Experti uklidňují: Nový
asteroid Zemi nezasáhne

Experti uklidňují: Nový
asteroid Zemi nezasáhne

19. 10. 2013

Nově objevený asteroid, který nedávno při vesmírných pozorováních zaznamenali astronomové na Ukrajině, navzdory poplašným zprávám Zemi v roce 2032 s nejvyšší pravděpodobností nezasáhne. Veřejnost takto nyní uklidňují vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), podle nichž existuje 99,998procentní šance, že těleso o průměru 400 metrů naši planetu mine.

Asteroid pojmenovaný TV135 zaznamenali astronomové na ukrajinské observatoři na Krymu 8. října. Z propočtu jeho dráhy pak vyplynulo, že existuje pravděpodobnost 1:63.000, že se těleso 26. srpna 2032 střetne se Zemí. Média pak promptně vypočetla, že by šlo o ničivou sílu padesátkrát větší než nejsilnější známá jaderná zbraň. Asteroid by zničil plochu o rozloze více než 250 tisíc čtverečních kilometrů, tedy území větší než Velká Británie.

TV135 byl sice zařazen do takzvané turínské stupnice, která měří riziko srážky vesmírných těles se Zemí, ale nedotáhl to ani na první stupeň z deseti možných. To podle odborníků znamená, že riziko srážky se rovná téměř nule.

„Jde o nový objev. Až budeme mít k dispozici více pozorování, očekávám, že pravděpodobnost srážky budeme moci dál významně snížit nebo ji zcela vyloučit,“ řekl Don Yeomans z NASA, který vede program sledování nebezpečných kosmických objektů v blízkosti Země.

Největším ohrožením pro planetu je v současnosti 130metrový asteroid VK184, který by měl Zemi těsně minout v roce 2048, ale i ten "dosáhl" jen na stupeň jedna turínské stupnice: možnost srážky je tedy 1:1820.

Asteroid se však v roce 2053 vrátí v ještě mnohem těsnější vzdálenosti. Do té doby snad experti vyvinou účinné prostředky, jak případnou srážku odvrátit.

asteroid