George se nemusíte bát aneb něco málo o bankovních aplikacích
www.pixabay.com

George se nemusíte bát aneb něco málo o bankovních aplikacích

31. 7. 2025

Používání mobilních aplikací pro správu osobních účtů je v současné době běžná záležitost. Člověk si může vše, co se týká jeho účtů, zařídit z mobilního telefonu. Tedy za předpokladu, že má přístup na internet a chytrý mobil s nainstalovanou bankovní aplikací.

Tedy to jsem si myslela až donedávna, než jsem se setkala s docela jinou realitou. Zavolala mi jedna známá, která je delší dobu nemocná a požádala mě, zda bych jí nedonesla složenku na poštu. Obávala se, že ji nestihne zaplatit do termínu. Zaplatit složenku na poště samozřejmě nebyl problém. Stavila jsem se u ní hned odpoledne a chvíli jsem se zdržela, protože mi uvařila kávu a evidentně si chtěla trochu popovídat. Nakonec došlo i na tu složenku. Už si stihla vybrat peníze z bankomatu, který má nedaleko svého bytu, ale na poštu nedorazila. Tu „její“ poštu ve vedlejší ulici zrušili a na poštu do centra města to má daleko. Všimla jsem si, že má na stole položený chytrý mobil, a tak jsem se opatrně zeptala, proč nepoužívá mobilní aplikaci své banky. To by prý ona nikdy nezvládla. Sice už zaslechla, že se na to používá nějaký George, ale o finance se v rodině dřív staral výhradně manžel.

V této chvíli nemělo smysl ji nějak přemlouvat. Nabídla jsem jí, že za ní tady na místě složenku zaplatím ze svého účtu a ona mi dá připravené peníze. Ovšem jen za předpokladu, že bude pečlivě sledovat, co všechno v bankovní aplikaci na mobilu dělám. Podařilo se nám celou záležitost vyřídit za pár minut. A ještě jsme ušetřily nemalý poplatek za složenku. Pak na chvíli nastalo trapné ticho. Odhaduji, že se moje známá v duchu trochu styděla. Nechtěla jsem tlačit na pilu, ale doporučila jsem jí, aby o používání mobilní bankovní aplikace alespoň přemýšlela.

Od té doby jsem něco podobného zažila ještě několikrát. Nejvíc mě ale dojala moje sestra. Chytrý telefon má a vím, že ho docela dobře ovládá, ale mou pomoc s instalací mobilního bankovnictví už několikrát rezolutně odmítla. I jejím hlavním argumentem bylo, že něco takového nepotřebuje. A navíc by to ani nezvládla. Když jsem k ní však naposledy dorazila na návštěvu, byla velmi rozrušená. Dopoledne u ní byl elektrikář, který připravoval nové elektrické připojení pro rychlovarnou desku. Všechno prý bylo OK až do chvíle, kdy skončil práci a začal něco ťukat na mobilu. Pak se jí zeptal, na jakou mailovou adresu jí má poslat fakturu za práci. Byl to prostě člověk z jiné generace! Fakturu včetně QR kódu pro snadné zaplacení naťukal na svém mobilu a vůbec ho nenapadlo, že by mohl existovat někdo, kdo bude mít problém s bezhotovostní platbou jeho faktury. Situace se samozřejmě vyřešila platbou v hotovosti, jen moje sestra měla nějakou tu chvíli pochroumané sebevědomí.

Možná, že i vy jste se někdy ocitli v podobné situaci. A třeba vás v tu chvíli napadlo, že byste si přece mohli to mobilní bankovnictví na svůj mobil nainstalovat a vyzkoušet. Pokud o zatím jen přemýšlíte, třeba vám pomohou následující informace.

Základní myšlenkou mobilního bankovnictví je možnost obsluhovat účet v bance prostřednictvím mobilního telefonu. Mobilní bankovnictví se u nás poprvé objevilo v roce 2011. První bankou, která mobilní bankovnictví pro chytré telefony začala nabízet, byla Fio banka. Stalo se tak v květnu 2011, kdy banka zprovoznila mobilní bankovnictví pro telefony značky Apple (iPhone), zařízení s Androidem přišla na řadu v srpnu téhož roku. Dnes prakticky všechny tuzemské banky nabízejí nějakou bankovní aplikaci. Aplikace jednotlivých bank se liší vzhledem, uspořádáním, druhem a množstvím funkcí, přehledností a možná i spolehlivostí. Ale podstata jejich základních funkcí je stejná.

Jaké jsou základní funkce mobilního bankovnictví?
- sledování zůstatku na účtu (Už konečně přistál na účtu můj důchod?)
- zadávání plateb (Dnes už musím zaplatit tu dovolenou!)
- potvrzování plateb na internetu (Tenhle e-shop vyžaduje platbu hned při objednání!)
- vyhledávání provedených plateb (Vždyť jsem tu platbu odeslala už koncem minulého měsíce!)
- sledování příjmů a výdajů (Tento měsíc jsem toho moc nenašetřila!)
- trvalé (opakované) platby (Musím zvýšit ten poplatek za televizi!)
- správa platebních karet (Na chvíli si musím změnit limit na kartě!)


