Důchodci jsou zdaleka nejohroženější skupinou chodců vůbec. Od začátku roku do konce srpna jich v Česku zemřelo v silničním provozu v obcích a městech celkem patnáct, mimo obce pak další tři. „Chodec nemá absolutní přednost na přechodu a hlavně nemá přednost před tramvají,“ zdůraznil Miroslav Šimeček z ředitelství dopravní policie. Podle něho právě senioři si tuto skutečnost mnohdy neuvědomují a jsou na přechodech neopatrní či se špatně rozhlédnou.
Přitom právě s věkem vzrůstá riziko, že zranění skončí smrtí. Na člověka ve věku 60 let číhá téměř dvojnásobné riziko, že bude usmrcen při nehodě než na jedince v produktivním věku. Po dosažení 70 let je toto riziko více než 2,5 násobné, o dalších deset let starší lidé pak mají pravděpodobnost úmrtí až šestkrát vyšší.
„Tento nárůst je dán postupným úbytkem psychických a fyzických schopností i křehčí stavbou těla seniorů,“ uvedl šéf organizace BESIP Roman Budský. Penzisté se také po nehodě v průměru hospitalizují o polovinu déle než mladší lidé, do nemocnice přitom musí každý druhý starší člověk.
Pokud však jde o seniory za volantem, v počtu zaviněných nehod jsou na tom daleko lépe než mladší lidé. Starší řidiči totiž patří v této oblasti mezi jednu z nejméně problematických skupin šoférů. Podle Budského mají penzisté jen občas problémy s řešením složitějších křižovatek, a to především za silného provozu. „Pod tlakem okolí reagují zbrkle a například náhle kříží cestu vozidlům majícím přednost. Při řešení složitějších dopravních situací častokrát opomenou signalizovat změnu jízdy,“ popsal chyby řidičů seniorů šéf BESIPu.
„V Evropě se senioři-chodci podílejí na 38 procent fatálních nehod končících úmrtím, ve 28 procent jako řidiči automobilů a ve 13 procentech jako cyklisté. Z toho jednoznačně vyplývá, že senior-chodec je podstatně ohroženější než senior-řidič,“ dodal Roman Budský.
Všechny řidiče zároveň vyzval ke shovívavosti, protože počet seniorů v populaci neustále roste. Nyní činí podíl penzistů na celkové populaci asi 16 procent, z odhadů statistického úřadu ale vyplývá, že v roce 2030 to bude zhruba 23 procent, o dalších dvacet let později patrně přes 30 procent.