Poslední řetězový most u Stádlece (mezi Bechyní a Táborem v jižních Čechách) měří 157 metrů na délku a šest metrů na šířku. Základní nosnou konstrukci tohoto historického skvostu tvoří čtyři řetězy uspořádané do dvou dvojic, uložených na dvou kamenných branách (pylonech) vysokých 13 metrů.
![]()
Řetězový most spojoval od svého postavení jihočeské obce Jamný a Temešvár na Písecku na levém břehu Vltavy s Podolskem na jejím pravém břehu až do roku 1960. O možnosti jeho přemostění se však začalo uvažovat již v počátcích příprav výstavby Orlické přehrady (1954 - 1961), kolem roku 1949. Nejen proto, že by tento unikát mohl skončit na dně Orlíku, ale navíc již nad ním stál od roku 1942 železobetonový most, dlouhý 510 metrů.
V padesátých letech žádalo o přesun unikátního mostu do svých katastrů celkem třináct měst a obcí. Například Písek, Karlštejn ….., pro překlenutí Tismenického údolí do Klokot u Tábora či možnost využití části mostní konstrukce na komunikaci u kláštera Zlatá Koruna na Českokrumlovsku.
O konečné záchraně unikátní stavby před zatopením vláda rozhodla v roce 1957, o rok později byl most prohlášen kulturní památkou. V šedesátých letech se objevila nabídka na jeho odkoupení ze zahraničí, naštěstí však byla zamítnuta a bylo rozhodnuto o jeho pozdějším přestěhování a opětovném sestavení.
![]()
O novém a konečném umístění empírového řetězového mostu se definitivně rozhodlo v roce 1970. Ze všech možných lokalit bylo vybráno malebné místo na řece Lužnici, na silnici mezi obcemi Stádlec a Dobřejice, které bylo předvybraným favoritem již od roku 1964. Od roku 1971 stovky dělníků rozebírali desítky tun materiálu, most přestěhovali a na novém místě znovu složili.
Tento unikát tak díky houževnatosti a bezmeznému úsilí tehdejších odborníků, památkářů a místních patriotů slavnostně propojil břehy Lužnice 25. května 1975.
![]()
V roce 1989 byl stádlecký most prohlášen národní kulturní technickou památkou, v letech 2006 až 2020 se uskutečnila jeho celková rekonstrukce.
V rámci cyklu Kulturní památky technického dědictví vydala Česká národní banka 14. května 2008 v nákladu 10 090 kusů pamětní zlatou minci o nominální hodnotě 2500 Kč s názvem „Národní kulturní památka řetězový most ve Stádlci“, jejímž autorem je Luboš Charvát.
Stádlecký řetězový most je často navštěvovaným turistickým cílem (je zde křižovatka turistických tras), v oblibě jej mají rybáři, ale i svatebčané. Je dostupný i pro osobní auta a motorky, ale bezpečnější je přece jenom si jej projít pěšky.
![]()
Půlstaleté výročí druhého otevření řetězového mostu pro veřejnost jednoznačně prokázalo důležitost zachování kulturního dědictví a nezbytné propojení historie se současností.
![]()
Pohled na řeku Lužnici