Digitální propast. Problém, který se projevuje čím dál výrazněji. Nejen u starších lidí
Ilustrační foto: Pexels

Digitální propast. Problém, který se projevuje čím dál výrazněji. Nejen u starších lidí

15. 3. 2023

Je to tak složité, že jsem to vzdal. Ta věta je často slyšet, když se člověk, který neovládá všechny současné digitální vymoženosti, dostane do situace, že je nucen elektronicky komunikovat s úřady.

Přibývá těch, kteří jsou znevýhodněni, protože nejsou zdatní v zacházení s internetem. Týká se to lidí všeho věku.

Přihlašte se bankovní identitou.
Zařiďte si identitu občana.
Zaplaťte pomocí QR kódu.
Daně můžete podat jen přes datovou schránku.
Ten dokument vám nasdílíme a vy ho pak podepíšete elektronicky.
Vyplňte online formulář. Ne, telefonicky nekomunikujeme, jen výhradně online.

Pro někoho jsou tyto věty běžnou součástí života, pro jiného zní jako signály z kosmu, jejichž obsah nechápe. Technologie jsou rok od roku modernější a ne každý dokáže využívat vše, co nabízejí. Problém je, že v mnoha směrech už nejde o to, zda je člověk využívat chce, ale že je k tomu společností nucen, byť to třeba není v jeho silách.

„Prudký nástup internetu v posledních letech přinesl fenomén, který nazýváme digitální propastí. Jedná se o zvyšování rozdílů mezi lidmi, kteří používají internet k celé řadě činností a těmi, kteří toho nejsou schopni či ochotni,“ píše se ve zprávě Českého statistického úřadu Senioři v datech 2022. Její autoři zmiňují, že právě lidé vyššího věku jsou tímto problémem nejvíce zasaženi, nicméně skutečnosti je taková, že i mezi lidmi mladšími je mnoho těch, na které je už současný přetechnizovaný svět zkrátka příliš náročný.

„Chtěla jsem pomoci mamince s vyřízením příspěvků, kvůli současnému zvýšení cen energií, ale prostě jsem to elektronicky nedala. Myslela jsem si přitom, že ovládám počítač průměrně, ale chtělo to po mě tolik dokumentů a úkonů, že jsme nakonec s mámou šly na úřad. Vůbec si nedovedu představit, že by to matka vyřizovala sama a to přitom ovládá internet, umí posílat maily, vyhledává si informace,“ vypráví třiapadesátiletá Jaroslava, která pracuje jako skladnice. Říká, že má mezi svými kamarádkami, které rovněž vykonávají dělnické profese, mnoho takových, které začínají mít s náročností elektronické komunikace problém. „My opravdu nemáme čas učit se stále nové věci. Jsme rády, když přijdeme z práce domů. Jsme tak unavené, že si chceme odpočinout a ne koukat do noci do počítačů a učit se tam novinky a vychytávky, když mi stačí, že umím poslat mail, projet Facebook a vyhledat si na internetu třeba jízdní řády či si tam něco zajímavého přečíst. Mně to opravdu stačí, nechci se učit nějaké ty kódy, elektronické podpisy a další šílenosti,“ tvrdí.

Jednasedmdesátiletý Pavel se nedávno rozzlobil, když mu v telefonu sestra v ordinaci jeho obvodní lékařky sdělila, že se má objednat online. „Řekl jsem jí, že jí volám, abych se objednal, ona trvala na tom, že mám vyplnit online formulář na jejich stránkách, že nemá čas zvedat celý den telefony, protože musí pomáhat paní doktorce. No a tak kdybych neměl chytrý telefon nebo počítač, tak mám chcípnout? Navíc mi to vůbec nešlo, pořád se do toho systému nedalo dostat. Já byl vždy pro pokrok, když začal internet, byl jsem z něho nadšený. Ale to co se děje nyní, je už moc,“ říká.

Digitální propast je jev, který čím dál více rozděluje společnost.

„Opravdu se v tomto začínají výrazně projevovat rozdíly mezi lidmi. Na různé žádosti potřebujete bankovní či online identitu, což je pro někoho bariéra. Týká se to i hledání práce, bydlení, celoživotního vzdělávání, ale i hledání volnočasových aktivit pro děti, školek, hodnocení škol. Vše toto jsou věci, kdy digitální propast znevýhodňuje nižší sociální třídy,“ uvedl sociolog Daniel Prokop.

