Ukázal to průzkum Poradny při finanční tísni a České spořitelny, který provedla během února agentura IPSOS na reprezentativním vzorku populace.
Téměř polovina (43 procent Čechů) už vlivem pandemie přišla o část svých příjmů. Čtvrtině z nich způsobila dokonce ztrátu 10 a více tisíc korun měsíčně. Nejvíce tento propad zasáhl Čechy ve věku 54 a více let. Opasky musí utahovat ale i mladší ročníky. Téměř polovina Čechů do 26 let přišla o pravidelný příjem do pěti tisíc korun. Šest lidí z deseti své finanční potíže zatím řeší omezením vlastních výdajů nebo čerpáním rezervy.
Zdroj: agentura IPSOS
Lidé si půjčují opatrněji
Jen každý pátý Čech řeší současné existenční problémy půjčkou. A to hlavně od příbuzných nebo známých. Naopak nejmenší zájem je o úvěry od nebankovních společností. „Lidé jsou obezřetnější. Kvůli strachu o práci nebo obavám, že ztratí část příjmů, přistupují k půjčkám opatrněji. Pokud už se rozhodnou zadlužit, řeší tím spíše zásadní problémy: jak zaplatit jídlo, nájem, opraváře na rozbitou lednici. A ne relativně zbytné věci jako je nový telefon nebo dovolená, jako tomu bylo dříve,“ popisuje David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.
„Obecně převládá preference vyhnout se v současné době rizikovým závazkům. Jestliže ovšem člověk řeší jak zaplatit nájem, tak půjde i do rizikové půjčky, pokud jinou nerizikovou nikde nedostane nebo doba vyřízení nerizikové půjčky je pro něj moc dlouhá,“ dodává expert.
Své dluhy zatím Češi zvládají splácet, ale mnozí opět jen díky tomu, že omezili svoje výdaje. „Podle průzkumu má se splátkami potíže necelá desetina lidí. Čtvrtina pak splátkový kalendář plní jen díky tomu, že svoje dluhy konsolidovali, tedy spojili do jednoho výhodnějšího,“ říká Lukáš Kulhavý, ředitel nezajištěných úvěrů v České spořitelně. A dodává, že pandemie ukazuje na další trend, a to masivnější zájem klientů o on-line prostředí. „Pandemie urychlila zavádění digitalizace, díky které si mohou klienti snadno vyřídit půjčku bez návštěvy pobočky. V loňském roce jsme tak uzavřeli každou čtvrtou půjčku on-line, tedy v internetovém či mobilním bankovnictví George, nebo prostřednictvím našich webových stránek. S dostupností digitálních služeb pozorujeme i mnohem větší zájem klientů o jejich využívání, využila jich více než polovina klientů v průběhu úvěrové žádosti,“ doplnil Lukáš Kulhavý.
Zdroj: agentura IPSOS