Seriál: Seznamte se s elektrokolem
Na elektrokolech je možné se dostat do míst, kam by běžný cyklista jen tak nevyjel. Jako například Dolomity v Jižním Tyrolsku. Foto: IDM

Seriál: Seznamte se s elektrokolem

31. 8. 2019

Jak zase získat křídla? Na elektrokolech, která se stala hitem posledních let. Jsou vítanou aktivitou pro seniory, nasedají na ně ovšem i mladí lidé. Seznamte se s elektrokolem.

Elektrokola si pořizují senioři, aby dojeli do nejbližší hospody nebo na nákup, ženy na cestu do práce, ale také manažeři, kteří nemají natrénováno a na kole by se trápili. Velkou skupinu tvoří i manželské páry: buď si e-kola pořídí oba dva nebo ho manžel koupí ženě, aby mohli jezdit spolu.
Spousta lidí si myslí, že elektrokola jsou vlastně takovou malou motorkou. Není to pravda. Elektrokolo sice jízdu usnadní, ale i tak je třeba zapojit svaly a dá se u toho snadno propotit triko.
Kolo nabízí několik modů – nejnižší eko, dále pak tour, e-MTB a Turbo a také mód walk asistent, což je výpomoc, když kolo tlačíte. Podle toho který z nich zvolíte, určuje, jak moc Vám bude energie pomáhat.
Čím víc energie ovšem využijete, tím rychleji se baterka elektrokola vybije. Na jedno nabití se dá ujet padesát, ale i sto kilometrů. Záleží na zvoleném módu, váze cyklisty, povětrnostnímch podmínkách, rychlosti jízdy a v jakém terénu se pohybuje. Méně z baterky ubývá na údolní cyklostezce, více jí dá zabrat těžký terén a stoupání do alpských kopců. Tam také na e-kola narazíte nejčastěji.
Tato kola zpřístupnila hory lidem, kteří by se jinak do kopců neodvážili. A tak půjčoven (za pronájem zaplatíte v Alpách 50 eur na den, v Čechách ceny začínají na 300 Kč, počítejte ale spíše s 800 Kč/den) a cyklistických průvodců na horách přibývá. Zároveň se ale objevují hlasy, že některá místa je třeba před náporem elektrokolařů ochránit.
Je to vlastně takové normální kolo, jen je jeho rychlost omezena 25 km/h. Pohání ho motorek – buď ve středu kola (to jsou ty dražší a kvalitnější modely), anebo u zadního kola. Kola s motorem v zadní náboji se dají pořídit od třiceti tisíc, nevýhodou je, že tím, jak na tom člověk sedí, se přetěžuje zadní kolo a těžiště kola se přesouvá jinam. Dražší kola s motorem umístěným ve středu se chovají jako normální kola.
Stejné je také přehazování. Kola se středovým motorem mají jeden převodník vpředu a vzadu kazetu 9-12 pastorků v závislosti na výbavě kola. E-kola s motorem v zadní náboji mají standardní převody - vpředu dva nebo tři převodníky a vzadu kazetu s 8 až 11 pastorky podle výbavy kola. 

Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.