Digitální propast. Problém, který se projevuje čím dál výrazněji. Nejen u starších lidí
Ilustrační foto: Pexels

Digitální propast. Problém, který se projevuje čím dál výrazněji. Nejen u starších lidí

15. 3. 2023

Je to tak složité, že jsem to vzdal. Ta věta je často slyšet, když se člověk, který neovládá všechny současné digitální vymoženosti, dostane do situace, že je nucen elektronicky komunikovat s úřady.

Přibývá těch, kteří jsou znevýhodněni, protože nejsou zdatní v zacházení s internetem. Týká se to lidí všeho věku.

Přihlašte se bankovní identitou.
Zařiďte si identitu občana.
Zaplaťte pomocí QR kódu.
Daně můžete podat jen přes datovou schránku.
Ten dokument vám nasdílíme a vy ho pak podepíšete elektronicky.
Vyplňte online formulář. Ne, telefonicky nekomunikujeme, jen výhradně online.

Pro někoho jsou tyto věty běžnou součástí života, pro jiného zní jako signály z kosmu, jejichž obsah nechápe. Technologie jsou rok od roku modernější a ne každý dokáže využívat vše, co nabízejí. Problém je, že v mnoha směrech už nejde o to, zda je člověk využívat chce, ale že je k tomu společností nucen, byť to třeba není v jeho silách.

„Prudký nástup internetu v posledních letech přinesl fenomén, který nazýváme digitální propastí. Jedná se o zvyšování rozdílů mezi lidmi, kteří používají internet k celé řadě činností a těmi, kteří toho nejsou schopni či ochotni,“ píše se ve zprávě Českého statistického úřadu Senioři v datech 2022. Její autoři zmiňují, že právě lidé vyššího věku jsou tímto problémem nejvíce zasaženi, nicméně skutečnosti je taková, že i mezi lidmi mladšími je mnoho těch, na které je už současný přetechnizovaný svět zkrátka příliš náročný.

„Chtěla jsem pomoci mamince s vyřízením příspěvků, kvůli současnému zvýšení cen energií, ale prostě jsem to elektronicky nedala. Myslela jsem si přitom, že ovládám počítač průměrně, ale chtělo to po mě tolik dokumentů a úkonů, že jsme nakonec s mámou šly na úřad. Vůbec si nedovedu představit, že by to matka vyřizovala sama a to přitom ovládá internet, umí posílat maily, vyhledává si informace,“ vypráví třiapadesátiletá Jaroslava, která pracuje jako skladnice. Říká, že má mezi svými kamarádkami, které rovněž vykonávají dělnické profese, mnoho takových, které začínají mít s náročností elektronické komunikace problém. „My opravdu nemáme čas učit se stále nové věci. Jsme rády, když přijdeme z práce domů. Jsme tak unavené, že si chceme odpočinout a ne koukat do noci do počítačů a učit se tam novinky a vychytávky, když mi stačí, že umím poslat mail, projet Facebook a vyhledat si na internetu třeba jízdní řády či si tam něco zajímavého přečíst. Mně to opravdu stačí, nechci se učit nějaké ty kódy, elektronické podpisy a další šílenosti,“ tvrdí.

Jednasedmdesátiletý Pavel se nedávno rozzlobil, když mu v telefonu sestra v ordinaci jeho obvodní lékařky sdělila, že se má objednat online. „Řekl jsem jí, že jí volám, abych se objednal, ona trvala na tom, že mám vyplnit online formulář na jejich stránkách, že nemá čas zvedat celý den telefony, protože musí pomáhat paní doktorce. No a tak kdybych neměl chytrý telefon nebo počítač, tak mám chcípnout? Navíc mi to vůbec nešlo, pořád se do toho systému nedalo dostat. Já byl vždy pro pokrok, když začal internet, byl jsem z něho nadšený. Ale to co se děje nyní, je už moc,“ říká.

