Očkovat se nechává zhruba 50 % zaměstnanců a drtivá většina klientů, kromě těch, kterým to nedovoluje zdravotní stav.
Termíny očkování v SeniorCentrech SeneCura nabízí a určuje daný kraj, v průběhu ledna by měli být naočkovaní všichni zájemci z řad klientů i personálu. „Jsme přesvědčeni, že očkování je jediný možný nástroj k cestě z pandemie, umožní nám všem návrat k normálnímu životu a našim klientům zejména setkávání se svými blízkými,“ říká Věra Husáková, provozní ředitelka společnosti SeneCura, největší privátní sítě zařízení pro seniory v České republice. Celkem ve společnosti SeneCura pracuje přes tisíc zaměstnanců, kteří se starají o necelé dva tisíce klientů. Vakcína je zatím velmi dobře snášena a nevyskytly se žádné vážné vedlejší účinky.
V některých domovech vakcíny aplikuje nasmlouvaný praktický lékař, jako to už proběhlo například v pražském SeniorCentru ve Štěrboholech. V takovém případě zdravotnické potřeby jako jehly, dezinfekce a ochranné pomůcky nejsou součástí dodávek s vakcínou, proto mají SeniorCentra zajištěná vlastní. Do ostatních domovů SeneCura přijedou mobilní očkovací týmy ze zdravotnických zařízení. Tímto způsobem již očkování proběhlo v SeniorCentru Hradec Králové a Olomouc. „Olomoucký kraj byl první, kdo očkování perfektně zorganizoval. Do našeho olomouckého domova tak hned 9. ledna dorazil mobilní tým z Fakultní nemocnice Olomouc s veškerým personálem a vybavením k vakcinaci. Vše proběhlo hladce a rychle,“ dodává Věra Husáková. Pokud budou mít kraje dostatek vakcín pro všechny v sociálních službách, je podle ní SeneCura připravena první vlnu očkování zvládnout do konce ledna.
S registrací nejstarších občanů pomáhají Senior Poity i linky pomoci
Jako první pomoc nejstarším občanům již řadu let pomáhají tzv. Senior Poity neziskové organiuzace Společně. Lidé jsou zvyklí se na ně obracet nejenom pro možnost trávení volného času, ale také kvůli pomoci s nejrůznějšími administrativními nebo právními úkony.A v těchto dnech se Senior Pointy stýávají místem, kde lidem nad 80 let poradí s registrací kočkování.
„Ve vybraných Senior Pointech jsou naši lidé na linkách a radí, co si připravit k registraci případně se seniory jednotlivé kroky projdou a vyplní formulář. Někde, po předchozí domluvě, pomohou i osobně. Od pátku jsme zaznamenali desítky telefonátů. Pro seniory je systém složitý, navíc drtivá většina nemá chytrý telefon, počítač o internetu nemluvě. Když například potřebovali přečíst PIN, který jim dorazil SMSkou, museli našim pracovníkům zavěsit, přečíst si jej a pak znovu zavolat. Naši zaměstnanci jsou se seniory ve styku, znají je. Proto se na ně starší lidé logicky obracejí i s touto záležitostí,“ říká Jakub Carda, ředitel brněnské firmy Společně, která se o seniory prostřednictvím Senior Pointů stará. Podle něj si zaměstnanci Senior Pointů nejvíce stěžovali na nefunkčnost systému a neustálý kolaps webových stránek. „Naše Senior Pointy se obecně do celé problematiky kolem očkování zapojují aktivně, například v Příbrami vyjednávají o zapůjčení prostoru kontaktního místa Senior Pointu jako místa pro očkování seniorů,“ dodává Jakub Carda. Zapojení Senior Pointů není časově omezené, dle ředitele budou pomáhat, dokud bude třeba.
Aktuálně zapojené Senior Pointy:
- Senior Point Brno, Mendlovo náměstí, od pondělí do pátku, vždy v 8–17 hodin, telefonicky na lince 800 190 011 nebo osobně (po předchozí domluvě)
- Senior Point Židenice, od pondělí do pátku od 9–12 hodin, na lince 603 970 017
- Senior Point Příbram, od pondělí do pátku 8 až 16 hodin, na lince 778 779 898 nebo osobně (po předchozí domluvě)
- Senior Point Kopřivnice, od pondělí do pátku 8–16 hodin na lince +420 770 138 188 nebo osobně (po předchozí domluvě)
- Senior Point Prachatice pod společností KreBul, o.p.s., od pondělí do pátku od 9–17 hodin na lince 388 424 196
- Senior Point Frýdek-Místek, pondělí až pátek 8–16 hodin na lince 770 122 800, osobně (po předchozí domluvě)
- Senior Point Břeclav, pondělí až pátek od 8–16 hodin, na lince 722 933 057, osobně (po předchozí domluvě)
- Senior Point Brandýs n. L., zájemci mohou přijít osobně v pondělí, středu a pátek od 9 do 11 hodin nebo volat na linku 731 681 274
- Senior Point Ostrava-Hrabůvka, každý pracovní den od 8 do 16 hodin na lince 702 237 132 nebo po předchozí domluvě osobně