Dominik Jesu á Maria a Štěnovická Madona (První část remoniscence bitvy na Bílé hoře)
Autor: Pieter Snayers – Volné dílo, commons.wikimedia

Dominik Jesu á Maria a Štěnovická Madona (První část remoniscence bitvy na Bílé hoře)

8. 11. 2025

Dnes je 8. listopadu, 405. výročí bitvy na Bílé Hoře, bitvy, která udržela země Koruny české v rámci Habsburské říše, ukotvila je k římskokatolickému ritu a dle mého názoru dala možnost zachovat si českou národní a státní identitu.

Tato bitva byla také poslední bitvou první („české“) fáze Třicetileté války, která sužovala Evropu dalších osmadvacet let.

Nechci se zabývat historickými souvislostmi, nechci komentovat lamentování nad výsledkem a dopadem bitvy, nechci vyvracet mýty a iluze s bitvou spojené. Chtěl bych jen vzpomenout významu, který měl malý obrázek a jeho nositel na to, že k bitvě vůbec došlo, a jak tento obrázek a jeho nositel ovlivnil průběh a výsledek bitvy, potažmo jak ovlivnil dějiny nejen českého národa a státu, ale i Habsburské říše a a Evropy vůbec.

Tím malým obrázkem je tzv. Štěnovická Madona a tím jejím nositelem byl karmelitánský mnich Dominik Jesu á Maria.

Dominik byl vyznavačem kultu Panny Marie Vítězné. Na počátku Třicetileté války byl poslán z Říma s posvěceným mečem jako duchovní pomoc válčícím katolíkům. Byl přidělen k Ligistickému vojsku, kde se stal postupně přítelem a později i zpovědníkem jeho velitele Maxmiliána I. Bavorského.
Válčení v té době nebylo záležitostí pravidelného vojska tak, jak ho známe z pozdějších dob. Válčící strany si pro příležitost války najímaly sbory profesionálních vojáků, které byly provozovány vojenskými podnikateli.Takže vojenské pluky byly vlastně jejich výrobním prostředkem. A to prostředkem velmi drahým a křehkým. Od toho se také odvíjela i tehdejší vojenská taktika a strategie. Ani vojenští podnikatelé, ani vojenští žoldneři se nijak nehnali do bitev, kde by mohlo dojít k újmě na zdraví, životech a materiálu. Vojska se pohybovala volně krajinou, kde sháněli obživu rekvírováním, vzájemně se držela v šachu v bezpečné vzdálenosti a jen zřídka docházelo k menším, či větším šarvátkám. K velkým bitvám docházelo jen zřídka a to jen v nejnutnějších případech. A tak i vojsko stavovské a vojsko císařské a ligistické průběžně bloumaly krajinou Horních Rakous, Moravy a Čech sice v kontaktu, ale nejlépe mimo dostřel. A tak se stalo, že ligistické vojsko někdy v polovině října, přesně v neděli 10., roku 1620 dorazilo do městečka Štěnovice u Plzně, které krátce před tím vydrancovalo a posléze opustilo stavovské vojsko Mansfeldovo.

Ve vyrabované kapli štěnovické tvrze nalezl armádní duchovní Dominik malý gotický obraz znázorňující adoraci narození Krista, řekněme „Klanění pastýřů“. Obraz byl ikonoklastickými kalvinistickými protestantskými vojáky poškozen a zhanoben. Jak Josef, tak Panna Maria i pastýři měli vypíchané oči. Dominik, který byl vyznavačem kultu Panny Marie Vítězné, vzal obraz pod svoji ochranu a dál se o něj na válečném tažení staral. Dominik byl mystik, měl různá vidění a byl v duchovním kontaktu s Pannou Marií. Potupu jejího obrazu bral velmi osobně a velmi těžce. S osudem obrazu Panny Marie seznamoval i vojáky a vzbuzoval v nich soucit k Bohorodičce a nenávist k jejim prznitelům.

Stavovské i katolické vojsko pokračovalo v tažení po západních, severních a středních Čechách, obě vojska sháněla a rekvírovala zásoby na zimu a hledala zimní kvartýr. Stavovské vojsko mířilo do Prahy, kde chtělo zimovat. Císařští a ligističtí jim byli v patách. 7.11.1620 večer dorazilo stavovské vojsko ku Praze a zastavilo se na vyvýšenině Bílá Hora prakticky na dohled od Pražského hradu. Vzápětí se pod Bílou Horou zastavila i vojska katolická. Nastala noc před bitvou.