Digitální propast je jev, který čím dál více rozděluje společnost.

„Opravdu se v tomto začínají výrazně projevovat rozdíly mezi lidmi. Na různé žádosti potřebujete bankovní či online identitu, což je pro někoho bariéra. Týká se to i hledání práce, bydlení, celoživotního vzdělávání, ale i hledání volnočasových aktivit pro děti, školek, hodnocení škol. Vše toto jsou věci, kdy digitální propast znevýhodňuje nižší sociální třídy,“ uvedl sociolog Daniel Prokop.

Mnozí lidé vzpomínají na dobu, kdy cestovní kanceláře vydávaly lesklé katalogy plné fotek nádherných míst. „Vždy jsme si s manželem vzali v kancelářích cestovek pár katalogů a pak si v zimě prohlíželi fotky, porovnávali a pak si něco objednali, přičemž jsme se ještě vždy šli poradit přímo do kanceláře s příjemnou paní. Byl to takový rituál. Nyní byly v našem městě pobočky všech cestovek zrušeny, komunikovat se dá jen telefonem či mailem, objednávat se vše musí online. Rozumím tomu, že cestovky takto ušetří spoustu peněz a chápu argument, že si můžu fotky prohlížet na internetu stejně jako kdysi v katalogu. Ale když jsem to vše online objednala, přišel mi z cestovky mail, že smlouva bude platná, až ji vytisknu a pošlu jim s podpisem. Když jsem jim oznámila, že nemám tiskárnu, slečna na telefonu se velmi divila. Takže se předpokládá, že každý má dnes doma nejen počítač ale už i tiskárnu. No to je strašné, “ říká šestašedesátiletá Helena.

Velký problém pociťují lidé, kteří dosud nepoužívali chytrý telefon. Ti, kteří byli přesvědčeni, že zůstanou u tlačítkového, jsou nyní okolnostmi nuceni pořídit si nový, modernější přístroj. Přesně tento problém popisuje i už zmíněná zpráva Českého statistického úřadu, ve které stojí:

„Problémem může být i nepoužívání chytrého telefonu, protože ten ve spojení s aplikacemi dostupnými na internetu, je v posledních letech hlavní hnací silou dalšího rozvoje digitalizace společnosti. Ve věku 16 až 44 let má chytrý telefon a internet v mobilu používá, až na výjimky téměř každý. Oproti tomu v případě lidí starších 65 let využívá toto spojení 30 % z nich a u nejstarších spoluobčanů (75+) používá internet v mobilu jen 15 % osob. Tito lidé jsou taky významně omezeni z používání některých služeb, jako bylo například objednání se na očkování či při komunikaci s úřady online.“

Na jedné straně se hodně mluví o nutnosti další digitalizace společnosti, která přináší úspory a zjednodušení jednání. Na straně druhé je mnoho lidí, kterým digitalizace přináší jen a jen starosti. A dá se odhadnout, že se digitální propast bude stále prohlubovat. Některé změny a novinky totiž do našich životů pronikají tak rychle, že zpracovat, vyhodnotit a využívat je, je hodně náročné.

