
Pasta Oner vystavuje do konce roku v Obecním domě v Praze
19. 10. 2025Pasta Oner, skutečným jménem Zdeněk Řanda (narozen 28. prosince 1979 v Trenčíně) je malíř, sochař a grafik, jehož cesta začala u pouličního graffiti v roce 1993. Vystudovat Střední grafickou školu v Praze. V roce 2003 absolvoval svou první výstavu sítotiskových obrazů inspirovaných streetartem. Od té doby již v podstatě nepřetržitě vystavuje v galeriích. Kolem roku 2000 svůj záběr přirozeně rozšířil o streetart. Často reprezentuje Česko na oficiálních kulturních a společenských akcích v zahraničí. Např. výraznou intervencí byla jeho realizace Candy Shop v českém pavilonu na šanghajském EXPO 2010, v létě 2012 byl v průběhu olympijských her pozván Českým centrem v Londýně v rámci akce „Czech Open 2012“ k realizaci muralu a zapojení se do komunitního projektu s místními občany a umělci a v témže roce si jej přizvala česká ambasáda a Museum Nacional Honestino Guimarães ve městě Brasília k participaci na výstavě současného brazilského umění MAB – Dialogos da resistencia. Na návrh Pasty Onera byla v roce 2013 po boku prvorepublikových děl realizována barevná skleněná vitráž u Zrcadlového sálu v pražském Paláci Lucerna. Roku 2014 byl Českým centrem v Moskvě přizván k vytvoření velkoformátového muralu „Nothing worth having comes easy“ a pomalování tramvajového vagonu v ruském Magnitogorsku.
Jedno z jeho nejznámějších a nejkrásnějších děl street artu, Rozhodněte se být šťastní, se nacházelo na fasádě domu v ulici Verdunská ústící na Vítězné náměstí v Praze 6. Dílo, popová reinterpretace Michelangelova Posledního soudu, bylo vytvořeno v roce 2012 za pouhých 5 dní pro streetartový festival „Stuck in the city“ a ve stejném roce vyhodnoceno jako nejlepší nástěnná malba v České republice. To je ale již minulost, protože ho definitivně zakryla výstavba domu Victoria Palace dle návrhu Jakuba Ciglera, první nové budovy na Vítězném náměstí po 87 letech otevřené na konci července 2024. Průběh výstavby a zakrytí muralu dokumentují obrázky.
Podobně dopadlo též dílo Last Day in Paradise vytvořené ve 2. polovině roku 2015 na sádrokartonové desce, zakrývající tehdy stavbu bezbariérového vstupu do stanice metra B Anděl, či prostorový objekt Riot umístěný na Pankráci vedle obchodního centra Arkády (snímek je z listopadu 2022).
S Pastou Onerem vyšel na i60 v srpnu 2021 rozhovor, který s ním udělala Lidmila Nejedlá při příležitosti výstavy jeho obrazů v galerii Ludvíka Kuby v Poděbradech (viz www.i60.cz/clanek/detail/28722/pasta-oner-jsem-staromilec-chtel-bych-znat-to-co-bylo-pred-vice-jak-sto-lety). Nejnovější rozhovor s ním udělala v prosince 2024 reportérka Českého rozhlasu Vltava v jeho ateliéru v areálu Pragovka Art Distrikt ve Vysočanech (viz https://vltava.rozhlas.cz/pracovna-v-atelieru-multimedialniho-umelce-pasty-onera-9364392). Dozvídáme se, že stěžejní je pro něho malba, ve které vychází, komentuje a ironizuje současnou pop-kulturní společnost, inspiruje se hlavně v reklamě od 30. do 80. let minulého století a zajímá ho konzumní společnost, bohatství, spotřební krása, luxusní značky a další témata s tím spojená. Též spolupracuje s fotbalovým klubem Slavia Praha, pro který navrhl tři sady nových dresů pro sezónu 2025/26.
Za sebou má celou řadu samostatných i kolektivních výstav – já osobně jsem viděl v Hauch Gallery v Karlíně v polovině roku 2024 jeho výstavu Holy Grail (lze se na ni podívat na odkazu www.pastaoner.cz/holy-grail) či jeho společnou výstavu s plakáty a díly Alfonse Muchy v Muzeu Kampa probíhající od června do října 2020 pod názvem Elusive Fusion (Obtížně uchopitelné spojení). Ukázky z této výstavy jsou na odkazu www.pastaoner.cz/Kampa.
