Kladívko v polích
ilustrační foto: pixabay.com

Kladívko v polích

24. 11. 2017

Náčelník železniční stanice Dobrotín Zdeněk Pazdera byl produktem normalizačního procesu. Byl to na slovo vzatý odborník. Nedal se opít rohlíkem. V civilu to však byl člověk sklepní, pravé Moravské Slovačisko. Za střízliva chlap na svém místě. Jakmile se ale napil, bedna ekrazitu. Stanice měla jeho zásluhou dobré jméno u představených. Jednotícím prvkem byl demižon vína a řešení ožehavých problémů s představenými v moravském sklípku. Ve službě byl akurátní. Jako správný vedoucí měl pochopitelně i svou tajnou službu. Někteří agenti byli známí, o nábor jiných se pokoušel. Jednou si předvolal výpravčího Fanouše Rendla a pravil: "Franc, ten vůl Polda si na tebe stěžoval!“ Očekával snad, že v rámci primitivní odvety on prozradí něco na toho "vola“ Poldu. Nebylo nic snadnějšího, nežli přímá konfrontace s Poldou. Ten o ničem nevěděl. Další přírůstek do Bonsaj klubu se nekonal.

Náčelník neměl Fanouše Rendla rád. Jednak nesnášel jeho časté průpovídky a také jeho poměr k železnici. Sloužil poctivě, ale nebyl to železniční fanatik. Jednou prohlásil: "Více se mi líbí hezká ženská, nežli sebekrásnější parní lokomotiva Mikádo!“ Ke sluchu představeného se také donesl Fanoušův výrok: "Jestli jsme v noci všechno odvezli, nic nerozbili a nikoho nepřejeli, byli jsme dobří. Klidně můžeme sloužit v podvlékačkách a s každou botou jiné barvy!“ No, a protože v té době byli železničáři Modrá armáda, zněla tato slova nepatřičně.

Fanouš měl ve službě rázovitého vedoucího posunu. Pupkatý chasník Luboš Malík byl aktivní "všuděbol“. Poletoval po place a neustále se rozčiloval. Na podřízené byl přísný a ti mu zase dělali naschvály. Luboš se také nejvíce ze všech vedoucích posunu naběhal  po place. Měl totiž v partě experty. Byla to taková štráfkumpanie.

Toho sychravého večera přijel z Maloměřic na noční směnu vozmistr Boháček, zvaný Koník. Vyřazoval správkové vozy často, stejně tak, jako když přísný rozhodčí udílí ve fotbale na běžícím páse červené karty.  Bylo o něm známo, že je velice akurátní. Každý takový vyřazený vůz se ale musel odstavit na správkovou kolej. Byla to práce navíc.

Venku je práce jako na kostele. Posunka brumlá, nárazníky třískají o sebe. Najednou do dopravní kanceláře vletí Luboš. Praští o zem přilbou a rukavicemi. Křičí: "Fano, ten vůl vyřadil už třetí správku. Já se na to můžu vyfláknout!“ Vydýchal se, odešel. Venku se opět posunuje.

Najednou se ozývá nový řev. Koníkovo skore se zvýšilo už na šest kusů! Přestávka. Zpocení posunovači odcházejí něco pojíst a uvařit si kávu. Po přestávce sedmá správka! Poslední hřebík do rakve.

Dveře se rozlétají. Mezi veřejemi stojí vozmistr Boháček. Je na pokraji zhroucení. Stojí nehnutě, brada se mu třese. Ve tváři má plačtivý výraz.

"Pane výpravčí, odmítám pracovat, ten magor mi vytrhl kladívko z ruky a zahodil je do polí!“

Fanouš nevěří svým uším. Pruďas a nervák vyřešil problém správkových vozů po svém!

Konec legrace. Je zhruba polovina šichty. Nákladní vlaky se musí sestavit a odjet. Chlapi odcházejí do útulku. Nastává zlověstné ticho. Bez vedoucího nelze posunovat a bez vozmistra, toho pána s kladívkem, nelze pokračovat v práci.

Venkovní výpravčí svolává oba soky za dřevěnou plentu. Za dveřmi poslouchají holky.

Probíhá smírčí řízení. Povedlo se. Za měsíční noci pak vychází do polí průvod pátračů. Hledají ztracenou Archu. Vozmistrovské kladívko, které letělo prostorem jako lehkoatletické náčiní, je po delším úsilí nalezeno. Do rána se už posunuje normálně.

Průšvih nezůstal utajen. Přijíždí vyšetřovací komise. Oba dva se vymlouvají jeden na druhého. Beze svědků je to jenom tvrzení proti tvrzení. Jisté je jenom jedno. Vozmistr Boháček, zvaný Koník, si do polí kladívko nezahodil sám. Bylo ale prokázáno, že vyřazení tolika vozů nebylo nutno a že tento akt mohl vypadat jako osobní msta.

V Brně Maloměřicích byl potrestán jeden člověk. Vozmistr. Ve stanici Dobrotín tento incident odnesli dva. Luboš Malík dostal za svůj komický výstup důtku a ztrátu prémií.

Nejvíce potrestán byl ale smírčí soudce Fanouš Rendl. Náčelník stanice ocenil jeho diplomatické schopnosti a nadále mu do směny přiděloval problémové zaměstnance! Jak se to říká o té dobrotě a žebrotě?

Můj příběh
Hodnocení:
(4.5 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
František MENDLÍK
Dráha má opravdu hezké uniformy pro průvodčí a výpravčí jsou elegantní. Ale na stavědlech se slouží v civilu. Takže ať tam slouží třeba v podvlékačkách, jenom když postaví správně vlakovou cestu.
František MENDLÍK
Honzíku máš zcela pravdu. Vždyť v padesátých letech byli za vzor dáváni sovětští strojvedoucí v parních lokomotivách. Hleděli z budky v parádních stejnokrojích se zlatými nárameníky. A Britští letci létali v uniformách.
Jan Krones
Perfektní výsledek a slušný vzhled se navzájem nevylučují.
František MENDLÍK
Honzíku já jsem měl vždy heslo Nejdůležitější je výsledek. A když už jsme o toho zevnějšku, my jsem ještě měli zlaté nárameníky. To byla větší paráda nežli dnes.A přesto mne to nedojímalo. Mám odpor k uniformám všeho druhu.
Jan Krones
Nemáš úplně pravdu s tím výpravčím v podvlékačkách. Šaty dělají člověka. Jako kravaťák jsem vždycky vyjednal lepší cenu a podmínky, než když jsem byl v oděvu do terénu. A když špinavé vagóny a nádraží, tak alespoň ten vyžehlený s plácačkou…
František MENDLÍK
Možná proto mají moje železničářské povídky hlavu a patu a vyznačují se dokonalou znalostí prostředí. jsou částečně autobiografické a pravdivé. neumím fabulovat. Takže na dráze bývá Fanouš Rendl v alternaci s Lojzou Bernátem.
František MENDLÍK
Lidmilo já jsem pracoval na dráze po celý život, to jest 43 let jako výpravčí vlaků. Dopisoval jsem do celostátního časopisu Železničář a otiskli mi 62 humoristických povídek.
Lidmila Nejedlá
Františku, lidé, kteří znají práci na dráze se musí bavit. Fanouš Rendl jsi asi ty, viď.
Libor Farský
Nebo taky "Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán"

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.