Stále větší obliba omalovánek pro dospělé vedla globálně k nárůstu poptávky po kvalitních pastelkách a hlavní světoví producenti mají potíže s naplňováním skladů, napsal britský list The Independent.
Přední světový výrobce dřevěných pastelek, společnost Faber-Castell, uvedla, že zaznamenala dvojciferný nárůst prodeje uměleckých pastelek a ve své německé továrně musela posílit provoz.
"V současné době jsme v naší továrně v bavorském Steinu zavedli více směn, abychom uspokojili globální poptávku po uměleckých pastelkách spojenou s popularitou omalovánek pro dospělé," uvedla představitelka firmy Sandra Suppaová. Podle ní tento trend neslábne a "je pociťován globálně, od Jižní Ameriky po Asii".
V podobné situaci je i jeden z největších producentů pastelek českobudějovická společnost KOH-I-NOOR HARDTMUTH. I zde je poptávka výrazně vyšší než výrobní kapacita. Podle mluvčího společnosti Martina Doležala i Českou republiku zachvátila mánie "Antistresových omalovánek pro dospělé". KOH-I-NOOR proto začal kromě pastelek dodávat i tyto omalovánky. Podle Doležala je v USA navíc velký zájem o produkt Progresso, což jsou pastelky bez dřeva, kde je tuha na povrchu silně lakovaná. "Současná situace je provázena nedostatkem kvalifikovaných pracovníků," poznamenal Doležal.
Omalovánky navozující pohodu a relax se těší velké oblibě i v Česku. "Asi největší boom zaznamenaly zhruba před dvěma lety, kdy začaly vycházet. Dnes je na trhu několik desítek sešitů a publikací s různými motivy k vybarvení a zákazník si tak může vybrat motiv jemu blízký. Omalovánky se staly i oblíbeným dárkem pro blízké. Zájem o ně neopadá ani nyní," řekl ČTK Petr Šašek za síť knihkupectví Neoluxor. Prodeje jednotlivých titulů jsou podle něj desetitisícové a například původní české Antistresové omalovánky pro dospělé autorek Jolany Daňkové a Lenky Tréglové se staly bestsellerem a vévodily předním místům žebříčků prodejnosti.
Deník The New York Post nedávno informoval, že nedostatek pastelek panuje například v Brazílii, neboť i tam dospělí omalovánkám propadli. Potíže s uspokojením poptávky mají i další výrobci jako Staedtler nebo Stabilo, tvrdí The New Zealand Herald.
Lidé podle Suppaové rovněž požadují, aby pastelky měly více barev. "Nejsou teď spokojeni s 'pouhými' 36 barvami. Všimli jsme si, že lidé stále častěji preferují sadu se 72 kusy nebo dokonce 120 kusy," uvedla Suppaová. Navíc podle ní roste poptávka po těch nejkvalitnějších uměleckých tužkách.
Autorka knihy omalovánek Tajná zahrada s podtitulem "pastelkou proti stresu" Johanna Basfordová deníku The Sunday Telegraph řekla, že dospělí si rádi vybarvují, protože jsou "unaveni digitálnem". Je podle ní fajn vzít do ruky pastelku a jen tak si malovat a "nebýt rušen twitterem", a kromě toho se tak člověk vrátí do dětství. Jejích omalovánek se ve světě prodalo 16 milionů výtisků, z toho tři miliony v Číně.
Podle Suppaové je popularita omalovánek pro dospělé dána jejich "relaxační a meditativní povahou". Člověk nepotřebuje být výtvarně vzdělaný, a dokončení díla mu přitom přinese uspokojivý pocit.