Baťův Lockheed Electra
letí po opravě do Česka

Baťův Lockheed Electra
letí po opravě do Česka

24. 5. 2015

Historický letoun Lockheed Electra 10A Jana Antonína Bati se po nedávno dokončené rekonstrukci ve Spojených státech vrací do Česka. Svou cestu započal stroje v kanadském Torontu před čtyřmi dny a nyní letí Grónsku směr Evropa. Cílem je pražské letiště Točná, které jej před šesti lety koupilo do své sbírky. 

V březnu letadlo po kompletní rekonstrukci úspěšně absolvovalo první ověřovací let v USA. Do května pak čekalo na vhodné počasí pro přelet přes Atlantik. V grónské metropoli Nuuku na západě země se musela posádka zdržet o jeden den kvůli nepřízni počasí. 

„V pátek bylo tak špatné počasí tady v Grónsku, že jsme provedli údržbu na levém motoru. Zjistili jsme, proč z motoru unikal olej. Den volna nám také dal nějakou šanci se vyspat, odpočinout si a najíst se,“ komentovala na Facebooku posádka svou cestu. 

Let komplikují nízké mraky, kvůli nimž že se stroj v některých chvílích držel ve výšce pouhých 500 stop (150 metrů). Po dalším mezipřistání a natankování v jihogrónském Narsasuaqu namířila posádka na severovýchod, překonala tamní ledovec a bezpečně přistála v Kulusuku na východě země. Nyní ji čeká překonání delších úseků nad Atlantikem s mezipřistáními na Islandu a v Británii. Celkem má cesta trvat dva týdny. 

Letadlo bylo vyrobeno v roce 1937 a dodáno leteckému oddělení firmy Baťa jako náhrada za jiný letoun stejného typu poškozený při nouzovém přistání v Chicagu na cestě kolem světa. S letounem OK-CTB Jan Antonín Baťa cestu dokončil a začátkem května 1937 přistál ve Zlíně. 

Necelé dva roky letadlo sloužilo firmě Baťa jako cestovní stroj pro nejvyšší management a majitele. Jeho posádku tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie a vstoupili do RAF. Za války letadlo plnilo cvičné a transportní úkoly v Kanadě. Po válce vystřídalo několik soukromých majitelů než ho zakoupilo Letecké muzeum Točná. 

Electra 10A na konci třicátých let tvořila absolutní špičku v civilní letecké technice. Dva motory o výkonu 450 koní dávají letadlu cestovní rychlost 300 km/h a dolet 1200 km. Stejný typ letounu použila Amelia Earhartová pro svůj nedokončený let kolem světa. 

letadlo
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Alena Vávrová
Tak dnes jsem četla, že Electra 10A je již šťastně v Německu a přílet na Točnou se očekává zítra dopoledne. A co mne nejvíc potěšilo: "Electra 10A nebude na Točné jen statickým muzejním exponátem, ale bude v provozu a bude létat na leteckých dnech".
Soňa Prachfeldová
To bude mít sbírka cenný letoun
Alena Vávrová
Nadšeně sleduji přelet Atlantiku Electry 10A od první zachycené informace a přeji šťastný dolet na Točnou. Asi se tam za ní nepodíván, ale třeba budu mít štěsteí na nějakém leteckém dni, kde se předvede. Letkyně Amelia E. měla nyní také výročí.
Elena Valeriánová
Nejsem zrovna na techniku a letadla mám ráda hlavně když v nich sedím a letím na dovolenou. Ale článek je zajímavě a poutavě napsaný.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.