technologie životní styl
Hodnocení:
(5 b. / 26 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Měchurová
Mám chytrý telefon a moc mě baví. Nejvíc DUOLINGO, které jsem si stáhla a denně, už od října, se učím anglicky. Dá se stáhnout i jiný jazyk. Využívám aplikaci Lidlu, George v mobilu a jiné zajímavé možnosti.... Je mi 75.
Marie Faldynová
Výstižný článek. Kamarádka musela notebook vyměnit za novější typ a je celá nešťastná, že tam nemůže nic najít. Já sama se vyhýbám chytrému telefonu, myslím, že ten tlačítkový stačí, ale už jsem asi jediná mezi kamarádkami, kdo ho nemá. Ale i-banking bych si na něj nedala, při ztrátě telefonu je nebezpečí zneužití.
Eva Třešňáková
Je mi 70+. Také jsem si instalovala sama tiskárnu a scaner. Baví mě nové technologie, mám chytrý mobil, notebook i tablet. Ale čeho je moc, toho je příliš. Nesouhlasím s OP a jinými doklady v mobilu, smartbankami a jinými aplikacemi v mobilu. Bojím se, že při ukradení mobilu nepřijdu jen o ten mobil, ale o vše ostatní. Nakonec si s OP může zloděj na mě vzít třeba půjčku a vyluxovat účty. Už mě jedna banka k instalaci smartbanky přímo donutila (bez mobilní aplikace se nedostanu vůbec ke svému účtu). Tak pomýšlím nad odchodem z této banky. Nevím zda si pomohu, protože to tak budou chtít postupně i další banky. Na ten mobil hůře vidím (bankou doporučeno pořídit si lupu) a mám postižené ruce po operaci krční páteře a špatně se mi ten telefon ovládá. Můj manžel má sice chytrý mobil na volání a psaní hatsapu, ale pracovat na počítači může jedině pod mým dohledem a bojí se toho. Jako strojní zámečník (dnes téměř 80-letý) viděl počítač ve svém životě tzv. z rychlíku. Už se bojí, až já případně umřu a zůstane sám, protože pak se nedostane ani k praktické lékařce, která nezvedá telefony a vše se u ní musí řešit přes nějakou "sestruemmy".
Alena Gebauerová
Dle mého názoru je to problém tak pro 80 plus kteří se s počítači nesetkali v práci pro ty mladší by to neměl být problém je to spíš pohodlnost lenost neochota učit se něco nového nechápou jak je internet může obohatit že můžou třeba sledovat cestopisy filmy Já osobně nemám nikoho kdo by mi radil ale vlastní pílí jsem se naučila hodně
Jasoň Klíma
Když vznikal internet, mohl si každý uživatel připadat jako svobodný občan, který si vybírá kontakty podle svého zájmu a potřeb. A dnes? Stát vám téměř vyhrožuje, když nemáte všechno ke vzájemné komunikaci. To se týká i dalších služeb a úřadů. IT odborníci vám taky striktně doporučují, co si máte pořídit za softwere nebo hrozí problémy a potíže s připojováním. Internet nám stále zrychlují, jenže častěji vypadává síť, naskakuje jiný web než ten co jste hledali. Často se spojíte i bez kliknutí, jindy musíte použít klik i několikrát. Počítám s tím, že i digitalizace bude postupně zdražovat, takže nebude pro každého. Ani pro ty, co jí neumějí používat a nechtějí se to naučit.
Magda Škodová
Třeba Jedna? zdravotní pojišťovna funguje jen přes internet, takže potřebuji ještě i skener, protože posílám paragony a průkaz mailem. S pc pracuji od roku 1995, takže si myslím, že většinou zvládám vše co potřebuji a naštěstí jsem důchodce a nepotřebuji posílát daňová přiznání a podobné "potřebnosti". Jednou mailem a potom ještě vytisknout a poslat papír...Jak jednoduché, jaká úspora materiálu, času!
Vlasta Ledlová
