Štěchovický most
je technický unikát

Štěchovický most
je technický unikát

20. 5. 2014

Železobetonový most, který přesně před třičtvrtěstoletím - 20. května 1939 - v místech někdejšího přívozu přes Vltavu spojil Štěchovice s protějším Brunšovem, patřil v té době k technickým unikátům. Elegantní stavbu s dutými oblouky a zavěšenou mostovkou začala zkušená stavební firma podnikatele Karla Kindla stavět v srpnu 1937 - a hotovo bylo za necelé dva roky. Slavnostní okamžik poněkud ale kazilo to, že v té době už Čechám a Moravě vládli třetím měsícem němečtí okupanti.

Autorem konstrukce, jež dodnes udivuje ladností 114 metrů dlouhého oblouku, byl architekt Miloslav Klement (1886-1969). Také on patřil v oboru mezi uznávané kapacity, na kontě měl například první československý železobetonový most v Týnci nad Sázavou nebo obdobnou stavbu přes Orlici v Hradci Králové. Kromě mostů, kterým se věnoval jako zaměstnanec ministerstva veřejných prací, působil Klement i na Pražském hradě, koncem 20. let dal mimo jiné podobu zakrytí tamních archeologických nálezů.

Navrhl také prezidentskou koupelnu a podílel se na řadě dalších úprav Hradu, štěchovický most je ale nejspíš Klementovou nejznámější stavbou. Koncem druhé světové války přitom jen těsně unikl zničení, Němci se jej totiž chystali vyhodit do povětří, díry na nálože ale už nestihli vyplnit. Most přežil i ničivé povodně v roce 2002 a mistrovské dílo českého mostního stavitelství, které po válce dostalo jméno Dr. Edvarda Beneše (po únoru 1948 o něj přišlo, opět jej nese od roku 1990), tak stojí dodnes.

mosty
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.