Vzpomínáte si na spartánské podmínky kempování před třiceti nebo čtyřiceti lety? Na polámané tělo, nastydlá záda či guláš z konzervy v hliníkovém ešusu? Dnes je všechno jinak. Pokud jde o kempingové vybavení, lidé stále častěji vyhledávají zboží, které jim zajistí vysoký komfort i ve volné přírodě.
Nejrychleji například rostou prodeje samonafukovacích karimatek a velkých stanů. Novinkou jsou v posledních dvou letech stany s nafukovací konstrukcí. Trendem u kempingového vybavení je přitom snižování hmotnosti a velikosti.
Češi jsou stále outdoorovým národem. „Už dávno nekupují levné vybavení, ale začínají si pečlivě vybírat. Oblečení či obuv pro pobyt v přírodě musí být nejen dokonale funkční, ale zároveň musí sledovat nejnovější módní trendy,“ říká ředitel a majitel přední tuzemské outdoorové firmy Husky Petr Brůna. Podotýká, že se to týká i stanů, spacáků či kempinkových potřeb.
„Lidé si na internetu vybírají kempingové zboží podle komfortu, který jim na dovolené poskytne. Mají proto nejvíce v oblibě pohodlné a prostorné stany nebo samonafukovací karimatky,“ doplňuje Kamil Demuth z Heureka.cz.
Velké stany se vracejí
Trendem je velký návrat k rodinným stanům, tedy třeba k těm s dvěma ložnicemi, dostatečně velkou předsíní, kde je možné pobýt i za nepřízně počasí. A spacáky musí být pohodlné, lehké a snadno sbalitelné. Díky tomu se kempování nemusí obávat ani senioři.
Na Výstavě stanů a vybavení do přírody, která se koná od května do srpna na pražském výstavišti v Letňanech, letos nejvíce vzrostla poptávka po kempingovém nábytku. „Velký posun zaznamenáváme v prodejích komfortních samonafukovacích karimatek tloušťky pět centimetrů a více, širokých samonafukovacích karimatek pro dva lidi a komfortních dekových spacáků,“ uvádí jednatel společnosti Výstava stanů Jaroslav Skalka.
Malá váha, velké pohodlí
Ke snižování velikosti a hmotnosti stanů či spacáků a zvyšování pohodlí pomáhají nové materiály a technologie. Novinkou v posledních dvou letech jsou velké rodinné stany s nafukovací konstrukcí. Ty výrazně zkrátí dobu, která je na postavení stanu potřeba. „Stan se pouze rozloží, na čtyřech místech ukotví a pak již jen pumpou nafoukne. Tím, že se nebudou lidé stanem trápit půl hodiny, ale zvládne ho okamžitě postavit každý, začnou si tyto stany brát i na víkendové výlety,“ domnívá se Skalka.
Dalším trendem je podle Skalky postupný návrat bavlny. V bavlněných stanech je díky jejich prodyšnosti podstatně lepší klima. Rovněž životnost bavlny je vyšší než u syntetických materiálů. Jedním z důvodů je i technologické zvládnutí směsných látek, kdy má bavlna třeba 65 procentní podíl na textilii.
Životní styl se mění
Zájem o vybavení pro kempování vrcholí v červenci, stále větší část lidí ho kupuje přes internet. Průměrná cena stanu v e-shopech meziročně vzrostla podle údajů Heureka.cz téměř o pětinu na 4000 korun. „Během sezony se ale prodají i stany v hodnotě přesahující jeden milion korun,“ počítá mluvčí obchodní ho portálu aukro.cz Michaela Papežová.
Díky velkému rozmachu grilování zaznamenávají hypermarkety Globus rostoucí prodej grilů a party stanů. „Zákazníci stéle více preferují kvalitní grily na dřevěné uhlí před těmi plynovými. Všeobecně dochází ke změně životního stylu a zákazníci se stravují méně v restauracích a tráví více času na zahradách i v přírodě,“ podotýká mluvčí obchodů Globus Pavla Hobíková.
Podle Petra Brůny bude trend návratu k přírodě pokračovat: „Stále komfortnější kempingové vybavení bude lákat i ty, kdo by dříve o pobytu pod stanem vůbec neuvažovali,“ uzavírá zakladatel společnosti Husky.