Já sice nejsem odborník na IT technologie, ale tyhle nové možnosti mě baví. Hodně jsem se toho musela naučit ještě v práci a po odchodu do důchodu před deseti lety mě syn přemluvil na chytrý telefon. A dnes si život bez něj nebo ipadu už vůbec neumím představit. Do banky nechodím vůbec, všechno si vyřídím i přednastavím na svém účtu elektronicky. Poplatky za parkování před domem vyřídím bez cesty na úřad, lékař mi pošle recept, QR kód za mě předvyplní co je potřeba, pro vstupenky nemusím chodit do pokladny, ale přistanou mi rovnou do telefonu a ani tisknout je nemusím. A netisknu i přes to, že jsem si sama nainstalovala připojení tiskárny přes WiFi a můžu tisknout zmačknutím jediného knoflíku v telefonu. (Na to jsem pyšná :-) ) Baví mě prohlížet různé aplikace a ty pro mě zajímavé nainstalovat a používat. Docela si s tím vyhraju. Ale chápu, že většina seniorů, hlavně těch, kteří s těmito technologiemi nikdy nepracovali, s tím má problém. Neumím si představit moji maminku, jak ji někdo nutí k elektronické komunikaci. Chce to podle mě víc pochopení a tolerance od lidí, kteří s těmito technologiemi pracují, neusnadňovat se práci za každou cenu a spíš se snažit pomoci záležitosti vyřešit k oboustranné spokojenosti.
Soňa Prachfeldová
Je to složité, někdy i pro mladší, natož pro ty nejstarší, většina si chodí na poštu se složenkami a pro důchody, pro ty by to byla špatná, nezvladatelná situace. Budou mít na tyto věci asistenty, jak ve škole? Navíc my majitelé chytrých telefonů jsme vydáni napospas různým útokům virtuálním, připadá mi, jako bychom byli očipováni. Ale dnes si nedovedu představit svůj život bez mobilu, internetu, účtu. Jenže jiní to mají zase jinak.
Marta Kudláčová
Přestože jsem celý život pracovala s IT technologiemi, nejraději používám tlačítkový telefon/mám i chytrý-na fotky a spojení přes Messenger/ Je malý, lehký a když mi upadne, ty tři díly lehce složím a nic se nerozbije :-) Vadí mi, že se denně setkáváme s tím, jak starší lidi zneužijí různí chytří podvodníci, jak nás varují před tím, že nemáme věřit e-mailům , falešným zprávám z banky a různým nabídkám. Ale právě toto chytré technologie umožňují těm mladším, mazanějším a chytřejším. Nezatracuji pokrok ale všimněte si, že po zadání vyhledání produktu /čehokoliv/ Vám začnou chodit nabídky nejen na e-mail, ale přímo na počítač či chytrý telefon. Moc mi vadí, když na mě u pokladny vybafnou:,,máte naši Appku ,, ? Jinak mi nedají slevu, výhody apod. No říkám ať si je nechají, ale vadí mi ta kategorizace a vyloučení těch, co nemají chytré mobily či s nimi neumí pracovat. Jsou to také naši lidé, občané, zákazníci a zaslouží si pochopení, lidský přístup a pomoc při jednáních na různých úřadech. Vytáčí mě povzdechy a obracení očí úředníků při osobním jednání , kdy Vám sdělí- máte si to vyřídit on-line. Nejsou všichni stejní, ale čím mladší, tím je jejich přístup k opravdu starým lidem arogantnější. Snad jediná spravedlnost je, že i oni zestárnou a technologie jdou pořád kupředu a i oni budou ti ,,zaostalí,,/ tak se vyjádřila úřednice u nás na pobočce banky k asi 75 leté paní/
Jitka Hrůšová
Reakce na komentář z 12.19. Paní Dejmková, napište, prosím, nějaké další články o moderních technologiích. Moc se mi líbil příspěvek o práci s chatbotem, byl velmi inspirativní. Ráda bych se naučila pracovat s identitou občana a s datovou schránkou. Také jsem vždy s velkým zájmem četla a pak počítala vámi uveřejněné matematické příklady a logické hádanky. Musím podotknout, že mým největším celoživotním koníčkem jsou cizí jazyky a literatura, přesto digitalizaci neodmítám a chci se učit stále něco nového. A vy umíte problém přístupně vysvětlit všem, což opravdu zvládne jen málokdo. Sama se nepovažuji za chytrého člověka, spíš si myslím, že se pohybuji v hodně dolním pásmu podprůměru. Děkuji za přečtení mého příspěvku a přeji vám hodně energie, zdraví a radosti z vnoučat.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.