A zřejmě právě prostory Obecního domu, které navrhoval mimo jiné i Alfons Mucha, ho utvrdily uspořádat výstavu zde, v sálech ve 2. patře zvláště, když ho před lety s tímto nápadem oslovil ředitel Obecního domu. Vstupenka na výstavu se kupuje pouze v historické pokladně Obecního domu, která je otevřena denně od 10 do 19 hodin. Plné vstupné činí 190 Kč, snížené (vč. senioři 65+) 90 Kč, rodinné (až 2 dospělí a až 3 děti do 15 let) 390 Kč. Doporučuji nejít na výstavu po schodech, ale svést se obsluhovaným historickým výtahem!
Výstava Ermitage je dosud nejrozsáhlejší prezentací Pasty Onera. Výstavní poutač ale moc nápaditý není. Před samotným vstupem do interiéru výstavních prostor je na stěně obrovský nápis PASTA ONER ERMITAGE (viz úvodní obrázek k článku). Vkročíme-li do výstavních prostor, ohromí nás instalace House of Cards, pyramida složená z obřích hracích karet, údajně inspirovaná filmem, resp. stejnojmenným anglickým politickým seriálem, v němž hraje slavný herec Kevin Spacey. Další dva obrázky ukazují výstavní prostory vpravo a vlevo.
Uprostřed výstavního sálu vpravo jsou umístěny dvě prostorové instalace: bankéř zavalený balíkem stodolarových bankovek a House of Steel, barikáda z popelnic. Za touto instalací jsou na stěně obrazy záměrně destruované legendy automobilového designu Lamborghini.
Nešvar zamilovaných párů zatěžovat památky a mosty visacími zámky, kdy klíček zahodí a tím zpečetí svoji zamilovanost, byla zjevně inspirací pro dílo Fuck v tomto sále a Love v levém sále. Také je zde menší instalace karet House of Cards, tentokrát z kovu.
Několik olejomaleb na plátně umělec věnuje kultovnímu filmu Pulp Fiction od Quentina Tarantina: Vincent Vega (hraje ho John Travolta) and Jules Winnfield (hraje ho Samuel L. Jackson) - jejich dialogy i styl ovlivnily popkulturu po celém světě, You Feel Better, kde fiktivní postavu Winstona Wolfe hraje Harvey Keitel s jeho slavnou hláškou „I solve problems“ a I Want That Trophy, kde fiktivní postavu profesionálního boxera Butche Coolidge hraje Bruce Willis.
Další vystavená díla v pravém sálu jsou uvedena za článkem.
V levém sále vynikají díla T.G.M. a V.H. (Tomáš Garrigue Masaryk a Václav Havel, akryl na plátně), Material Girl, dílo inspirované písní americké zpěvačky Madonny z roku 1984 z alba Like a Virgin, kde v legendárním videoklipu Madonna zpívá oblečená jako Marilyn Monroe a paroduje scénu z filmu Pánové mají radši blondýnky, a olejomalby zarámované v masivních zlacených rámech za účelem evokování barokní podobizny imperátorů; Vito Corleone, fiktivní postava a jedna z nejznámějších ikon filmové historie z románu Kmotr, a Pablo Escobar, kokainový král, který založil a vedl Medellínský kartel.
Další vystavená díla v levém sále jsou opět uvedena za článkem.
Ještě bych chtěl upozornit na jednu zajímavou techniku používanou Pastou Onerem – leptaný polystyren. Takto jsou provedeny např. vzácná známka Modrý Mauricius, Faraon a další.
Výstava je skutečně ojedinělá a na mne udělala velký dojem. Jediné, co bych vytkl, je málo přehledné označení vystavených děl. Návštěvník, pokud chce dílům a jejich vtipu důkladně porozumět, musí tak učinit až dodatečně v klidu domova. Rovněž mne udivilo, že prakticky všechna vystavená díla vznikla v roce 2025. To je tedy extra produktivita umělce!
A pokud by snad někomu zážitek z této výstavy nestačil, upozorňuji, že zároveň v Obecním domě probíhá až do ledna 2026 výstava modelů od Blanky Matragi Timeless (viz www.obecnidum.cz/vystavy/blanka-matragi-timeless/).
Další využité zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pasta_Oner
www.obecnidum.cz/vystavy/pasta-oner-ermitage/
www.novinky.cz/clanek/kultura-pasta-oner-ohlodal-postmoderni-symboly-na-holou-kost-40540308