Letiště Praha Ruzyně slaví přesně 75 let od zahájení provozu – 5. dubna 1937 přistálo na Ruzyni první letadlo.
„V odletové hale terminálu dva začala výstava historických i současných fotografií. Všichni cestující, kteří budou 5. dubna u nás na letišti, obdrží pohlednici vydanou speciálně k této příležitosti. Dále pak slevové kupony na nákupy na letišti a dětem určitě udělají radost gumové bonbony ve tvaru letadel. 7. dubna zahájí Klub letecké fotografie při Letišti Praha, což znamená, že budou oficiálně otevřeny dvě tribuny, z nichž mohou zájemci o letecké snímky sledovat a fotografovat veškeré dění na letištní ploše,\" informovala mluvčí letiště Eva Krejčí.
Od DC–2 po nadzvukový TU–144
Historicky první letadlo na pražském letišti přistálo 5. dubna 1937 v devět hodin a šlo o stroj Douglas DC–2 Československé letecké společnosti na trase Piešťany–Zlín–Brno–Praha. První mezinárodní spoj společnosti Air France přistál v deset hodin na trase Vídeň–Praha–Drážďany.
Původně mělo letiště jen tři nezpevněné travnaté vzletové a přistávací dráhy, betonové se teprve začínaly budovat. V prvním roce svého provozu letiště přepravilo 13 462 cestujících. Do okupace v březnu 1939 byl vybudován základní dráhový systém ve tvaru trojúhelníku a upraven terén celé letištní plochy. Projekt pokračoval i v době okupace.
Od osvobození Československa v květnu 1945 se urychlily práce na uvedení civilního letiště do trvalého provozu. V letech 1947–1948 letiště zahájilo výstavbu paralelní dráhy směrem na severovýchod a jihozápad. V roce 1949 pak začala modernizace letiště. Vzletové a přistávací dráhy byly prodlouženy, současně byl doplněn systém pojezdových drah a světelné zabezpečovací zařízení pro noční provoz.
V padesátých letech začala létat proudová a turbovrtulová letadla, což zvýšilo nároky na zimní údržbu drah. Pro příjem těchto letadel se vzletové a přistávací dráhy dále rozšířily a prodloužily. V roce 1959 činila jejich délka už 3,35 kilometru. V letech 1960 –1968 vzniklo nové letiště severně od původního – v současné době areál Sever. Nově se rozšířil systém vzletových drah, novou odbavovací budovu s kapacitou cca 2,3 milionu cestujících za rok letiště otevřelo 15. června 1968.
Významná událost se stala i zkraje sedmdesátých let. V roce 1971 desetitisíce návštěvníků zaplnily letiště u příležitosti přistání prvního nadzvukového sovětského letounu Tupolev TU–144. Za tři dny pobytu jej zhlédlo na 300 000 lidí.
Finiš v devadesátých letech
Počátkem devadesátých let letiště rekonstruovalo odbavovací budovu. Kapacity odbavení cestujících se zvýšila — mohli se odbavit u jedné z 19 přepážek ČSA a k dispozici jim bylo devět přepážek celní kontroly a osm pasové kontroly. V červnu 1995 byl položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a parkoviště. V květnu 1996 zahájila provoz část nového odbavovacího terminálu — prst B. V červnu 1997 firma zprovoznila vlastní terminál s kapacitou 4,8 milionu cestujících za rok. V roce 1997 vznikl také terminál Jih určený pro všeobecné letectví. V roce 1998 letiště zprovoznilo moderní cargo terminál.
Investice pokračovaly i v následujících letech. V roce 2002 letiště dokončilo Parking C jako největší poschoďové parkoviště ve střední Evropě a do provozu uvedlo prodloužený prst B s nástupními prosklenými mosty a pohyblivým chodníkem. Skončila i rekonstrukce odbavovací budovy. V lednu 2006 firma otevřela veřejnou část Terminálu 2, který opět zvýšil kapacitu letiště. V roce 2008 letiště odbavilo rekordní počet cestujících – 12,6 milionu. V tomto desetiletí se poptávka po létání v Praze téměř ztrojnásobila.
Za 75letou historii bylo na letišti odbaveno celkem okolo 201 milionů cestujících a uskutečnily se více než čtyři miliony civilních letů. Cestující mají v současné době k dispozici nabídku 54 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou s více než 128 destinacemi po celém světě. Na letišti operuje také pět nákladových dopravců. Svoji domovskou základnu zde mají letecké společnosti České aerolinie, Holidays Czech Airlines, Travel Service a Wizz Air.