I v galerii může kvést zahrada – pozvání do Galerie Rudolfinum

I v galerii může kvést zahrada – pozvání do Galerie Rudolfinum

24. 6. 2025

Kolumbijský umělec Iván Argote žijící v Paříži aktuálně vystavuje až do 7. září 2025 svá díla v pražské Galerii Rudolfinum na Starém Městě pod názvem „Radical Tenderness“ (Radikální něha). Zatímco hlavní vchod do Rudolfina je z náměstí Jana Palacha, do galerie je vedlejší vchod z Alšova nábřeží 79/12. Osobně jsem v galeriích již viděl a zažil všelicos, ale místnosti s živými rostlinami připomínajícími park či zahradu, kterou pravidelně chodí zalévat kustodi… tak to ještě ne!

Rudolfinum je jinak konzervativní unikátní prostor, budova, která byla postavena v novorenesančním stylu v roce 1884 architekty Národního divadla, Josefem Zítkem a Josefem Schulzem. Patří České filharmonii, která zde má zároveň své hlavní sídlo. V její Dvořákově síni se pořádají významné koncerty, např. v rámci Pražského jara. Další podrobnosti lze nalézt na odkazu https://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolfinum.

Iván Argote se narodil v Bogotě v Kolumbii v roce 1983 a byl vychován v rodině militantů, kteří byli silně zapojeni do ozbrojených konfliktů během La Violencia, desetileté občanské války v Kolumbii v letech 1948 až 1958 mezi Kolumbijskou konzervativní stranou a Kolumbijskou liberální stranou. Argote vystudoval grafický design, fotografii a nová média na Universidad Nacional de Colombia v Bogotě a získal titul MFA na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts v Paříži. Přehled jeho uměleckých děl a výstav je uveden (v angličtině) např. na odkazu https://en.wikipedia.org/wiki/Iván_Argote. V loňském roce získal prestižní uměleckou zakázku Plinth Commission pro newyorský park High Line, kde představil své dílo Dinosaurus (2024). Jde o kolosální, hyperrealistickou sochu divokého holuba z litého hliníku (viz https://en.wikipedia.org/wiki/Dinosaur_(statue)).

Argote je také filmař, a tak návštěvníka Galerie Rudolfinum přivítá hned v prvním sále jeho video Altruismus (2011). V něm v přeplněném kolumbijském metru olizuje a líbá kovovou tyč, které se obvykle drží cestující. Nechutné?!? Asi jak pro koho, ale i toto je zjevně umění. Zkuste sledovat, jaké pocity ve vás video vyvolává…

V dalším, druhém sále jsou dvě fotografické série – Turistas z let 2012 až 2013, kdy na fotografiích Argote oblékl sochy španělských panovníků a dobyvatelů do tradičních indiánských ponč (ukázka je na obrázku 1 za článkem), a Koně vznikající od roku 2011, kdy na jezdeckých pomnících Argote odstranil hrdinné jezdce, většinou bílé mužské koloniální nebo militaristické postavy. Uprostřed sálu pak dominuje bronzová socha Kdo? (2024) připomínající obří pár bot (obrázek 2).

Ve třetím sále je další videoprojekce, tentokrát tříkanálová, s názvem Levitovat (2022). Inscenuje symbolický přesun tří soch – obelisku Flaminio v Římě, sochy Kryštofa Kolumba na náměstí Plaza Colón v Madridu a památníku generála Josepha Gallieniho na náměstí Place Vauban v Paříži. Video je zasazeno do prostředí mobilních útvarů naplněných pěnou, které přetvářejí archetypální památky na objekty pohodlí, hry a dialogu. Pro mne zůstává záhadou, jak a kdo hradil jistě nemalé náklady spojené s využitím dvou obrovských jeřábů pro levitace.

Ve čtvrtém sále je série maleb na hedvábí Nádechy (2025). Dílo rámuje věta „A Place for All of Us" (Místo pro nás všechny) – viz obrázek 3. Z tohoto sálu pak po několika schodech návštěvník vchází do pátého sálu, rozsáhlé pohostinné zahrady, zlatého hřebu výstavy. Přivítá ho velká antropomorfní socha se zkroucenými končetinami z cyklu Protinožec (2019) – viz obrázek 4. Dalšími díly v zahradě jsou Divoké květy (2024-25). Známé památky, zde fragmenty bronzových odlitků římského císaře Augusta, jsou využity jako květináče a osazeny původní flórou – viz obrázek 5. Dílo Roarr (2016) zobrazuje symbol dominance a autority na veřejných památkách, lva, který je rozřezán několika svislými řezy – viz obrázek 6. A v zahradě jsou ještě další díla (viz např. obrázek 7).

V šestém sále je promítán krátký film Pocit (2009) natočený v pařížském Centre Pompidou, kde umělec sprejuje zakřivenou čáru přes dvě Mondrianova plátna. Šlo ale o neškodný počin, protože obě díla byla chráněna sklem.

Sedmý sál je něco zcela jiného. V něm Argote realizuje protestní workshopy ve spolupráci s dětmi. Dílo Activissime (2025) vzniklo speciálně pro tuto výstavu a v prostoru jsou vystaveny transparenty z kartonu z pražské dílny. Na stěny Argote namaloval slogany, koncepty a otázky, které s ním děti probíraly.

V posledním osmém sále je promítáno video Náměstí Šaflování (2018). Slovo „šaflovat“ je zcela vymyšlené a Argote nastiňuje řadu jeho možných definic. A jakou roli v něm hraje vyschlá fontána, jež je ke konci videa naplňována vodou?

Po shlédnutí výstavy si možná položíte i další otázky ovlivněni emocemi. Autorova díla nás prostřednictvím humoru a něhy nutí přehodnotit vlastní vztah k veřejnému prostoru, znepokojivé historii a sociálnímu napětí, které jsou často zakotveny v památkách a architektuře.

Otevírací doba výstavy je úterý až neděle od 10 do 18 hodin, ve čtvrtek až do 20 hodin. Vstup do galerie je možný nejpozději 30 minut před koncem otevírací doby. Vstup na výstavu je zdarma.

Po shlédnutí výstavy se můžete zastavit v Café Rudolfinum, které je otevřeno rovněž od 10 hodin (ovšem nevím, zda to bude též přes období letních měsíců - červenec a srpen).

Závěrem lze upozornit na některé doprovodné programy k výstavě: 31.7. to bude „Prchavé sousoší v Galerii Rudolfinum“, performativní akce Mají Štefančíkové, a 21. srpna komentovaná prohlídka výstavy v angličtině s Julií Bailey, ředitelkou Galerie Rudolfinum, která do ní přišla z londýnského muzea Tate Modern přes pražskou Národní galerii a vystřídala po třech desítkách let Petra Nedomu (rozhovor s ní je na odkazu www.irozhlas.cz/kultura/vytvarne-umeni/galerie-rudolfinum-julie-bailey_2311151625_cen).

Další použité zdroje: všechny obrázky Dušan Brabec

www.kudyznudy.cz/akce/ivan-argote-radical-tenderness

www.galerierudolfinum.cz/wp-content/uploads/Ivan_Argote_Radical_Tenderness_Rudolfinum_Pruvodce_CZ.pdf

https://life.forbes.cz/zlaty-batat-a-kralovo-ponco-ivan-argote-vystavuje-v-praze-jiny-druh-pamatek/

www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-ivan-argote-galerie-rudolfinum-vystava-279648

Autor: Dušan Brabec
Fotogalerie