Nechceme, aby senioři skončili v digitální propasti, říká ředitelka Nadace Vodafone Zuzana Holá
Ředitelka Nadace Vodafone Zuzana Holá. FOTO: Vodafone

Nechceme, aby senioři skončili v digitální propasti, říká ředitelka Nadace Vodafone Zuzana Holá

7. 11. 2025

Společnost Vodafone už řadu let podporuje projekty, které pomáhají seniorům využívat moderní technologie. Podle ředitelky Nadace Vodafone Zuzany Holé digitální dovednosti starším lidem výrazně zlepšují život - od kontaktu s rodinou přes vyřizování věcí online až po aktivní trávení volného času.

Nadace Vodafone za téměř dvacet let fungování podpořila zhruba 500 projektů, na které věnovala 250 milionů korun. Na jaké oblasti se vaše nadace zaměřuje především?
Celou dobu podporujeme provoz a vývoj digitálních technologií, které pomáhají zlepšovat životy. Několik let se navíc zaměřujeme se na digitální vzdělávání seniorů prostřednictvím programu Digitální odysea, to znamená, že učíme dříve narozené ovládat telefony, tablety, užitečné aplikace a pohybovat se bezpečně v online prostředí. Kromě toho ale pořád podporujeme nebo provozujeme aplikace, které pomáhají lidem v krizových situacích – například aplikaci Záchranka, která společně s voláním na linku 155, odesílá i přesnou polohu záchranářům, Echo, díky které můžete Policii pomoct s hledáním osob v ohrožení, nebo Bright Sky, což je aplikace na pomoc obětem domácího násilí. Všechny nadační aktivity spojuje snaha, aby užitečné technologie byly dostupné pro každého.

Já bych se zastavil u projektů, které se týkají seniorů. Předpokládám, že tím hlavním projektem je vzdělávací platforma Digitální odysea. Můžete ji blíže představit?
Je to komplexní vzdělávací program, který pomáhá lidem 65+ orientovat se v digitálním světě. Společně s partnerskými organizacemi napříč republikou organizujeme prezenční kurzy, buď společně s Moudrou sovičkou v různých městech a obcích, a nebo díky proškoleným knihovníkům v dnes už 70 knihovnách. V Praze spolupracujeme třeba i s Elpidou. Kurzy vedou vyškolení lektoři, kteří se věnují malým skupinám, aby byl dostatek prostoru na otázky. Další „nohou“ je stejnojmenný web, který nabízí desítky krátkých lekcí krok za krokem v celkem 11 kurzech – od základů práce s chytrým telefonem až po pokročilejší témata, jako je nakupování na internetu nebo elektronická komunikace s úřady. A třetí oblastí je individuální podpora. Lidé mohou využít bezplatnou infolinku 800 220 044, spolupracujeme s organizací Mezi námi, která propojuje studenstvo a starší lidi, a pomáháme rozvíjet i Moudrou síť, kde mladí lidé pomáhají seniorům a seniorkám individuálně s potížemi s telefonem nebo internetem.

Co všechno se mohou lidé prostřednictvím kurzů naučit?
Cílem je, aby se i lidi nad šedesát, sedmdesát i osmdesát cítili jistě při používání chytrého telefonu, internetu a online služeb. Začínáme od úplných základů: jak zapnout a nastavit smartphone, nastavit Wi-Fi, používat fotoaparát, video. Postupně přidáváme internet a e-mail, aplikace pro komunikaci, online nákupy, bankovnictví, komunikaci s úřady a hlavně kyberbezpečnost – jak poznat podvodné zprávy, jak chránit svá data. Učíme i jak stáhnout a používat užitečné aplikace, např. mapy nebo třeba Záchranku. Na webu jsou velmi oblíbené i kurzy „Co věřit médiím“ a „Jak bezpečně používat sociální sítě“. A nedávno jsme přidali i kurz zaměřený na umělou inteligenci.

Může se do kurzů přihlásit kdokoli? Jak?
Ano, kurzy jsou zdarma pro všechny ve věku 65+. Stačí navštívit web odysea.nadacevodafone.cz, vybrat si v seznamu nejbližších prezenčních kurzů napříč republikou nebo nejbližší knihovnu, kde kurzy probíhají. A nebo se rovnou vrhnout do jedné z 11 interaktivních lekcí. Pomoci umí i naše bezplatná infolinka 800 220 044.

Máte nějaká čísla, kolik seniorů již Digitální odyseou prošlo?
Od startu programu prošlo kurzy k osmdesáti tisícům lidí. Jen loni to bylo skoro 20 tisíc lidí, kteří absolvovali buď prezenční, nebo online kurz. A když k tomu přičtete, že díky tomu má jednodušší, nebo zajímavější život vždycky i někdo další v jejich blízkosti, tak to celé stojí za to.  