Mnozí lidé vzpomínají na dobu, kdy cestovní kanceláře vydávaly lesklé katalogy plné fotek nádherných míst. „Vždy jsme si s manželem vzali v kancelářích cestovek pár katalogů a pak si v zimě prohlíželi fotky, porovnávali a pak si něco objednali, přičemž jsme se ještě vždy šli poradit přímo do kanceláře s příjemnou paní. Byl to takový rituál. Nyní byly v našem městě pobočky všech cestovek zrušeny, komunikovat se dá jen telefonem či mailem, objednávat se vše musí online. Rozumím tomu, že cestovky takto ušetří spoustu peněz a chápu argument, že si můžu fotky prohlížet na internetu stejně jako kdysi v katalogu. Ale když jsem to vše online objednala, přišel mi z cestovky mail, že smlouva bude platná, až ji vytisknu a pošlu jim s podpisem. Když jsem jim oznámila, že nemám tiskárnu, slečna na telefonu se velmi divila. Takže se předpokládá, že každý má dnes doma nejen počítač ale už i tiskárnu. No to je strašné, “ říká šestašedesátiletá Helena.

Velký problém pociťují lidé, kteří dosud nepoužívali chytrý telefon. Ti, kteří byli přesvědčeni, že zůstanou u tlačítkového, jsou nyní okolnostmi nuceni pořídit si nový, modernější přístroj. Přesně tento problém popisuje i už zmíněná zpráva Českého statistického úřadu, ve které stojí:

„Problémem může být i nepoužívání chytrého telefonu, protože ten ve spojení s aplikacemi dostupnými na internetu, je v posledních letech hlavní hnací silou dalšího rozvoje digitalizace společnosti. Ve věku 16 až 44 let má chytrý telefon a internet v mobilu používá, až na výjimky téměř každý. Oproti tomu v případě lidí starších 65 let využívá toto spojení 30 % z nich a u nejstarších spoluobčanů (75+) používá internet v mobilu jen 15 % osob. Tito lidé jsou taky významně omezeni z používání některých služeb, jako bylo například objednání se na očkování či při komunikaci s úřady online.“

Na jedné straně se hodně mluví o nutnosti další digitalizace společnosti, která přináší úspory a zjednodušení jednání. Na straně druhé je mnoho lidí, kterým digitalizace přináší jen a jen starosti. A dá se odhadnout, že se digitální propast bude stále prohlubovat. Některé změny a novinky totiž do našich životů pronikají tak rychle, že zpracovat, vyhodnotit a využívat je, je hodně náročné.

