Stále více Čechů si v obchodech vybírá zboží, které vyrábějí tuzemské firmy. Podle průzkumů agentury Median, která oslovila 15 tisíc respondentů, dává přednost českým výrobkům 47,12% populace České republiky. „V absolutním čísle je to přes 4 200 000 osob a tento počet stále roste,“ uvádí v rozhovoru pro náš magazín Ing. Leo Kolečkář, ředitel společnosti Český výrobek.
Na mnoha výrobcích země původu není jasně vyznačena, často se konkrétní název státu, v němž je zboží vyrobeno, skrývá za písmeny či kódy. Proč?
Výrobce nenutí žádná legislativa k tomu, aby to uváděl, v mnoha případech je to jejich dobrá vůle. Pokud však výrobce nebo distributor (mezi něž patří například sítě hypermarketů) tuto skutečnost neuvede, nemá zákazník žádnou možnost to z výrobku zjistit. Ani kódy nebo značky nejsou 100% zárukou. Například mražená zelenina Mochov navíc se značkou Klasa a EAN kódem začínajícím 859 se vyrábí v Rakousku (na fotografii – poznámka redakce). Značku CZ v oválu zase mohou mít potraviny, které se zde naposledy zpracovaly a zabalily, například německý sýr nakrájený a zabalený v ČR. Použití loga Český výrobek na takovýchto výrobcích je však vyloučeno.
Co je cílem vaší společnosti a proč jste se rozhodli označovat produkty logem Český výrobek?
Velká část zákazníků dává přednost kvalitním českým výrobkům. My chceme těmto zákazníkům pomoci v orientaci tak, aby se na logo Český výrobek s lipovým listem mohli spolehnout, pokud budou chtít koupit prověřený český výrobek. Navíc osobně a na místě výroby vše kontrolujeme, takže se nemůže stát, že by značka byla legálně na zahraničním produktu. Chceme pomáhat i firmám, které v ČR vyrábějí a dávají práci našim lidem, protože to přispívá ke snížení nezaměstnanosti. Navíc pracující i firmy používající naše logo, platí v ČR daně, sociální a zdravotní pojištění. To jsou další velké peníze, ze kterých se financují například školy, důchody, policie, zdravotnictví a podobně. Ani jeden zahraniční výrobek v sobě tuto hodnotu neobsahuje. Proto považujeme podporu českých výrobků za velmi důležitou.
Kolik firem či spíše produktů dnes nese označení s logem Český výrobek?
V současné době je to 48 výrobců s celkem 1845 výrobky Aktuální seznam firem najdete na http://www.ceskyvyrobek.eu/partneri. Logo mohou používat výrobci potravinářských i nepotravinářských výrobků. Jedním z našich cílů je sjednotit všechny české výrobce pod jednu značku tak, aby si zákazník nemusel pamatovat desítky značek.
Jaký je zájem tuzemských výrobců dát si na své produkty logo Český výrobek? Jaké výhody vlastně firmám přináší?
Firmám jde o zisk a efektivitu. V situaci, kdy zákazník cíleně vyhledává české výrobky, je komunikace „českosti“ pro takové firmy trumfem navíc. Ne každá společnost může značku Český výrobek používat (protože zde třeba výrobky nevyrábí) a firmám tak logo dává při srovnatelné kvalitě a ceně výrobku významnou přidanou hodnotu. V okamžiku, kdy se koncový zákazník rozhoduje mezi srovnatelným výrobkem bez a s logem Český výrobek to může být rozhodující impuls. A chování zákazníků nám dává za pravdu. Navíc značku i samotné výrobce podporujeme na internetu, v tisku, rozhlasu a televizi, pořádáme akce pro zákazníky, vydáváme Kalendář českých výrobků a podobně.
Lidé většinou nevědí, že například Sedlčanský hermelín se vyrábí kromě Sedlčan také v Polsku anebo máslo Dr. Halíř v Německu. Je podle vás kvalitativní rozdíl mezi jednotlivými výrobci?
Ano máte pravdu, i takové výrobky se u nás vyskytují a zákazník má minimální šanci rozpoznat, kde jsou vyrobeny. Co se týká kvality, to se dá bohužel těžko posoudit. Ale případy z poslední doby, kdy média přinesly zprávy o tom, jak polští výrobci měli problémy s technickou solí, praskajícími plastovými okny nebo závadnými vaječnými výrobky dávají zapravdu zákazníkům, kteří preferují české výrobky.
Řada produktů nese také místo konkrétní země označení Vyrobeno mimo země EU. Proč vlastně existuje takové označení, proč tam není konkrétní země?
Setkal jsem se s jednou perličkou na medu. Byl označený jako český výrobek a ve složení bylo uvedeno: obsahuje med ze zemí EU a mimo EU. Bohužel i toto je podle legislativy možné. Nakupující je však podle nás uváděn v omyl. Spíše ale je na výrobcích uváděno „vyrobeno v EU“ a to je podle stávající české i evropské legislativy také v pořádku. Že se z toho zákazník nic o zemi původu nedozví, je jasné. My však jsme pro pravdivé a nezamlžující informace a velmi si na tom zakládáme.
Jak dalece je podle vás pro spotřebitele důležité označení země původu. Není přeci jen stále rozhodujícím kritériem pro zákazníky cena?
Vždy platí, že poměr kvality a ceny je důležitý při rozhodování o nákupu. Jak je ale vidět i z průzkumů, existují zákazníci, kteří hodnotí i jiné věci a mezi nimi je velká skupina, která dává přednost českým výrobkům. Situace na regálech je většinou taková, že srovnatelné domácí i zahraniční produkty mají podobnou cenu. Značka Český výrobek pak je, jak ukázaly další průzkumy, tím jazýčkem na vahách, který může být rozhodující pro vítězství domácího produktu.
Na českém trhu funguje ještě jedna značka označující zemi původu, a to Czech made. Jaký je rozdíl mezi touto značkou a označením Český výrobek?
Na našem trhu se vyskytuje několik značek, o kterých si myslíme, že mohou být jen na českých výrobcích. To, že značka Czech made zaručuje český původ, je bohužel jeden z omylů nás zákazníků. Podobně je na tom již zmiňovaná Klasa, Nadační fond Český výrobek anebo program Česká kvalita. Z údajů veřejně dostupných na webu žádná z těchto značek nemá v podmínkách výrobu v ČR nebo dokonce kontrolu na místě výroby. Zákazníci tak musí být obezřetní, ale pokud budou chtít koupit skutečně český výrobek s prověřeným původem, mohou se vždy spolehnout na logo Český výrobek s lipovým listem.