Ráno velitelé katolického vojska svolali válečnou radu, kde chtěli zhodnotit situaci a zaujmout plán dalšího postupu. Do bitvy se jim moc nechtělo, byl konec válečné sezony, čas na přezimování a i postavení vojsk jim nedávalo příliš šancí na úspěch. Váhavý názor však zvrátil Dominik, který vtrhl, ač nečlen, na válečnou radu a s mečem v jedné a zhanobeným obrazem v druhé ruce začal prosazovat bitvu, když argumentoval vzkazem do Panny Marie, že bitvu s Mariinou pomocí katolické vojsko vyhraje. Nakonec se válečná rada rozhodla, že provede jakýsi průzkum bojem a že se uvidí. Válečná rada byla zakončena zpěvem písně Salve Regia a za bitevní pokřik byl vybrán pokřik „Santa Maria“. Dominik Jesu á Maria požehnal vojákům a bitva začala.

Konec první části.

 

 

 

historie
Hodnocení:
(5 b. / 11 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Ingrid Hřebíčková
Článek je napsaný originálně, což je dobře. Ještě se zmíním k diskusi paní Ivety 09:34. Já se osobně ráda se podívám na zdroj, když se mi článek líbí a uvedený zdroj si vyhledám. Třeba si přečtu i knihu, z které autor čerpá. Před časem jsem psala do jiného portálu a tam bylo nemyslitelné neuvést zdroj. Článek odmítli vydat bez zdroje. Je prý to nutnost uvést. Tady je redakce benevolentnější.
Michaela Přibová
Děkuji za zajímavý článek napsaný z jiného úhlu pohledu. Ten obrázek, jak píšete, je dodnes viděn nad hlavním oltářem v kostele Panny Marie Vítězné na Malé Straně. Je malý, snadno se přehledne v té výšce.
Iveta Tomčíková
Pane Buzický, i já jsem se musela coby "novicka" v dubnu řídit pravidly tohoto serveru. Nebylo to myšleno ve zlém, to věřte, že ne, ale u článků takového typu jako píšete má být uváděn podle pravidel tohoto serveru "zdroj" odkud čerpáte. Jinak stačí k napsání a pokud redakce schválí a uveřejní jen pravé jméno a příjmení. Věřte, že tohle! nemohly pochopit ty, které jsou tu před 10 let, ale naštěstí je to tak. Za váš článek děkuji a už nyní si mohu přečíst další vaše krásné dílko, a věřte že mě zaujalo, :-) ačkoliv není možné komentovat. Článek uveřejněn, ale ...? :-)
Jiří Buzický
Paní Tomčíková, za tu "remoniscenci" se omlouvám, chybička se vloudila. Pokud se zdrojů informací týká, jsou to zdroje, které jsem potkal, když jsem sbíral informace konkrétně v tomto případě nejen o bitvě na Bílé hoře, ale o celém období Třicetileté války, včetně české fáze, tedy takzvaného Stavovského povstání. Explicitně tyto zdroje neuvádím, neboť toto není akademické pojednání a já si tyto zdroje nevypisuji. Jedná se o široké portfolio, kde na jedné straně stojí informace získané z webu, přes další odborné a populární zdroje, až například k poměrně velmi podrobnému a rozsáhlému zpracování tématu v knize francouzského historika Olivera Chaline. A tyto zdroje částečně nahlédnutím, částečně vydolované z paměti zpracovávám do předložené podoby. Pokud se Vám článek líbil a zdá se Vám čtivý, potěší to. Doufám, že Vás zaujme i následné pokračování příběhu.
Iveta Tomčíková
Zajímavé dějiny, odkud jste čerpal pane Buzický, zdroj neuveden, ale "remoniscence" pokud je to jen vaše zpracování je vskutku hezky čtivá. Pěkný článek. Děkuji.
Šárka Bayerová
Díky za moc zajímavý článek. Skvěle podané historické informace, které v souvislosti s Bílou Horou nejsou všeobecně známé.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Slavné osobnosti světových dějin. Jak dobře je znáte? To prozradí vědomostní kvíz tohoto týdne.