V Česku by se mělo do roku 2030 postavit 4500 bytů s dostupným nájemným
13. 9. 2025Cituji z webu vašeho ministerstva: „Chceme, aby bylo bydlení v Česku dostupné i pro ty, kteří nedosáhnou na hypotéku. Chceme, aby děti nebo senioři nemuseli žít na ubytovnách. Pomůžeme obcím k dostupným bytům, poradíme jim s financováním....“ Co tedy konkrétně vaše ministerstvo udělalo pro to, aby lidé měli kde bydlet?
Ministerstvo pro místní rozvoj je jediným rezortem, který má jakousi prodlouženou ruku do regionů. A jednou z jeho agend je právě politika bydlení. A našim úkolem je připravit podmínky pro to, aby právě v regionech se stavěly nové byty, aby lidé měli možnost pořídit si dostupné bydlení. My máme v rámci své struktury Státní fond podpory investic, který vytvořil program dostupného nájemního bydlení. Ten umožňuje městským a obecním samosprávám, ale i soukromým investorům využít mix dotace, nízkoúročeného dlouhodobého úvěru a minimální míry - je to konkrétně deset procent - spolufinancování žadatele stavět bytové projekty.
Umí si obce o evropské dotace na výstavbu dostupného bydlení požádat?
Součástí tohoto programu bylo zřízení konzultačních regionálních center, která poskytují velmi podrobnou metodickou pomoc všem subjektům, které bytové projekty plánují - od samotné přípravy projektů, přes projektovou dokumentaci a samozřejmě pomoc s celou agendou podání a zpracování žádosti tak, aby se ten starosta či ta městská samospráva nebála projekt realizovat. A v tom jsme se za ty poslední čtyři roky posunuli, protože městské samosprávy předtím takovou podporu neměly a i proto se do projektů výstavby nových bytů nepouštěly.
Státní fond podpory investic vyčlenil na nové projekty sedm miliard korun a ty jsou již vyčerpány, co bude dál?
Ano, ten program na dostupné nájemní bydlení, kde bylo alokováno sedm miliard korun se ukázal jako velmi atraktivní, dnes už víme, že jsou tam podány projekty za 20 miliard korun. Abychom všechny tyto projekty stihli vyhodnotit a schválit, tak jsme nyní dočasně příjem nových žádostí pozastavili s tím, že jsme na vládě dohodli jeho pokračování, tedy zajištění dalších zdrojů. Ten program je notifikován u Evropské unie až do roku 2030 a my bychom rádi, abychom se z té naší původní ambice, která mířila na zhruba 4500 nových bytů, dostali na nějakých 15 000 bytů. Důležité je, že jde právě o to dostupné bydlení, na které je možno použít veřejné prostředky.
Můžete to ještě blíže vysvětlit, co je to vlastně to dostupné bydlení, pro koho je určeno?
Jsou to bytové projekty s byty, kde je nájem nižší než tržní, a to minimálně dvacet let, a zároveň starostové si mohou určit, jakým cílovým skupinám je chtějí poskytnout - ať jsou to mladí lidé nebo naopak senioři nebo třeba preferované profese, které v tom daném místě potřebují, tedy učitelé, zdravotníci, sociální pracovníci, a tím pádem vlastně zlepšujeme dostupnost bydlení nejen ve velkých městech, ale zejména v těch menších městech, které mají kolem padesáti tisíc obyvatel. A to je hrozně důležité i proto, že dokážeme uspokojovat poptávku v těch městech, kde byla dosud poptávka výrazně větší, než byla nabídka.
Dá se říct, ve kterých regionech těch projektů s dostupným bydlením vzniká nejvíce?
Nejvíce podaných žádostí mají města v Moravskoslezském kraji a Jihomoravském kraji, ale máme žádosti plošně z celé republiky.
Když to shrnu, vznikne patnáct tisíc bytů s dostupným nájemným. Podle analýz realutních odborníků ale chybí v Česku zhruba půl milionu bytových jednotek...
Samozřejmě, kromě tohoto dostupného bydlení vznikají tisíce bytů s tržním nájmem plus další tisíce vlastnických bytů staví soukromí developeři. Každý rok se v České republice postaví zhruba 40 tisíc nových bytových jednotek. My se snažíme o to, aby poměr mezi nájemním a vlastnickým bydlením se zlepšil tak, aby nájemní bydlení tvořilo alespoň deset procent. Společnost pořád jaksi vnímá nájemní bydlení jako jakési druhořadé oproti vlastnickému bydlení. Z hlediska ekonomického a z hlediska flexibility na trhu práce je mnohdy nájemní bydlení výhodnější, což ostatně vidíme na příkladu bytové politiky ve vyspělých zemích, kde je nájemní bydlení ve městech dominantní.
Jak to vypadá s družstevním bydlením, lze také očekávat nějaký pozitivní vývoj?
Ano, družstení bydlení bylo oproti vlastnickému bydlení a ve vztahu k hypotékám znevýhodněno tím, že se nedaly odečítat úroky z daňového základu, což od 1. ledna 2026 bude možné a já věřím, že to bude pozitivní motivace pro družstva. Zároveň vnímáme, že v rámci legislativních úprav daleko více obcí uvažuje zakládání družstev a pak i jejich pomoc ve vztahu ke splácení podílů těch jednotlivých zájemců může být mnohem snažší, než když tam ta obec nefiguruje. A v přípravě pro schválení formou zákona jsou pak ještě bytové společnosti s omezeným ziskem, které budou moci zakládat jak samosprávy, tak jiné právnické osoby s tím, že budou zakládany pro účel bytové výstavby, a to s minimální mírou zisku na krytí jejich provozních nákladů a veškeré další získané prostředky by musely být reinvestovány do další bytové výstavby. Toto je i trend řady evropských zemí.
Než přejdeme k dalšímu tématu, ještě se chci zeptat na zákon o podpoře bydlení, který bude platit od ledna příštího roku a který má výrazně pomoci lidem v bytové nouzi...
Ano, to je velmi důležitý zákon, který se letos podařilo schválit a který cílí na zhruba 160 tisíc lidí, jež se dnes nachází v tzv. bytové nouzi a další statisíce, které jsou bytovou nouzí ohroženi.
Možná, než se dostanete k tomu, co je smyslem tohoto zákona, pojďme si říct, co je to ta bytová nouze...
Ten zákon definuje 115 tisíc kontaktních míst po celé republice, kde mohou lidé řešit svou bytovou nouzi