Ach ta Costa Concordia,
psal se pátek třináctého...

Ach ta Costa Concordia,
psal se pátek třináctého...

28. 7. 2014

Luxusní výletní loď Costa Concordia byla výkvětem uznávaného italského loďařství. Sám parník ale za nehodu nemohl, potopilo jej naprosto nezodpovědné vedení lodní posádky. Při novodobé námořní katastrofě, která v evropských měřítcích nemá obdoby, zahynulo 32 lidí

Vrak plavidla po několika dnech přesunu od ostrova Giglio, kde před více než dvěma lety tragicky ztroskotalo, dorazil do přístavu v Janově, kde bude sešrotován. Tristní osud jedné z nejlepších lodí světa nikoli nepodobný Titaniku. Podívejte se, co mu předcházelo, a o co milovníci námořních strojů přišli:

* Loď provozovala italská společnost Costa Crociere (operující pod značkou Costa Cruises), dceřiná firma britsko-americké firmy Carnival Corporation, největšího rejdařství světa. Na vodu byla loď spuštěna v září 2005, na první plavbu vyplula v červenci 2006. Postavení lodi, která je 290 metrů dlouhá a 35 metrů široká, stálo asi 450 milionů eur (přes 11 miliard korun). 
* K ovládání a udržování lodi se třinácti palubami bylo zapotřebí 1068 členů posádky, kteří se starali o plovoucí město s až 3780 pasažéry. Obývali 1500 kajut, z nichž 505 mělo soukromý balkón a 70 luxusních apartmá. 

* O jejich stravování pečovalo pět restaurací, včetně exkluzivní Club Concordia, v níž byly stoly jen na rezervaci, a zaměřovala se na movitou klientelu. V době aperitivu či digestivu měl cestující na výběr ze třinácti tematických barů pojmenovaných příznačně Koňak a doutník nebo Káva a čokoláda. 

* Loď měla pět vířivých bazénků, tři plovárny – z toho dvě měly pohyblivou střechu, sportoviště a dráhu na běhání pod širým nebem. 

* Třešničkou na dortu byly lázně Samsara Spa, dvoupatrový areál o ploše 2100 metrů čtverečních, který umožňoval cestujícím absolvovat během plavby skutečnou léčebnou kůru. Na 50 kajut mělo do tohoto exkluzívního klubu přímý vstup. 

* Uvnitř měli cestující k dispozici sportovní sál, léčivé koupele, sály pro regeneraci, saunu, páru či solárium. Mohli navštívit divadlo, které zabíralo tři patra, kasino nebo diskotéku, kde se organizovaly tematické večírky. Na lodi byl i automobilový trenažér Grand Prix a obří obrazovka na promítání filmů u plovárny. 

* Loď o hrubé tonáži kolem 114 000 tun byla vybavena dvěma motory o síle odpovídající 21 megawattům, které jí umožňovaly maximální rychlost 23,2 uzlů (43 kilometrů za hodinu). Plula obvykle rychlostí 19,6 uzlů a nemusela přistát deset až 14 dní. 

* Její zkáza přišla v pátek příslovečného 13. ledna 2012, kdy ve 21:45 narazila asi 300 metrů od ostrova Giglio u pobřeží jižního Toskánska na útes. V boku nárazem vznikla asi 70 metrová trhlina, jíž záhy natekla do strojovny voda, která způsobila výpadek proudu. 

* Na palubě bylo 4229 osob, z toho 3216 turistů z šedesátky zemí – nejvíce (989) Italů a Němců (asi 570). Nehoda si vyžádala 32 obětí. Až koncem března se podařilo z vraku vyprostit posledních pět obětí, dvě těla se vůbec nenašla. 

* Vinu na ztroskotání zřejmě nese kapitán plavidla Francesco Schettino, jenž se odchýlil od kurzu a přiblížil loď k pevnině manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova. Ve městě Grosseto s ním nyní probíhá soudní proces. 

* Cestujícím z lodi bylo nabídnuto odškodnění každému 11 000 eur (asi 275 000 korun). Někteří se ale se společností Costa Crociere soudí.

Ach ta Costa Concordia, strašlivý osud této vskutku krásné lodi a nebohých pasažerů…

lodní katastrofy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.