Tudy se před třiceti lety, na konci listopadu 1989, prohnal i vůbec první mikulášský vlak v tehdejším Československu. Pořadatelé akce se tehdy inspiroval tradicí podobného mikulášského vlaku v Západním Německu a jejich počin zažehl dnešní boom mikulášských vlaků po celé republice. Nadšení pořadatelé před dvaceti lety založili Letohradský železniční klub. Ten letos, konkrétně v sobotu 7. prosince, pořádal už jednatřicátý ročník akce Plnou parou s Mikulášem. Ovšem plakáty zvoucí na ni hlásaly:
Letos naposledy.
Proč? Právě kvůli tomu, že na trať, kudy svištěla vůbec první parní lokomotiva s mikulášskou partou, nastoupí v neděli na celých deset let soukromý dopravce. „Mikulášský vlak je na organizaci velmi náročná akce a velikánská starost. Na tuto trať nastoupí soukromý dopravce a nač bychom se tam jako České dráhy s touto akcí pletli?,“ říká Petr Buryška, člen Letohradského železničního klubu a bývalý technický náměstek v železniční stanici Letohrad. Dodává, že letošní „poslední“ mikulášská jízda se také lišila tím, že oslavila i 120. výročí zahájení provozu na trati Dolní Lipka - Štíty. „Po Mikulášské jízdě se tedy jela ještě nostalgická jízda rozloučení s tratí do Štítů, protože ji bude provozovat Leo Express. Skoro bych brečel.“
Mikuláš, který už pátým ročníkem procházel „svůj“ vlak, pod čepicí a plnovousem v „civilu“ Pavel Fiala, však věří, že tato tradice nezanikne. „Je to skvělá akce a určitě by byla škoda, kdyby to byla poslední jízda. Ve vlaku je spousta dětí, má to své kouzlo. O mikulášské jízdy je velký u lidí zájem. Věřím, že to tak nebude a že se podaří, aby Mikulášská jízda pokračovala,“ říká „Mikuláš“ Pavel Fiala.
To si myslí i jeho bratr, starosta Letohradu Petr Fiala. Ten se na odjezd mikulášského vlaku přišel osobně podívat na perón. „Pořadatelé tvrdí, že je to poslední ročník. Ale já jsem si skoro jistý, že pokud budou ochotni dál pokračovat a my jim pomůžeme s financováním, tak že se tady příští rok potkáme zase. Jednal jsem už o tom s panem hejtmanem a myslím, že akce může být dál pod Českými drahami v nějaké kooperaci s nastupujícím soukromým provozovatelem trati. Tuhle nejstarší Mikulášskou jízdu v republice je potřeba zachovat. A uděláme pro to všechno,“ řekl u dýmící lokomotivy starosta města.
A co na to zástupce ze společnosti Leo Express, který zajišťuje přechod dopravy na této trati od národního dopravce na soukromou společnost? „Plánujeme to. Jedná se nejen o mikulášskou jízdu, ale tak o jízdy nostalgických vlaků, které každou sobotu v létě táhnou historické lokomotivy na Kralicko a zpět. Ve spolupráci s Pardubickým krajem řešíme, jak to bude od příštího roku zajištěno. Ale určitě chceme tyto jízdy zachovat. Jen teď řešíme možnosti a formy, jak. Svou historickou techniku sice nemáme, avšak zvažujeme, že to bude nějakou subdodávkou někoho, ať už v případě mikulášských jízd Letohradského železničního spolku nebo někoho jiného. Prostě si na to půjčíme lokomotivy a vagony,“ řekl Jindřich Škripko, zástupce Leo Express.
Mikulášských vlaků je dnes v republice spousta. „Dnes je jich jako hub po dešti, ale skutečně první jízda na trati tehdejších ČSD se uskutečnila v poslední mrazivou listopadovou sobotu roku 1989 zde. Tenkrát zvláštní vlak vyjížděl z Králík. Jednalo se o motorovou soupravu čítající tři vozy, která do Letohradu dovezla jen hrstku cestujících, spíše zvědavců,“ vzpomíná Petr Buryška. Dnes je akce tak oblíbená, že v sobotu při „poslední“ jízdě táhla parní lokomotiva zvaná Líza z Letohradu směr Dolní Lipka sedm vagonů plných dětí a jejich rodičů.
Východočeští nadšenci do mašinek začali o Mikulášské jízdě přemýšlet už v roce 1988, kdy se jim do ruky dostalo periodikum tehdejších Deutsche Bahn tedy ještě drah takzvaného západního Německa, které popisovalo podobnou akci zvláštního vlaku, jedoucího na adventní trh do Norimberku. „Žloutnoucí výstřižek z drážních novin Blitzpunkt DB máme uschovaný dodnes a v období příprav na Mikulášskou jízdu se na něho s nostalgií díváme,“ říká nadšenec z Letohradského železničního spolku Petr Buryška.
Poslední ročníky Mikulášských jízd už jezdily ustáleně po elektrifikované trati z Letohradu až na státní hranice u Lichkova. Do roku 2008 Mikuláš jezdil bez troleje do Hanušovic, několikrát do Králík, ale většinou do Dolní Lipky, kde k hitům jízdy patřilo otáčení lokomotivy na točně.
Petr Buryška říká, že nikdo z tehdejších začínajících pořadatelů akce si nemyslel, že Mikulášská jízda se dočká tolika pokračování. „Protože tato letošní akce je bohužel asi poslední Mikulášskou jízdou v třicetileté historii, děkuji všem za letitou přízeň. Odvozili jsme tři generace účastníků,“ říká s pohnutím Petr Buryška.
Petr Broulík