Psychologická "první pomoc" pro lidi zasažené přírodní katastrofou. Radí odborníci z Modré linky
Ilustrační foto: Pixabay

Psychologická "první pomoc" pro lidi zasažené přírodní katastrofou. Radí odborníci z Modré linky

25. 6. 2021

Jak pomoci lidem ze zasažených oblastí, jak s nimi komunikovat, co jim poradit? Psychologickou pomoc nabízí odborníci z Modré linky prostřednictvím telefonu.  Tady jsou zásady "první pomoci" pro postižené či jejich blízké a známé.

Obecně: 

  • Zasaženi se můžeme cítit všichni, je to přirozené. Je dobré mluvit o svých pocitech, strachu, smutku, bezmoci – s blízkými, v komunitě, na lince důvěry…
  • Zachovejme klid a potlačme nutkání horečně něco udělat (je to přirozené, ale nepomáhá to).
  • Zvědavost je rovněž přirozená, ale nepomáhá podlehnout jí a chtít být „u toho“. Nejezděte samostatně do zasažených oblastí. Je to nebezpečné a situaci nepomůžete.
  • Má smysl přidat se k organizované skupině – s nabídkou praktické přímé pomoci, sbírkou potřebné pomoci apod.
  • Má velký smysl poslat peníze – sbírkové účty lze najít opět na sociálních sítích, webech – Jihomoravský kraj, Diecézní charita, média... 
  • S nabídkami pomoci je možné volat krizovou linku JMK na čísle 800 129 921. Nemá smysl volat složky Integrovaného záchranného systému – ty je potřeba nechat volné pro krizovou komunikaci.
  • Pomoc bude potřeba i později. 

7 + 1 P: Jak pomoci zasaženým, pokud jsme s nimi v přímém kontaktu (blízcí, při dobrovolnické pomoci): 

  1. Pozorně naslouchat, pokud zasažení chtějí mluvit.
  2. Přijmout pocity i chování zasaženého – je to „normální reakce na nenormální situaci“.
  3. Poskytnout prostor pro sdílení příběhu, pocitů, i opakovaně.
  4. Projevit pochopení, účast, empatii – neokázale, přirozeně, “normálně”. 
  5. Ptát se, co dotyčný potřebuje. Pokud neví, nabízet konkrétní pomoc při řešení základních potřeb (zajištění střechy nad hlavou, potraviny, voda, oblečení, léky, zajištění péče o děti,…) a prakticky pomáhat.
  6. Nabízet a slíbit pouze to, co můžete reálně zajistit, splnit.
  7. Propojovat – s blízkými, odborníky - např. zdravotníky, úřady, pojišťovnou, dobrovolnickou pomocí…

+ 1: Nezapomínat pečovat i o sebe.

 

7 + 1 P: Přímo pro zasažené: 

  1. Vaše pocity, ať jsou jakékoliv (bezmoc, hněv, vztek, závist…) jsou v pořádku.
  2. I Vaše reakce jsou v pořádku. Není žádný předpis „jak to zvládat“. 
  3. Nebojte se pocity vyjádřit. Pokud chcete, plačte, křičte…
  4. Říkejte si o pomoc, podporu psychickou i věcnou, i opakovaně. 
  5. Pečujte o sebe, jak to jde nejlépe. Hodně pijte. Pokud to jde, snažte se spát. 
  6. Pokud pociťujete zdravotní potíže, vyhledejte lékařskou pomoc. 
  7. Dívejte se do nejbližší budoucnosti, na pár hodin, dní.

+ 1: Říkejte, co potřebujete, mnoho lidí je připraveno Vám pomoci

katastrofy počasí
Hodnocení:
(5.1 b. / 17 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.