Vyšehradský tunel
nahradil převozníka

Vyšehradský tunel
nahradil převozníka

11. 12. 2014

V Praze je nyní osm silničních tunelů a netrpělivě se čeká na otevření toho nejdelšího - téměř 5,5 kilometru dlouhého komplexu Blanka. Naopak tím nejkratším je pouhých 34 metrů dlouhý Vyšehradský tunel. Tunel pod bájným Vyšehradem na pravém břehu Vltavy je také nejstarším silničním tunelem v Praze - otevřen byl před 110 lety, 11. prosince 1904.

Vyšehradský tunel byl vybudován v letech 1902 až 1904 a prochází skalnatým masivem jako spojnice Rašínova a Podolského nábřeží. Stavaři se museli vypořádat nejen s velice tvrdou skálou, na kterou spotřebovali tisíce dynamitových patron, ale i s námitkami milovníků staré Prahy, kteří měli obavu z narušení pohledu na památný Vyšehrad. Jejich obavy projektant Vilém Dvořák vyřešil portály v romantické podobě středověkého cimbuří.

Stavba tunelu byla součástí nové nábřežní komunikace, která usnadnila spojení s centrem obyvatelům Podolí, Braníku a dalších čtvrtí na jižním okraji Prahy. Stavba to byla pro dopravní systém rozrůstající se Prahy velmi důležitá. Nábřeží v dnešní podobě tehdy neexistovalo a spojení Podskalí s Podolím a Braníkem zajišťoval převozník. To však bylo pouze pro pěší, povozy a auta musely absolvovat složitou a příkrou cestu přes Vyšehrad. Tunel mimo jiné pomohl i Branickému pivovaru, jenž do té doby musel mít kvůli dodávkám do města vlastní přístav a dvě lodě, které vozily pivo na Výtoň.

Tunel jako jediný z pražských silničních tunelů slouží nejen automobilům, ale od roku 1910 i tramvajím. V letech 1949-1967 tunelem vedla také trolejbusová trať.

stavba
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Rypáčková
Děkuji za zprávu,už se rodičů nezeptám.
Miroslav Štorch
Paní Rypáčková o havárii krasobruslařů z Holiday pod Vyšehradem nevím. Při autohavárii zahynul Pavel Roman ze známé dvojice sourozenců, a také Hana Mašková, když jezdila v revue - ale to bylo v zahraničí.
Vladka Steinová
I já děkuji redakci za toto připomenutí. Jezdím tudy dost často tramvají a vždy mi to připadá, i když jen na kratičkou chvíli, jak vjezd do jiného světa. Zvláštní zadunění...skála, a opět nábřeží. Krása.Trolejbusy již nepamatuji.Studovat do Prahy VŠ jsem přišla v r. 1968. Ale vzdávám hold stavařům a dělníkům z počátku 20.století.
Hana Rypáčková
Bydleli jsme v Hodkovičkách vedle zahradnictví.Když jsme se tam po několika letech podívali, už jsme to nepoznali.Byl to venkov, louky , topoly, řeka.Z Bráníka jsme jezdili na chatu do Pikovic. Mirku, nestalo se v tunelu nějaké neštěstí krasobruslařům z Holiday on ice kdysi? Něco nám rodiče vyprávěli...Nebo se pletu?
Miroslav Štorch
Ten snímek s Vyšehradským tunelem je krajina mého dětství a mládí. Znám tady každý kámen. V Podolském ústavu péče o matku a dítě těsně u Vyšehradu se rodí děti dodnes, před tunelem jezdil přívoz přes Vltavu na Císařskou louku. Vpravo na snímku je i rohový dům, kde jsme bydleli na Podolském nábřeží a bývalo tam kino Zdar. To už je ale zrušené. Misto toho je tam hudební klub. Ještě pamatuji trolejbusy, které projížděli tunelem z Pankráce a končily u Václavského náměstí :-) Díky redakci za článek i pěkný snímek. Jako rodák Vltavou křtěný jsem to ocenil.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.