Co dělat, pokud se rozhodnete pro používání konkrétní mobilní aplikace?
- přečíst si něco o této aplikaci na webových stránkách příslušné banky
- zjistit, zda váš chytrý telefon odpovídá požadavkům mobilní aplikace
- připravit si přístupové údaje ke svému účtu
- provést instalaci mobilní aplikace

Zdá se vám to příliš složité? Prakticky všechny banky nabízejí pomoc s instalací své mobilní aplikace při návštěvě pobočky. Při instalaci svého prvního mobilního bankovnictví jsem tuto návštěvu v bance absolvovala a byla jsem s jejím průběhem velmi spokojená. Mobilní bankovnictví jsem měla nainstalované, byla jsem poučena o možnostech přístupu do aplikace a navíc jsem dostala spoustu zajímavých a praktických informací.

Osobně jsem si v průběhu několika let vyzkoušela mobilní bankovní aplikace následujících pěti finančních ústavů: Air Bank, ČSOB, ČS, Fio banka a Raiffeisenbank. Mezi seniory bývá z historických důvodů preferována Česká spořitelna, která nabízí mobilní aplikaci s názvem George. Proto jsem pro lepší představu připravila pár konkrétních ukázek právě z této aplikace.

 

Přihlášení do bankovní aplikace České spořitelny George
Po kliknutí na ikonu George se objeví obrazovka, na které je třeba zadat příslušný šestimístný PIN. U dalších aplikací je to podobné, zadávají se různě dlouhé PINy nebo je vstup do aplikace umožněn na otisk prstu.

george1.png

Přehled účtů
Po vstupu do aplikace Gorge se zobrazí přehled vašich účtů u ČS včetně aktuálního zůstatku. Kliknutím na jeden z účtů se dostanete k dalším informacím o účtu.

 george-prehled-uctu.png

Seznam transakcí na účtu
V detailu vybraného účtu se vám zobrazí seznam uskutečněných transakcí, které jsou setříděné dle data. Pokud nehledáte nic konkrétního, tak je dobré občas ty nejnovější transakce zkontrolovat, zda odpovídají realitě. Osobně jsem tady nikdy žádný problém neobjevila, jen se vždycky divím, kde všude a kolik jsem utrácela. Kliknutím na konkrétní transakci se zobrazí podrobnější informace k transakci (detail transakce).

george-prehled-transakci.png

Detail transakce
Zahrnuje informace o provedené transakci. Ty si můžete ručně doplnit o informativní text (např. oprava studně na chatě) a dokonce si můžete k transakci dotáhnout i přílohu (v tomto případě by to mohla být faktura vystavená elektrikářem za opravu el. instalace pro čerpadlo ve studni). Zaleží na vás, zda budete tuto možnost využívat.

detail-transakce.png

Nová platba
Požadavek na novou platbu můžeme zadat buď ručně (číslo účtu, částka, symboly, termín platby) nebo můžeme použít další způsoby jako platbu na telefonní číslo, naskenování čísla účtu, složenky či QR kódu nebo použít některou z dříve uložených šablon. Další způsoby jsou proti ručnímu zadání rychlejší a částečně snižují riziko případných chyb při zadávání údajů. Osobně preferuji zadávání nových plateb naskenováním QR kódu. Všechny pořízené údaje k požadované platbě je dobré vždy zkontrolovat a pak teprve potvrdit provedení platby.

george-zadani-platby.png

Vyhledání provedené transakce
Chceme-li rychle vyhledat konkrétní transakci, můžeme dlouze listovat v seznamu provedených transakcí nebo použít funkci vyhledávání + zadání kritérií pro vyhledávání.

george-vyhled-tranakci.png

Zadání trvalé platby
Jde o platbu, kterou chceme provádět opakovaně – například k 28. dni každého kalendářní měsíce. Opět musíme zadat některým ze způsobů všechny potřebné údaje pro trvalou platbu (číslo účtu, částku, symboly apod.) + navíc den v měsíci, kdy má být tato platba prováděna. Trvalá platba se pak provádí automaticky každý měsíc k příslušnému dni, dokud není zadání změněno nebo zrušeno.

 

george-trv-platby1.png

george-trv-platby2.png

george-prehled-zadanych-trvalych.png

Přehled platebních karet
V aplikaci George je také k dispozici přehled platných platebních karet. Po kliknutí na konkrétní kartu si na ní můžete měnit limity, PIN či můžete kartu zablokovat/odblokovat. Zároveň je zde k dispozici možnost si přidat kartu do (elektronické) peněženky nebo si vytvořit virtuální kartu.

 george-sprava-karet.png

Odhlášení z George
Lze provést přes ikonu panáčka v pravém horním rohu. Pokud se sami neodhlásíte, aplikace po krátké době nečinnosti provede odhlášení sama.

A to je vše podstatné. Není to žádná věda. Pokud jste dočetli až sem, předpokládám, že už víte, proč se George nemusíte bát!

Na závěr bych chtěla zdůraznit jednu samozřejmou věc. Na svůj mobilní telefon by si každý měl dávat pozor. Neměl by ho povalovat nikde bez dozoru, a ani nechávat v zavřeném autě. Mobil by být dostatečně zabezpečený proti odcizení či zneužití. Ale to už je jiná kapitola.