí skla ve vozidle i vnější zrcátka. Zapnutá klimatizace vám pomůže odstranit zapocený film na sklech. Zapněte i elektrická vyhřívání zadního okna, předního okna, vyhřívání zrcátek. Dobrý výhled z vozu je velmi důležitý. Zapnutá klimatizace odstraňuje vlhkost z kabiny vozidla.

Dodržet bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Na mokré vozovce, za deště, za mlhy, za sněžení či při náledí se výrazně mění – prodlužují brzdné dráhy vašeho vozidla. Prosím, uvědomte si to. Na suché vozovce u běžného osobního auta se brzdná dráha při 60 km/hod. rovná asi 18 metrů až 20 metrů. Při rychlosti 100 km/hod.  za sucha je brzdná dráha dlouhá asi 50 metrů, někdy bohužel i více. Na mokré vozovce při 60 km/hod je to již cca 25 metrů, při 100 km/hod. skoro 70 metrů. Toto se vše prodlužuje násobně u zasněžené vozovky. A nezapomeňte, že je potřeba si uvědomit a připočítat i reakci vaši jako řidiče, než začnete brzdit. I to si musíme uvědomit, že nové moderní kamiony s přívěsy nebo návěsy mají velmi dobrý brzdový systém, a zastaví rychleji než my v nějakém malém starším osobáku. Proto, prosím, na to pozor.

Prosím, držme se pravidla šťastného návratu.

P.S.

Kolegové a kolegyně, řidičky a řidiči, k 31.12.2020 je nutné vyměnit některé řidičáky. Ještě zbývá vyměnit asi 360 tisíc k dnešnímu dni. Prosím, podívejte se, zda-li to není i váš řidičák? Děkuji.

Hodnocení:
(5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zuzana Pivcová
Já sice jen velmi zřídka jedu s někým jako spolujezdec, ale takové ty Vaše různé rady a pokyny mě docela zajímají, myslím, že jsou užitečné a dobře tematicky shrnuté.
ivana kosťunová
To, že se musí brzdy občas jemně sešlápnout, jsem nevěděla.
Jana Šenbergerová
Už neřídím, vzdala jsem se auta po smrti manžela a nenechala si vyměnit řidičský průkaz už před lety. Dnes mě to občas mrzí, i když nemám v úmyslu pořídit si další. Člověk nikdy neví, kdy by se mu oprávnění k nějaké činnosti mohlo hodit ... Ráda jsem si přečetla, i když sama už asi neuplatním. :-)

Zpět na homepage Zpět na článek
Zavřít reklamu