Kde ty všechny kytky jsou. Část II
Všechny fotografie: Věra Ježková

Kde ty všechny kytky jsou. Část II

4. 6. 2025

Mechanizace textilního průmyslu směřovala od druhé poloviny 18. století k rozvoji tiskařských technik, které umožňovaly vytvořit detailní zobrazení na tkanině. Vlády, výrobní a obchodní korporace tak získaly možnost využít tisk k propagačnímu i propagandistickému přesvědčování širokých společenských vrstev. Na látkách, především šátcích, se začaly prezentovat v široké škále od revolučních ideálů či válečných hesel až po připomínku sportovních událostí a kulturních zážitků včetně nabídky nového zboží.

 

 

 Šátek upomínající na Světovou výstavu v Paříži roku 1855

 

Obavu o existenci Československa a odhodlání bránit svobodu ilustrují šátky sokolské. Plochu zaplňuje mapa republiky a text: „Zdar X. všesokolskému sletu“ / „Sokolská výchova získala nám samostatnost“ / „Sokolská výchova nám ji udrží“ / „Pravda vítězí“. Tyto šátky se vyráběly i po skončení sletu.

 

 

 

 

Po roce 1948 využívala tištěné látky také nová československá vláda k propagaci komunistické ideologie včetně akcí jako byly sjezdy KSČ, ROH, Dny horníků a mnoho dalších. V 50. letech se takových šátků vyrobilo značné množství, v následujících desetiletích už jejich počet klesal. Vznikaly také šátky určené jako dárky československých delegací při zahraničních cestách, především do SSSR.

 

 

 

Šátek k MDŽ, 1961

 

Představitelé komunistického státu si uvědomovali význam sportu v národě s tradicí sokolského hnutí i politický význam mezinárodních sportovních událostí. Od roku 1955 nahradily sokolské slety celostátní spartakiády, které se staly na příštích čtyřicet let gigantickou propagandistickou akcí vyjadřující masovou podporu režimu. 1. května 1948 odstartoval první ročník Závodu míru. Stát vynakládal značné finanční prostředky na propagaci obou akcí, která zahrnovala mnoho typů tištěných šátků různé materiálové a výtvarné kvality.

 

 

Upomínkový šátek I. celostátní spartakiády

 

Vedle funkcí praktického charakteru se šátky postupně staly módním doplňkem i předměty reklamními, upomínkovými a uměleckými. Významné místo zaujímají šátky také jako nástroj propagace a šíření informací ideologického charakteru. Tištěné šátky se uplatňovaly i při propagaci řady letních a zimních sportů včetně turistiky.

 

 

 

Propagační šátek Pražského jara

 

V meziválečném Československu se staly oblíbenou součástí propagace potištěné šátečky nebo kapesníčky. Využívání šátků jako propagačních předmětů se rychle rozšiřovalo po druhé světové válce. Po roce 1948 sílila reklamní funkce šátků. V západoevropských zemích propagovaly restaurace, značková jídla a nápoje, cigarety, populární hudbu, automobily a široký sortiment výrobků. Postupně se šátky jako propagační nástroje objevovaly méně často, neboť reklama získávala více možností.

 

 

 

V meziválečném Československu se reklama rozvíjela v evropském kontextu. Po roce 1948, kdy se z hospodářství vytratila konkurence, pozbyla na významu reklama výrobků. Zůstala pouze potřeba prezentovat zboží určené na vývoz do zahraničí. Příkladem jsou šátky vyrobené pro podniky zahraničního obchodu, jako byly například Centrotex nebo Motokov.

 

 

Propagační šátek pro Centrotex

 

Obliba upomínkových cestovních šátků, přicházející ze západní Evropy, vzrůstala po druhé světové válce v souvislosti s rozvojem turismu. Výroba se však omezila na šátky upomínající na pamětihodnosti Prahy, lázeňská města jako Karlovy Vary nebo Mariánské Lázně, Krkonoše a Vysoké Tatry či regiony s historickými památkami, například jižní Čechy.

 

 

Upomínkový šátek Krkonoš

 

Upomínkové šátky se sportovní tematikou se objevily poprvé ve 20. letech 20. století. Vedle sokolských sletů se těšil velké oblibě lední hokej.

 

 

 

Po druhé světové válce se propagaci kulturních událostí velká pozornost nevěnovala. Výjimkou je šátek propagující Filmový festival pracujících v Gottwaldově v roce 1949 nebo šátek k 15. výročí otevření Domu československých dětí na Pražském hradě z roku 1978.

 

 

 

Výstava Expo 58 v Bruselu se stala první poválečnou příležitostí demonstrovat československý průmyslový a kulturní rozvoj a životní úroveň lidu. Významný podíl na úspěchu československé prezentace měla expozice různých typů textilních výrobků. Každodenní realita v tehdejším Československu se však diametrálně odlišovala.

 

 

 

Vzor na letní šaty

 

Zdroj: Informační panely výstavy

 

kultura výstavy
Hodnocení:
(5.3 b. / 13 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jitka Hašková
Věro děkuji. Pokračování je výborné. Zajímavé je, že jsem se s těmi propagačními šátky vůbec nesetkala. Máma pracoval v Centrotexu, strýc byl na Expu 58.
Věra Ježková
Děkuji za hezké hodnocení druhé části. Ali, já myslím, že ano. Pokud na nich bylo třeba nějaké město … A na některých jsou reklamy nenápadné – například ÚBOK.
Dana Puchalská
Věrko,d ě k u j u ... Mám opět nad čím hloubat... :-) jo textilky u nás byly ,jak to říct.... ? Aha už vím. Nesmírně flexibilní,jak se teď říká,.
Daniela Lender Chaloupková
Opět skvěle popisný článek, nádherné fotografie. Díky :-)
Naděžda Špásová
Věrko, obdivuji tvoje články a fotky, tohle bych asi nedala. Jen tak dál , já raději fotím venku. :-)
Martina Růžičková
Zajímavé pokračování. Netušila jsem, co všechno se na šátky tiskla. Uvědomila jsem si, že moje babička kdysi měla reklamní šátek Československé televize. Nosila ho tak, aby logo bylo schované. Vzor i barvy byly hezké.
Jan Zelenka
Opět úžasně zajímavé. Mně by zajímala i technika tisku na látky, jak to probíhalo. Věrko, zpracování opět perfektní!
Alena Tollarová
Vůbec mě nenapadlo, že bych mohla být sběratelkou reklamních šátků. Na hlavě nebo na krku je asi nikdo nenosil?

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 24. týden

Ve vědomostním kvízu tohoto týdne ukážeme některé méně známé památky a zajímavosti české přírody.