Zrzavého pastel Jaro bude po téměř 100 letech od svého vzniku poprvé vystaven
Jan Zrzavý - Jaro. FOTO: Arthouse Hejtmánek

Zrzavého pastel Jaro bude po téměř 100 letech od svého vzniku poprvé vystaven

16. 5. 2024

Jedno z nejpůvabnějších děl malíře Jana Zrzavého – pastel nazvaný Jaro – nabídne 6. června od 16 hodin zahradní aukce v Arthouse Hejtmánek. Dosud neznámé, nikdy nevystavované dílo, znázorňuje něžného mladíka sedícího v tajuplné krajině s líbeznými kvítky.

Pastel pochází ze soukromé pražské sbírky a nebylo tím pádem dosud nikde veřejně prezentován. Představení díla v galerii Arthousu v Praze 6 – Bubenči na předaukční výstavě tak bude jeho premiérou.

Znovunalezené dílo je v perfektním stavu. Díky zvolené technice pastelu, který dobře odolává zubu času, se na něm navíc zachovaly všechny barvy tak, jak je Zrzavý v roce 1927 nanesl na papír. Nový majitel nyní může Jaro získat od 3 200 000 korun: taková je jeho vyvolávací cena.

Leonardovský jinoch s kvítky a pyramidou

„Pastel Jaro od Jana Zrzavého je sběratelsky mimořádně cennou prací, které si velmi považoval i sám autor,“ říká Tomáš Hejtmánek, majitel galerie a aukční síně Arthouse Hejtmánek. „Dílo je mnohoznačné, tajuplné a působí na nás podobně uhrančivě jako obrazy Leonarda da Vinciho. Naplno se v něm odráží umělcův sklon k lyrismu, uzavřenosti a snově měkkému tvaru. Jemný mladík sošně spočívá v jarní krajině a u nohou má špičatý objekt připomínající egyptskou pyramidu. Zvláštní je gesto jeho ruky: možná se jím odříká světa, možná zkouší zastavit čas,“ uvádí Hejtmánek. A poukazuje na souvislost Jara s jinou známou prací Jana Zrzavého – tajemným obrazem Kleopatra, který malíř také vytvořil v několika variantách.

Fakt, že nalezené Jaro není olejem na plátně, ale pastelem na papíře, je podle Tomáše Hejtmánka spíše předností: „V pozdějším období Jan Zrzavý pastely dokonce preferoval, protože byl zklamaný barevnými změnami, které prodělaly některé jeho olejomalby. Na pastelu Jaro jsou však barvy stejně živé a zářivé jako v roce 1927, kdy ho dokončil,“ upozorňuje Hejtmánek. „Výjev vyzařuje kouzlo bezprostřednosti a autorovy citové rozechvělosti. Malíř nás zve do světa fantazie a současně i krajiny svého dětství na Českomoravské vysočině. Toto je zkrátka Zrzavý par exellence,“ míní Hejtmánek.

 

Jaro.jpg
Galerista Tomáš Hejtmánek. FOTO: René Volfík

 

Jaro první a druhé

Takřka stejný výjev – akt jinocha v tajuplné krajině – ztvárnil později malíř i na známém stejnojmenném obraze z roku 1929. Plátno o velikosti 115 x 150 cm se nachází ve sbírkách Galerie výtvarného umění v Ostravě.

Sám Zrzavý se však o později namalovaném Jaru vyjádřil spíše skepticky. „Zlobí mne, že mám dělat ještě to Jaro pro ministerstvo, už to mělo být dávno hotovo, a já ještě ani nezačal a hrozně se mi do toho nechce, je mi to už tak odlehlé a to víte, co člověk dělá s nechutí, jde pomalu a výsledek je slabý,“ možná až přehnaně sebekriticky napsal Jan Zrzavý v dopise malířce Věře Jičínské, s níž se přátelil. Nakonec to však bylo právě toto „ministerské“ Jaro, které vešlo ve všeobecnou známost.

K vidění teď bude poprvé i jeho svěží předchůdce, takže si lze o obou dílech „udělat vlastní obrázek“. Pastel Jaro představí od 27. května do 5. června předaukční výstava ve vile Arthouse Hejtmánek, která funguje i jako galerie. Půjde zároveň o příležitost, jak si vedle Jara a dalších zhruba dvou set dražených děl zároveň prohlédnout jednu z nejkrásnějších zahradních vil v Praze.

 

Víte, že…
… melancholického mladíka ztvárnil Zrzavý poprvé už v roce 1924 v podobě kresby?
Malíř ho načrtl uhlem na papír během svého pobytu v Paříži. A od té doby se k námětu vracel. Až dosud se mělo zato, že to právě tato kresba později sloužila jako jediná předloha ke známému obrazu. Objevení pastelu však tento předpoklad dosti přesvědčivě nabourává.

… Jan Zrzavý (1890-1977) si cestu k malířství musel pracně prošlapat?
Umění studoval soukromě, z UMPRUM byl totiž vyloučen a na pražskou Akademii výtvarných umění se hlásil čtyřikrát – bez úspěchu. Vojtěch Hynais prý jeho rodičům vzkázal, že by bylo lepší nechat syna vyučit zahradníkem… Dnes patří mezi nejoblíbenější české autory a ani sběratelé i investoři si ho nenechávají ujít. Zrzavého aukční rekord v hodnotě 28,08 milionu korun drží od roku 2020 obraz Fantastická krajina z roku 1913. Druhý nejdražší obraz v tuzemské aukci – Královna moří, 1948-1950 – byl témže roce prodán právě u Hejtmánků. Cena byla 27,28 milionu korun (včetně aukční přirážky).

 

 

 

 

galerie kultura výtvarné umění
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.7 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Irena Mertová
Obraz je krásný a jako by říkal : dál už ne...
Vlasta Ledlová
Moc děkuji za informace. Půjdu se na oba obrazy podívat.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 43. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat památkám kulturního světového dědictví zapsaných na seznam UNESCO.