Historie jedné fotografie
Všechny fotografie: Marie Měchurová

Historie jedné fotografie

23. 4. 2024

Jistě si říkáte, co je na téhle fotografii zajímavého a historického. Nic. Je stará jen šest roků. V té době jsem studovala fotografii na U3V ve Zlíně, a moc se mi to studium líbilo.

Ráda třeba vzpomínám na den, kdy nás náš pan profesor poslal fotografovat do vyzdobeného festivalového města. Každý rok se totiž ve Zlíně koná Festival filmů pro děti a mládež. Měli jsme na pěti fotografiích zachytit tuto slavnostní atmosféru. Když si to proti mě vykračoval herec Jan Čenský, už jsem se viděla, jak budu mít tu nejkrásnější fotku. Poprosila jsem ho s úsměvem, jestli si ho můžu vyfotografovat. On rovněž s úsměvem souhlasil. Když jsem ho ale začala aranžovat ke starému historickému autu, úsměv na rtech se začal ztrácet. Nejhezčí fotku z festivalu měla spolužačka, která zachytila Měchurovou, jak manipuluje s panem Čenským.

Vraťme se ale k mojí titulní fotografii. Je to jedna z domácího úkolu - zátiší s knihou. Jsou na ní knihy z kolekce Český rok - Jaro, Léto, Podzim a Zima, kterou vydal Klub čtenářů, a od kterého jsme odebírali knihy do naší knihovny. Jaro je z roku 1978, Léto vyšlo o rok pozděj v roce 1979 a Podzim v roce 1980. Potom jsme asi začali šetřit, protože Zimu jsme si následující rok neobjednali. Za pár roků nás to hodně mrzelo, ale čtvrtou knihu, Zimu do série, už jsme nikde nesehnali, ani v antikvariátu. 

Na začátku každého dílu je napsáno Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádánkách. Autory, kteří tato lidová dílka sesbírali jsou Karel Plicka a František Volf. Krásnými kresbami je doplnil malíř Karel Svolínský. 

Naše děti měly tyto knihy hodně rády. Napřed jsme jim z nich četli my dva, později už slabikovaly samy. I naši vnuci si v nich rádi listují. Povídáme si s nimi o různých lidových zvycích v různých krajích Čech a Moravy, a v různých ročních obdobích.