technologie životní styl
Hodnocení:
(5 b. / 26 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jirka Malý
Já budu asi výjimka. Bude mně téměř 60 let a miluji to, co jiné odrazuje. Miluji interaktivní onliíne formuláře, mám raději e-maily, než telefonování, protože co je psáno, je dáno, kdežto u tel. hovotů vám někdo posléze namítne, že jste si "nerozuměli". Čím více toho mohu vyřídit elektronickou cestou, tím lépe. Platit internetbankou nebo přes mobil je hrozně fajn, zaplatit si kartou zboží v Číně, na které si sice počkáte, ale vždy spolehlivě dorazilo je úžasné a před pár roky nepředstavitelné. Tak ono bylo nepředstavitelné i volání mobilem z kteréhokoliv místa a nepředstavitelný byl i sám internet. Ale vždy jsem byl přívržencem toho, aby měl člověk na výběr a ne aby měl pouze jednu možnost. A za tím si stojím stále.
Miloslava Richterová
Vlaďko, prima nápad, děkuji za články minulé i budoucí týkající se tohoto tématu :-)
Lenka Kočandrlová
Nechci mít tzv. chytrý telefon, s nikým si skoro nevolám,semtam sms. Kvůli internetbankongu jsem si musela opatřit noťas s microsoftem 10,neb ten můj starý měl jen 7.Nebaví mě se bavit s bezduchými roboty - není nad lidské popovídání a vyřízení něčeho z očí do očí. Bohužel se chce někdo zmocnit nadvlády nad lidmi,udělat si z nich naprosté poslušné otroky,co se nechají očipovat,se vším budou souhlasit a ty rebely jednoduše odstřihnou od života tím,že jim zablokují účet a nebudou si moci zaplatit kartou (to bude jednoho dne povinné,hotové peníze nebudou....). Dnešní mládež už se spolu ani nebaví,vše jde přes jejich blbomobily....Ach jo. Tak se ještě spoléhám,že nebude elektřina na provoz těch všech AI a zase se vrátíme na začátek.
Margita Melegova
Pani Simkova, jsem na tom stejne, ale nikdo nema dost casu na to aby se mi venoval do doby nez ty dalsi veci pochopim, svoje dela i vek a nedostatek casu tech co by radili, tiskarnu mam ale muj netechnik pri stehovani vyhodil snuru s trojzubcem na koncovce tak na ni jen obcas smutne koukam a kopirovat chodim do trafiky.
Antonín Nebuželský
Já jsem celoživotní elektrikář, postupem času jsem se do těch nových technologií dostal a kvitoval jsem, pokud byly ty projekty "uživatelsky přívětivé", nebo jak by řekl našinec "blbuvzdorné". Jenže dnes to vypadá, že se vše dělá "co nejsložitější", asi je zato víc peněz. A taky se vymýšlí, co tam ještě přidat, asi aby to bylo univerzální, nebo co. Zrovna dnes jsem se probojovával do programu pojišťovny, věčně se někde mění hesla a kdo si to má všechno hlídat. Tak nebudu moct umřít, protože manželka bude vedle, jak ta jedle.No všeho moc škodí. Ale zatím dobrý :-) Kde jsou ty časy, kdy jsme si mysleli, že nám to usnadní život.
Irena Mertová
Myslím , že lidé se nerodí s notebookem a mobilem přirostlým k tělu a a ti, kteří tyto technologie z jakéhokoliv důvodů nepoužívají, nemají být vyřazení ze společnosti. Jinak souhlasím s většinou názorů níže. Názor v 12:39 se mi zdá být hodně drsný až arogantní. A jen na okraj, co se mi zrovna přihodilo úsměvného v neděli: potřebavala jsem se nutně na něco informovat v bance, e-mail se mi zdál pomalý, volala jsem na infolinku. Chatbot mě cvičil, co mám zmáčknout, jaké údaje vyplnit vč. data narození a čísla karty atd., aby mě konečně pustil do ucha hlasovou zprávu, že musím pochopit, že slíbenou informaci mi nedají, neboť je neděle a také si potřebují odpočinout (mohli to říci hned) :-).
Olga Škopánová
Člověk se musí celý život učit novým věcem a odmítat to je myslím hloupé, protože digitalizace na nikoho čekat nebude. Už dnes platí máš či zvládneš dostaneš, nemáš či nezvládneš nedostaneš.
Vladislava Dejmková
Nedám za to svou hlavu, ale zákon o digitalizaci praví, že vždycky musí být zajištěn i "nedigitální" způsob vyřizování záležitostí. Zákony se však obcházejí. Osobně s tím zatím problémy nemám, snažím se být v obraze. I za cenu, že si něco nastuduji, vyzkouším, zeptám se. Možná se zkusím zamyslet nad tím, jak vysvětlit formou nějakého článku nějakou jednodušší cestu k získání bankovní identity. Mám ji už od začátku, mnohokrát mi usnadnila život.
Marie Ženatová
Jsem už víc jak 20 roků vdovou a tak jsem si stále přivydělávala u několika firem v oblasti výzkumu trhu - dlouhou dobu to byly jen papírové dotazníky. V poslední době se už výzkumy provádí jen přes tablet - tak jsem si ponechala jen jednu firmu a dělala ji na jejich firemním tabletu - byl mi zapůjčen. Ovšem každý výzkum byl jinak nastaven a já jsem vždy musela poprosit 16letého vnuka, aby mne do nového způsobu zaučil - bydlí v sousední vesničce. Tato práce byla pro mne hnacím motorem v tom, že jsem musela neustále vycházet mezi lidi a komunikovat s nimi - dělala jsem to ráda. Ovšem i na váhu je tablet těžší než papírový dotazník a když jsem musela někdy vyjíždět autobusem nebo vlakem na větší vzdálenost - už mne to zmáhalo. Finanční odměna nebyla zanedbatelná, ale ty neustále se měnící programy už mi nevyhovovaly. Takže letos v únoru jsem zvládla poslední výzkum na tabletu a ze systému se odhlásila. Bylo to velmi jednoduché, manažerka pro náš kraj si pro tablet přijela osobně a já si připadám ve svých téměř už 77 letech jako svobodná - myslím pracovně. Ještě chodím každé volby do volebních komisí, mám svoje další dobrovolnické aktivity - větší rodinku. Na svém starším počítači mám Windous 7, takže se už nedostanu na banku - syn mi ihned přivezl jejich moc nevyužívaný notebook s Windous 10 - takže zase se to musím učit ?* Chytrý telefon nemám, velmi se mu bráním a doufám, že už určitě ubráním ♠ Tiskárnu mám, ale na ní jen skenuji fotografie, barva je drahá a když si občas potřebuji něco vytisknout - tak jdu do naší veřejné knihovny*
Hana Kašíková
Patřím k těm mladším, kteří nepoužívají v běžném životě technologie. Mám tlačítkový telefon a doma nemám internet, neplatím kartou. Nějak to k životu nepotřebuju. Problém jsem nedávno měla v bance ale musím říct, že jsme ho vyřešily s příjemnou paní celkem bezproblémově. A tlačítkový telefon mám a budu mít dál. Je pravda, že ten tlak, že člověk musí mít chytrý telefon kvůli aplikacím životně důležitým k životu, je docela velký. Já zatím odolávám a nijak mi to nechybí. Zažila jsem jednání pána v kanceláři dodavetele energií, kdy 82 leté paní řekl, že jí nemůžou vzít jako zákazníka, protože nemá email. No hnus. Chudák paní, bylo mi jí tak líto, neměla žádnou rodinu, která by jí to zařídila. Uvidíme jak to půjde dál ale obávám se, že se mnou nehnou.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.