 

 

Nejen vaše Nadace podporuje seniory, ale i mateřská společnost Vodafone cílí na lidi ve věku 65+, což vidíme například prostřednictvím reklamních spotů, v nichž vystupují senioři. Proč je pro vás důležité podporovat lidi ve vyšším věku?
Protože technologie mají být pro všechny. A protože my přispíváme k čím dál větší digitalizaci společnosti i našich životů, musíme se starat i o to, abychom určitým skupinám lidí nezpůsobili, že se ocitnou mimo společnost (odborně se tomu říká digitální vyloučení nebo digitální propast). A jednou z těchto ohrožených skupin jsou i lidi v důchodovém věku. Přitom jim digitální dovednosti mohou výrazně zlepšit život i jim – od kontaktu s rodinou přes bezpečné vyřizování věcí online až po aktivní trávení volného času. Vodafone má spojovat generace a pomáhat lidem zůstat aktivní a nezávislí.

Jak vnímáte to, že jsou starší lidé často diskriminováni, zejména na pracovním trhu, kdy už i lidé ve věku 50-60 let těžko shánějí pracovní uplatnění…
No, slýcháme pořád, že jako populace stárneme, že mladých pracujících je méně a proto i odsouváme odchody do důchodu. Na druhou stranu je pravda, že už po padesátce není úplně jednoduché dobrou práci najít. Je třeba ještě hodně osvěty ve firmách. Ale zrovna ve Vodafonu bych řekla, že to jde dobře. Podporujeme vzdělávání, mezigenerační spolupráci a otevřenou firemní kulturu. Máme i speciální program pro lidi před důchodem – zkrácené úvazky na všech pozicích, půl roku před důchodem 80% úvazek za plnou mzdu, odměnu při odchodu, zkrátka aby každý dokázal skloubit práci i svůj osobní život podle potřeby.

Vaše nadace je spoluzakladatelem Charty proti domácímu násilí. Předpokládám, že domácí násilí je asi závažným problémem české společnosti…
Čísla jsou neúprosná. S domácím násilím se za svůj život setká každá třetí žena, každý desátý muž, není rozdíl ve vzdělání, věku, sociálním postavení. Díky Bright Sky jsme vybudovali kolem systém spolupracujících organizací a zároveň na sebe napojili další firmy, které se inspirují a zavádějí osvětu a hlavně i systémovou podporu obětí jako zaměstnavatel. Proto jsme spolu s dalšími partnery založili Chartu proti domácímu násilí, aby firmy měly jasné postupy, jak zaměstnancům a zaměstnankyním v téhle extrémně složité situaci pomoct. A samozřejmě, domácí násilí se nevyhýbá ani seniorům.

Co vlastně Charta dělá, jak pomáhá?
Charta dneska sdružuje 59 firem a institucí, které zaměstnávají víc než 170 tisíc zaměstnanců a zaměstnankyň. Nabízí firmám návody a nástroje – od interních směrnic přes školení až po možnost poskytnout obětem placené volno. Vytváříme také komunitu signatářů, sdílíme zkušenosti a rozvíjíme vzdělávací programy. Cílem je, aby pomoc byla dostupná tam, kde ji lidé nejvíce potřebují. A práce je často jedním z mála bezpečných míst.

Který z projektů, které vaše Nadace podpořila, je vám osobně nejbližší?
To je trochu Sofiina volba, protože všechny projekty mají hmatatelný dopad a reálně zlepšují životy lidí. Často říkám, že jestli mít v mobilu jednu aplikaci, tak Záchranku. Protože nikdy nevíte, kdy vám nebo někomu ve vaší blízkosti pomůže zachránit život. Jako máma i dcera stárnoucích rodičů si extrémně cením spolupráce s Policií mimo jiné právě na aplikaci Echo, díky které se může veřejnost zapojit do pátrání po pohřešovaných dětech a nově i seniorech. Srdcovkou je ale Bright Sky a všechny aktivity v boji proti domácímu násilí a podpora jeho obětí. Protože když slyšíte ty příběhy, tak vás někdy až mrazí. A Bright Sky nabízí pomoc na cestě z násilí ven. Ale abychom to zakončili pozitivně, dost mě baví pozorovat moje dcery, jak učí moje téměř osmdesátileté rodiče s chytrým mobilem nebo na notebooku objevovat nové věci – aplikace na kdeco, hry, Podcasty, proč jim nejde Netflix. Bez Digitální odysey bych si možná neuvědomovala, jak důležité to pro nás všechny v rodině je.  

 

 

 

 

Autor: Jan Raška